Політична культура громадянського суспільства в контексті синергетичної парадигми
Анотація
Особливість політичної культури полягає в тому, що вона нерозривно пов’язана з людською суб’єктивністю і є «суб’єктивним об’єктом». У вузькому розумінні політична культура - це не політика або політичний процес у їхньому реальному втіленні, а комплекс уявлень тієї чи іншої національної або соціально-політичної спільноти про світ політики, про закони й правила його функціонування. Політична культура містить у собі ті елементи й феномени суспільної свідомості й, у більш широкому плані, духовної культури тієї або іншої країни, які пов’язані із суспільно-політичними інститутами й політичними процесами і впливають на форми, формування, функціонування й розвиток державних та політичних інститутів, задають значимість і напрямок політичному процесу в цілому. Політична культура виступає як кінцевий пояснювальний принцип, як найважливіший показник розвитку політичної системи. Коли теоретики перейшли від побудови концепцій і обґрунтування методик до їх емпіричної перевірки, то тут були виявлені як переваги, так і істотні недоліки кожної з моделей, що ставлять під сумнів навіть деякі ключові моменти. Так, насамперед потрібно було чітко сформулювати, що ж є об’єктом і суб’єктом політичної культури. Досліджуючи політичну культуру, не можна ігнорувати той факт, що вона є специфічною та відмінною від основних характеристик політичної культури інших соціальних груп, а подекуди - цілком альтернативною, через що має бути розглянута в якості окремої категорії. Політична культура пронизує всю сукупність відносин, які складаються між учасниками політичного процесу, здійснює вплив на форми організації державної влади, будову її інститутів, дозволяє ефективно регулювати відносини між державою і громадянським суспільством, забезпечує соціальний консенсус. Політична культура є тим фактором, який може безпосередньо сприяти або перешкоджати демократичному політичному розвитку. Це підтверджує і практика розвинутих демократичних держав, яка показує, що саме демократична політична культура є основою їх стабільності і динамічного функціонування. Розуміння політичного режиму як функціональної характеристики політичної системи, що включає методи і способи політичного владарювання, а також порядок взаємовідносин громадян, суспільства і політичної влади, дає змогу визначити зв’язок політичної культури з режимом та її місце в ньому.Процес переходу до демократії уособлює сукупність декількох стадій розвитку. Але це не робить всі політичні переходи схожими один на одного. Завдання лібералізації і демократизації, проведення політичних та управлінських реформ кожного разу вирішуються по-різному, в різній послідовності та у різні терміни. В нормальному стані суспільства ми маємо справу з консенсусною політичною культурою, коли наявний високий рівень злагоди й більшість членів суспільства позитивно ставиться до його політичних інститутів. Синергетика показує, як можна багаторазово скоротити час і необхідні зусилля й генерувати, через резонансні впливи, бажані і - що не менш важливо - структури, що реалізуються, у складній системі. Нова наука про самоорганізацію та складнощі вбачає синергетичний сенс у цьому древньому уявленні. Особливо важливим такий підхід видається у ситуації зростаючого дефіциту ресурсів - ресурсів часу, матеріалів, можливостей людства. Економія цих ресурсів стає не просто вигідною, але єдино можливим виходом для людства у світлі глобальних проблем. Перехід від недемократичної політичної культури до демократичної - це перехід до автономної участі, яка заснована на можливості вибору і властива розвиненому громадянському суспільству, конкуренції у політиці.Завантаження
Посилання
Betjaev S. Prognostika: Pervie shagi nauki (Prognostics: first steps of science). Voprosy filosofii, 2008, № 4. 125 P.
BystryckyjE. Ideja kultury: vyklyky suchasnoi cyvilizacii. (The idea of culture: the challenges of modern civi-lization) K.: Аlternatyvy, 2006. 289 P.
Knjazeva E. Osnovanija sinergetiki. Rezhymy s obostreniem, samoorganizaciya, tempomiry. (Grounds for synergetics. The sharpening regimes, self-organization, tempoworlds) - SPb.: Aleteja, 2007. 287 P.
Lutaj V. Osnovnoj vopros sovremennoj filosofii. Sinergeticheskij podhod. (The main issue of contemporary philosophy. Synergetic approach) - K.: Parapan, 2006. - 106 P.
Myhalchenko M. Politychna nauka i politychna osvita: mira teoretyzacii i ideologizacii (Political science and political education: a measure of theorizing and indoctrination). Vyscha osvita Ukrainy. 2005. № 1. P. 57.
Pirozhenko V. Gumanitarna polityka: problemy ta superechnosti (Humanitarian policy: problems and contra-dictions). Kyivskyj telegraf, 16-22 sichnja 2004. - № 3.
Silenko A. Socialna polityka ta ii prioritety u perehidnomu suspilstvi (Social policy and its priorities in a tran-sitional society). Ludyna ipolityka. 2006. № 1. P. 13.
Переглядів анотації: 224 Завантажень PDF: 289