Сучасні західні концепції філософії освіти
Анотація
Філософія освіти представлена широким колом концепцій та підходів. Основні можна умовно поділити на чотири групи у відповідності до «чистих» філософських систем: реалізму, ідеалізму, прагматизму, екзистенціалізму. Серед цілей філософії освіти виокремлюються: стимулюючі, аналітичні, наказові, дослідницькі. Цілі сучасної західної філософії освіти – це навчання для формування характеру, навчання для особистого зростання та успішності, навчання для розвитку та відточування естетичних схильностей. У межах американської філософії освіти сформувались три основні напрямки: емпіризм, раціоналізм, натуралізм. Згідно з підходом емпіристів, освіта у широкому сенсі є головним чинником, який впливає на людське існування, що стимулює людську діяльність, формує здібності та характер людини. Раціоналісти запровадили ідею «самовідчуження» як найбільш важливу для філософії освіти. «Самовідчуження» полягає у переході учня від однієї стадії навчання до іншої під керівництвом викладача, коли людський розум стає об’єктом власної уваги. На останній стадії інтелектуального розвитку відбувається відкриття універсалій, законів та принципів. Філософія освіти натуралістів полягає у тому, що висновки наукового дослідження природи треба розуміти не як свідоцтво істини, а як робочі гіпотези для подальшого глибокого дослідження. Наукові відкриття мають бути відкриттями для освіти. Філософія освіти – це міждисциплінарна наука, яка використовує підходи і знання методології низки суміжних наук. Освіта швидко реагує на зміни підходів та потреби ринку, тому сучасний філософсько-освітній дискурс має формуватися під впливом провідних тенденцій.Завантаження
Посилання
Bruner, Dzh., 1977. Psihologija poznanija. Za predelami neposredstvennoj informacii [Psychilogy of Cognition. Beyond the Immediate Information]. Moscow, 413 (in Russian).
Bruner, Dzh., 2001. Torzhestvo raznoobrazija: Piazhe i Vygotskij [Triumph of diversity: Piazhe and Vygotsky ]. Voprosy psihologii 4, 3 – 13 (in Russian).
Gershunskij, B.S., 1998. Filosofija obrazovanija: Uchebnoe posobie dlja studentov vysshih i srednih pedagogicheskih uchebnyh zavedenij [Philosophy of Education: Manual for Students of High Pedagogical Schools]. Moscow, 432 (in Russian).
Shadrikov, V.D., 1993. Filosofija obrazovanija i obrazovatel’nye politiki [Philosophy of Education and Educational Policy]. Moscow, 181 (in Russain).
Shhedrovickij, P.G., 1993. Ocherki po filosofii obrazovanija: stat’i i lekcii [Essays on Philosophy of Education: Articles and Lectures]. Moscow, 154 (in Russian).
Davydov, V.V., 1996. Teorija razvivajushhego obuchenija [Theory of Developmental Learning]. Moscow, 544 (in Russian).
Piazhe, Zh., 1969. Izbrannye psihologicheskie trudy. Psihologija intellekta. Genezis chisla u rebenka. Logika i psihologija [Selected Psychological Works. Psychology of Intellect. Genesis of a Number at Child. Logic and Psychology]. Moscow, 659 (in Russian).
Sidorov, N.R., 2007. Filosofija obrazovanija. Vvedenie [Philosophy of Education. Introduction]. Saint Petersburg, 304 (in Russian).
Solov’ev, V.S., 1999. Filosofskoe nachalo cel’nogo znanija [Philosophical Beginning of a Whole Knowledge]. Minsk, 911 (in Russian).
Power, E.J., 1982. Philosophy of Education: Studies in Philosophies, Schooling and Educational Policies. New Jersey, 1982.
Переглядів анотації: 839 Завантажень PDF: 331