Ідеологічний дискурс гендерної нерівності в феміністичній соціології

  • O. I. Parkhomenko Класичний приватний університет
Ключові слова: гендер, гендерна нерівність, феміністична соціологія, гендерний дискурс, гендерна ідеологія, гендерна соціалізація.

Анотація

Статтю присвячено проблемі співвідношення теоретико-методологічних засад та ключових положень дискурсу гендерної нерівності в соціології гендеру. Автором констатовано, що проведений аналіз ідеологічного аспекту гендерного дискурсу початку XXI століття є зорієнтованим на пошук сучасної гендерної ідеології егалітаризму та толерантності, яка могла б вкоренитися в менталітеті різних суспільств. Аналіз взаємозв’язку різних ідеологій і культури дозволяє стверджувати, що будь-яка ідеологія тільки тоді може виконувати свою позитивну функцію, коли вона спирається на цінності певної культури. В іншому випадку вона не отримує соціальної підтримки. У рамках дослідження ідеологічного аспекту гендерного дискурсу в феміністичній соціології стає очевидним, що в процесі гендерної соціалізації чоловік і жінка проходять доідеологічний (до повноліття) і постідеологічний етапи. На цьому шляху в декількох напрямках (правовому, економічному, релігійному) формуються ціннісні гендерні орієнтації, відбувається засвоєння гендерних норм і їх оцінка, і тільки в подальшому відбувається зміна гендерної поведінки та набуття гендерної компетентності. У статті визначено, що для сучасного світу є характерною поліваріантність культур і моделей гендерної соціалізації. В феміністичній соціології прийнято виділяти три базові типи гендерних ідеологій і відповідних їм моделей гендерної соціалізації: а) патріархальна гендерна ідеологія і соціалізація, які характеризуються відсутністю усвідомленості, значущих змін, почуттям наступності життя, автоматичним засвоєнням поведінкових реакцій, що відповідають всім стандартам цієї культури; б) модерністська гендерна ідеологія і соціалізація характеризуються такою переважаючою моделлю поведінки, як прийняття нових норм поведінки, активністю і самостійністю в жіночій поведінці, дорослі можуть вчитися у дітей, діти намагаються виробляти свій стиль поведінки, який різниться щодо поведінки їхніх батьків, конфліктом поколінь, великою соціальною мобільністю; в) сучасна гендерна ідеологія і соціалізація характеризуються тим, що майбутнє для обох статей є непрогнозованим і некерованим, відсутністю взаєморозуміння між батьками і дітьми; відмінністю гендерних стандартів батьків та дітей. Для сучасної гендерної ідеології та моделі соціалізації є характерною також поліваріантність виділених нами стереотипів гендерних відносин (патріархальні, фемінні, партнерські і еклектичні), відсутність чіткого превалювання гендерних стереотипів і їх комбінації.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Batler, Dzh., 2002. Psihika vlasti: teorii sub’ektsii [The power psychic: the theory of subject]. Harkov: HTsGI; SPb.: Aleteyya, 168 (in Russian).

Vinogradova, T.V., 2001. Feministskaya kritika nauki [Feminist criticism of science]. M.: RAN INION, 88 (in Russian).

Dvorkin, R., 2004. O pravah vserez [About rights seriously]. M.: ROSSPEN, 392 (in Russian).

Ladyikina, T.A., 2002. Feminizm v kulture postmoderna [Feminism in the culture of postmodernity]. Omsk, 23 (in Russian).

Mid, M., 2004. Muzhskoe i zhenskoe: issledovanie polovogo voprosa v menyayuschemsya mire [Male and female: the study of the sexual question in a changing world]. M.: ROSSPEP, 416 (in Russian).

Rittser, Dzh., 2002. Sovremennyie sotsiologicheskie teorii [Modern sociological theories]. SPb.: Piter, 688 (in Russian).

Svyatnenko, I.O., 2015. Henderna kul’tura yak sotsiolohichnyy kontsept: do postanovky problemy [Gender culture as a sociological concept: to the problem]. Naukovo-teoretychnyy i hromads’ko-politychnyy al’manakh «Hrani» 10/1 (126), zhovten’, 103-109

(in Ukrainian).

Trofimova, E.I., 2002. Terminologicheskie voprosyi v tendernyih issledovaniyah [Terminological issues in gender studies]. Obschestvennyie nauki i sovremennost 6, 178-188 (in Russian).

Fillips, Ch.T., 2002. Feminizm i semya: istoriko-sotsiologicheskiy aspekt [Feminism and the family: the historical and sociological aspect]. M.: «Graal», 176 (in Russian).

Fuko, M., 1996. Volya k istine: po tu storonu znaniya, vlasti i seksualnosti. Rabotyi raznyih let [The will to truth: beyond knowledge, power and sexuality. Works of different years]. M.: Kastral, 448 (in Russian).

Fridan, B., 1994. Zagadka zhenstvennosti [The mystery of femininity]. M.: Izd-vo «Progress», 102-110 (in Russian).

Engels, F. Proishozhdenie semi, chastnoy sobstvennosti i gosudarstva [The origin of the family, private property and the state]. 21, 23-178 (in Russian).

Yarskaya-Smirnova, E.R., 2001. Odezhda dlya Adama i Evyi: ocherki gendernyih issledovaniy [Clothes for Adam and Eve: essays on gender studies]. M.: RAN INION; Saratov: gos. tehn. un-t, Tsentr sots. politiki i tendernyih issled., 254 (in Russian).


Переглядів анотації: 525
Завантажень PDF: 236
Опубліковано
2017-07-11
Як цитувати
Parkhomenko, O. I. (2017). Ідеологічний дискурс гендерної нерівності в феміністичній соціології. Науково-теоретичний альманах Грані, 20(4), 41-47. https://doi.org/10.15421/171759
Розділ
Стаття