Філософські погляди В. С. Соловйова та М. О. Бердяєва щодо проблеми «дух»


  • T. G. Astakhova Комунальний вищий навчальний заклад «Інститут підприємництва «Стратегія» Дніпропетровської обласної ради»
Ключові слова: https://doi.org/10.15421/171713
Ключові слова: духовне, буття, свобода, логос

Анотація

Серед різноманітних філософських проблем наявні такі теми, які, з одного боку, є «наскрізними» для всієї історії філософської думки, а з іншого − тісно пов’язані з сутністю метафізики як певної організації мислення. З’ясовано, що це проблеми, крізь осмислення яких людський розум відповідним чином конституюється й набуває метафізичної визначеності. Проблема «дух» є однією з таких, які становили інтерес й для В. С. Соловйова та М.О. Бердяєва. Встановлено, що зазначена проблема була базовою в їх творчості, а способи її розв’язання мають важливе значення для сучасного розвитку філософської думки. Оцінено, що у пошуках переходу від раціоналістичних форм гуманізму до духовного досвіду християнства мислителі цієї традиції В.С. Соловйов та М.О. Бердяєв відтворювали підходи гностичної думки та споріднені з нею форми духовного досвіду.Виявлено, що найсильнішою стороною філософії В.С. Соловйова та М.О. Бердяєва є те, що вони наполягають на самостійній, специфічній у порівнянні з природою реальності духу. Пізнати цю реальність можна не інакше, як у процесі реалізації, тобто переживання кожним індивідом його духовного досвіду. Тим критикам, які сказали б, що при цьому духовний досвід фактично взятий у якомусь вищому значенні, у сенсі найвищої напруги, «горіння духу», М.О. Бердяєв зазначає, що головне те, що духовний досвід є, що він є реальність; «палість» або відсутність духовного життя в жодному разі не впливають на доказ його реальності.

Посилання

1. Berdjaev, N.A., 1994. Duh i real’nost’. Osnovy bogochelovecheskoj duhovnosti [Spirit and reality. Fundamentals of God-man spirituality]. Respublika, Moscow, 684 (in Russian).
2. Gajdenko, P.P., 2001 Anarhicheskij personalizm Nikolaja Berdjaeva [Anarchist personalism of Nikolai Berdyaev]. Progress-Traditsiya, Moscow, 472 (in Russian).
3. Porus, V.N., 2004. V. Solov’ev i L. Shestov: edinstvo v tragedii [NV Soloviev and L. Shestov: unity in tragedy]. Voprosy filosofii 2, 148-160 (in Russian).
4. Solov’ev, V.S., 1966. Krizis zapadnoj filosofii [Crisis of Western philosophy]. Brjussel,’ 819 (in Belgium).
5. Solov’ev, V.S., 1966. Kritika otvlechennyh nachal [Criticism of abstract beginnings]. Brjussel’, 819 (in Belgium).
6. Solov’ev, V.S., 1996 Kritika otvlechennyh nachal [Criticism of abstract beginnings]. Brjussel’, 957 (in Belgium).
7. Solov’ev, V.S. 1966. Opravdanie dobra. Nravstvennaja filosofija [Justification of the good. Moral Philosophy]. Brjussel’, 1109 (in Belgium).
8. Solov’ev, V.S., 1966. Opravdanie dobra. Nravstvennaja filosofija [Justification of the good. Moral Philosophy]. Brjussel’, 1109 (in Belgium).
9. Solov’ev, V.S., 1990Tri razgovora o vojne, progresse i konce vsemirnoj istorii [Three talks about war, progress and the end of world history]. Myisl, Moscow, 822 (in Russian).
10. Solov’ev, V.S., 1990. Filosofskie nachala cel’nogo znanija [Philosophical principles of integral knowledge]. Myisl, Moscow, 822 (in Russian).
11. Solov’ev, V. S., 1966. Chtenija o Bogochelovechestve [Reading about God-manhood]. Brjussel’, 1088 (in Belgium).
Опубліковано
2017-03-23
Як цитувати цю статтю:
Astakhova, T. (2017). Філософські погляди В. С. Соловйова та М. О. Бердяєва щодо проблеми «дух». Науково-теоретичний альманах "Грані", 20(1), 81-86. https://doi.org/10.15421/171713
Розділ
Статті