Соціокультурні чинники формування музичних преференцій студентської молоді України


  • L. M. Nesterenko Класичний приватний університет
Ключові слова: https://doi.org/10.15421/1716124
Ключові слова: тип суспільства, зміни, конфігурації музичних преференцій, техніка, музична парадигма

Анотація

У статті вивчається роль соціокультурних чинників у формуванні музичних преференцій студентської молоді у сучасному суспільстві, з-поміж яких обрано наступні: тип суспільства, зміни в полях економіки, політики, культури, техніка, студентська молодь, музична парадигма. Виявлено зв’язок між певним типом суспільства та формуванням музичних преференцій, опосередкований відповідними умовами та можливостями, згідно з яким у тоталітарному суспільстві формувались офіційно-державні, або формальні музичні преференції студентів, нав’язані та рекомендовані «зверху», натомість у демократичному суспільстві на основі індивідуально обраних траєкторій формувались плюралістичні, або мозаїчні, фрагментарні, музичні преференції студентів. Охарактеризовано значення соціальних змін, відповідно до яких зрушення у полі економіки, наприклад у контексті нової економічної політики, непу, привели до послаблення контролю за практиками споживання музичного мистецтва та створили можливості вибору нерекомендованих до споживання зразків джазової музики. Виявлено зміну музичної парадигми в умовах «перебудови», як одного з наслідків суспільних зрушень у полі культури, в контексті якої зникнення «старого» музичного жанру, радянської масової пісні, та поява нових музичних форм у полях української популярної та масової культури визначили й конфігурації музичних преференцій. Охарактеризовано зміну суспільної ролі студентської молоді, яка стала активним суб’єктом, спроможним не лише засвоювати зразки та норми культури, але й створювати цінності молодіжної субкультури. Проаналізовано зв’язок між формуванням музичних преференцій та технікою, використання ресурсів якої розширило можливості формування музичних преференцій та способи задоволення потреб і запитів студентської молоді. Розглянуто результати емпіричних соціологічних досліджень музичних преференцій та чинників, що вплинули на їх формування та зміни, які виявили переваги сучасних студентів щодо користування новітніми інформаційно-комунікаційними технологіями та значне зменшення застосування традиційних технічних засобів із метою слухання музики. Крім того, музичні преференції практик взаємодій із улюбленими виконавцями та музичними групами показали різницю між вибором реального спілкування в ситуаціях концертної комунікації щодо опитаних студентів столичних вузів та віртуальним спілкуванням у межах Інтернет - практик опитаних студентів вузів обласного центру Східного регіону України, що пояснюється впливом чинника типу поселення, широкими можливостями доступу до культурних благ в умовах навчання у вузах столиці.

Посилання

1. Adorno, T. W., 1998. Izbrannoe. Sociologija muzyki [Favorites. Sociology of music]. Universitetskaja kniga, Moskva, Sankt-Peterburg (in Russian).
2. Asafiev, B. V., 1971. Muzykal’naja forma kak process [Musical form as a process]. Muzyka «Leningradskoe otdelenie», Leningrad (in Russian).
3. Burd’e, P., 2001. Prakticheskij smysl [Practical sense]. Aletejja, Sankt-Peterburg Retrieved from http://bourdieu.name/content/burde-prakticheskij-smysl (in Russian).
4. Veber, M., 1994. Racional’nye i sociologicheskie osnovanija sociologii muzyki [The rational and sociological foundation of music’s sociology]. Jurist, Moskva (in Russian).
5. Grica, S. J., 1996. Fol’klor і suchasnіst’ [Folklore and modernity]. Libіd’, Kyiv, (in Ukrainian).
6. Kataєv, S. L., 1998. Socіokul’turna transformacіja suchasnogo ukraїns’kogo suspіl’stva [Socio-cultural transformation of the modern Ukrainian society]. Zaporіz’ka derzhavna іnzhenerna akademіja, Kyiv (in Ukrainian).
7. Semashko, A. N., 1977. Hudozhestvennye potrebnosti i ih razvitie u molodezhi. Opyt social’no-psihologicheskogo izuchenija hudozhestvennyh potrebnostej studentov [Artistic needs and the development of young people. The experience of the socio-psychological study of the artistic needs of students]. Golovnoe izdatel’stvo izdatel’skogo ob#edinenija «Vishha shkola», Kiev (in Russian).
8. Skokova, L., 2010. Kul’turni preferentsiyi rehioniv [Cultural preferences of regions]. Instytut sotsiolohiyi NAN Ukrayiny, Kyiv (in Ukrainian).
9. Skokova, L. 2015. Kul’turni praktyky naselennya : zrushennya ostannikh desyatylit’ [Cultural practices of the population: changes within recent decades]. Sotsiolohiya : teoriya, metody, marketynh 4, 72 - 99 (in Ukrainian).
10. Shjuc, A., 2003. Smyslovaja struktura povsednevnogo mira [Semantic structure of the everyday world]. Institut Fonda «Obshhestvennoe mnenie», Moskva (in Russian).
Опубліковано
2016-10-08
Як цитувати цю статтю:
Nesterenko, L. (2016). Соціокультурні чинники формування музичних преференцій студентської молоді України. Науково-теоретичний альманах "Грані", 19(11), 75-83. https://doi.org/10.15421/1716124
Розділ
Статті