Неформальна освіта дорослих та музейна андрагогіка в контексті історії сучасної музейної справи в Україні (огляд історіографії)


  • T. O. Kutsaeva Національний історико-архітектурний музей «Київська фортеця»
Ключові слова: https://doi.org/10.15421/171695
Ключові слова: історія музейної справи України, музеєзнавство, дорослі відвідувачі, навчання дорослих, освіта впродовж життя

Анотація

Поставлено за мету проаналізувати опубліковані науково-теоретичні та науково-популярні публікації, а також оприлюднені результати практичних напрацювань музеїв України за 1990-2010-ті рр., що у своїй сукупності можна характеризувати як музейну андрагогіку або неформальну освіту дорослих музейними засобами. Початково з’ясовано, що незважаючи на зростання інтересу до названих видів музейної діяльності, наявний корпус досліджень не систематизований. Визначено, що, хоча неможливо виокремити музейну андрагогіку у певну сферу знань, її становлення в Україні є актуальним на шляху до європейської інтеграції. З’ясовано, що стислі огляди історіографії з проблеми присутні здебільшого в преамбулах статей із музеєзнавства, педагогіки, історії музейної справи. Вони часто стосуються теми опосередковано. Спроби цілеспрямовано вивчати тему нині поодинокі, хоча мають метою узагальнення наявного в Україні досвіду. Узагальнено, що можна провести періодизацію, визначити причини виникнення інтересу музейної спільноти до освіти дорослих, охарактеризувати віхи її становлення у 1990-2010-х рр. та перспективи. Означено підґрунтя для дослідження історії становлення неформальної освіти в українськи музеях.

Посилання

1. Agapova, D.A., 2014. Raz, dva, tri, chetyire, pyat – ya idu iskat! [One, two, three, four, five - I’m going to look!]. Muzeynyy prostir 1 (in Russian).
2. Anishchenko, O., 2013. Realiyi i perspektyvy rozvytku osvity lyudey tret’oho viku v Ukrayini [Realities and prospects of the education of people of the third age in Ukraine]. Osvita doroslykh: teoriya, dosvid, perspektyvy: zb. nauk. pr. 6. Lysenko, Nizhyn (in Ukrainian).
3. Banit, O., 2012. Model’ rozvytku profesiynoyi maysternosti vykladachiv hrafichnoho dyzaynu [Model of professional skills of teachers of graphic design]. Osvita doroslykh: teoriya, dosvid, perspektyvy: zb. nauk. pr. 5. Edel’veys, Kyiv (in Ukrainian).
4. Baranova, S., 2006. Osoblyvosti vykorystannya treninhovoyi formy roboty v protsesi navchannya dorosloyi audytoriyi [Features of forms of training in teaching adult audience]. Osvita na Luhanshchyni 1 (in Ukrainian).
5. Vaydakher, F., 2005. Zahal’na muzeolohiya [General museology]. Litopys, Lviv (in Ukrainian).
6. Vasyl’eva, M.F., 2009. Pravove rehulyuvannya osvity doroslykh v Ukrayini [Legal regulation of adult education in Ukraine]. Zb. 5-yi Mezhdun. nauch.-prakt. konf. «Nauka v ynformatsyonnom prostranstve». Access: http://www.confcontact.com/2009ip/vasileva.php (in Ukrainian).
7. Vorkshopy proektu «Novyy podykh kul’tury» [The workshops of the «New breath of culture»]. 2013. Hileya, Kherson (in Ukrainian).
8. Honcharuk, A., 2012. Neformal’na osvita doroslykh v krayinakh YeS [Non-formal adult education in the EU]. Naukovyy visnyk Poltavs’koho nats. ped. univerytetu. Pedahohichni nauky 54 (in Ukrainian).
9. Hokhstrat, E., Heyn, A.V., 2015. Teoriya navchannya Devida Kolba v muzeyi [David Kolb learning theory in the museum]. Muzeynyy prostir, Kyiv (in Ukrainian).
10. Hurian, E., 2014. Pytannya, yaki stavlyat’ muzeyi [The question of who put the museum]. Muzeynyy prostir 1 (in Ukrainian).
11. Dem»yanenko, N.M., 2011. Ideya osvity vprodovzh zhyttya u svitovomu osvitn’omu prostori (1949-2001) [The idea of life-long education in the world educational space (1949-2001)]. Ridna shkola 1 (in Ukrainian).
12. Zubareva, O., 2007. Age-friendly [Age-friendly]. Mir muzeya 3 (in Russian).
13. Klimov, L.V., Vaydaher, F., 2011. Muzeologiya – v kratkom izlozheni [Museology - Briefly]. Voprosyi muzeologii 1. Access: http://voprosi-muzeologii.spbu.ru/files/2011_1/Klimov_2.pdf (in Russian).
14. Klub «Druha molodist’» [Club «second youth»]. 2015. Pravda Irpenya. http://zpi.com.ua/klub-druga-molodist-zavershuyemo-shhob-rozpochati/ (in Ukrainian).
15. Kobleva, A.L., Morozova, T.P., 2013. K voprosu o professyonal’noy kompetentnosty prepodavatelya-andrahoha kak klyuchevoy fyhurу v systeme obrazovanyya vzroslуkh [On the issue of professional competence-andragogist teacher as a key figure in the system of adult education]. Fundamental’nуe yssledovanyya 6-3 (in Russian).
16. Kontseptsiya osvity doroslykh v Ukrayini [The concept of adult education in Ukraine]. 2011. Lysenko, Nizhyn (in Ukrainian).
17. Kotvyts’ka, K., 2016. 8 nastil’nykh knyh dlya kul’tmenedzheriv [8 Handbook for kultmenedzheriv]. Access: http://bukvoid.com.ua/digest/2016/01/13/101720.html (in Ukrainian).
18. Kosyk, N. Perspektyvy muzeynoyi andrahohiky [Prospects andragogics museum]. Access: http://www.gostynets.org.ua/index.php/tsentry-osvity-doroslykh/118-perspektyvy-muzeynoyi-andrahohiky (in Ukrainian).
19. Kotler, N., 2010. Muzeynyy marketynh i stratehiya formuvannya misiyi, zaluchennya publiky, zbil’shennya dokhodiv i resursiv [Museum Marketing and Strategy formation mission, involving the public, increase income and resources]. Stylos, Kyiv (in Ukrainian).
20. Krul’ko, I., 2015. Chy potribna v Ukrayini neformal’na osvita? [Do I need formal education in Ukraine?]. Ukrayins’ka pravda. Access: http://www.pravda.com.ua/columns/2015/03/10/7061058/ (in Ukrainian).
21. Kutsayeva, T.O., 2015. Istoriohrafiya muzeynoyi sotsiolohiyi ta andrahohiky (analiz vitchyznyanykh napratsyuvan’ ta zarubizhnoho dosvidu, poshyrenoho v Ukrayini) [Sociology and Historiography museum andragogics (analysis of domestic developments and foreign experience, common in Ukraine)]. Viys’kovo-istorychnyy merydian 9. Access: http://vim.gov.ua/index.php/uk/arkhiv-vipuskiv (in Ukrainian).
22. Kuchyn, S.P., 2012. Ekonomichni problemy rozvytku muzeynoyi spravy v Ukrayini [Economic problems of museums in Ukraine]. Innovatsiyna ekonomika 1 (in Ukrainian).
23. Lazorenko, O.O., Kolishko, R.A., 2010. Analitychnyy zvit doslidzhennya u sferi neformal’noyi osvity doroslykh u pilotnykh oblastyakh v Ukrayini: Poltavs’ka ta L’vivs’ka obl. [Analytical report of research in the field of non-formal adult education in pilot areas in Ukraine Poltava and Lviv region]. Kyiv (in Ukrainian).
24. Lehasova, L.V., Shevchenko, N.O., 2012. Kontseptual’ni zasady naukovoyi diyal’nosti Memorial’noho kompleksu na 2012-2020 rr. [Conceptual foundations of scientific activities at the Memorial Complex 2012-2020 biennium]. Storinky voyennoyi istoriyi Ukrayiny 15 (in Ukrainian).
25. Lektsiya-dyskusiya, Sh., 2015. Tonkin «Muzeyi yak stratehichni partnery neformal’noyi osvity» [Tonkin «Museums as strategic partners of non-formal education»]. (in Ukrainian).
26. Luk»yanova, L.B., Anishchenko, O.V., 2014. Osvita doroslykh: korotkyy terminolohichnyy slovnyk [Adult education: a brief glossary of terms]. Lysenko, Nizhyn (in Ukrainian).
27. Lyisikova, N.P., 2007. Muzeynaya andragogika: ponyatie i osnovnyie napravleniya razvitiya [Museum andragogics: concept and direction of development]. Mir muzeya 3 (in Russian).
28. Naboka, L., 2009. Profesiynyy imidzh vykladacha-andrahoha [Professional image-andrahoha teacher]. Pislyadyplomna osvita v Ukrayini 1 (in Ukrainian).
29. Natsional’nyy hlosariy: vyshcha osvita [National glossary: ​​higher education]. 2014. (in Ukrainian).
30. Norris, L., 2014. Stvoryuyuchy muzey dialohu [Creating a museum of dialogue]. Muzeynyy prostir 1 (in Ukrainian).
31. Panakhyd, H.I., 2015. Muzeyna pedahohika: tematychnyy pokazhchyk literatury [Museum education: thematic index of literature]. Liha, L’viv (in Ukrainian).
32. Pioro, V., Ryabchyk, S., 2013. Yak sebe bachyt’ i choho prahne suchasnyy muzey [How to see yourself and aspire to a modern museum]. Muzeynyy prostir 1 (in Ukrainian).
33. Puseplina, N.M., 2012. Andrahohichni zasady vykorystannya osvitn’o-vykhovnoho potentsialu muzeyiv u profesiyniy pidhotovtsi vchyteliv [Andragogical principles to use educational and educational potential of museums in the training of teachers]. Visnyk Poltavs’koho nats. ped. universytetu. Pedahohichni nauky 54 (in Ukrainian).
34. Reho, H., 2015. Osvitniy potentsial muzeynoyi pedahohiky u konteksti navchannya vprodovzh zhyttya [The educational potential of museum pedagogy in the context of lifelong learning]. 2015. YeS – Ukrayina: osvita doroslykh: zb. mat. Lysenko, Nizhyn (in Ukrainian).
35. Rudyk, H. B., 2013. Muzeyna lyudyna: Kolektyvnyy portret ukrayintsiv, yaki vidviduyut’ muzeyi [Museum people: A collective portrait of the Ukrainian who visit the museum]. Ukrayins’ka pravda. Access: http://www.istpravda.com.ua/articles/2013/07/15/130138/ (in Ukrainian).
36. Ryabchuk, S., 2011. Muzey i osvitni prohramy [Museum and educational programs]. Muzeynyy prostir 1 (in Ukrainian).
37. Serheyeva, O.S., 2011. Naukovyy tezaurus problemy osvity doroslykh: teoretychnyy analiz [Science Thesaurus problems of adult education: theoretical analysis]. Neperervna profesiyna osvita: teoriya i praktyka 2 (in Ukrainian).
38. Sotsiolohiya muzeyu: prezentatsiya na tli prostoru i chasu [Sociology Museum: presentation on the background of space and time]. 2015. NAKKKiM, Kyiv (in Ukrainian).
39. Sorochan, T., 2008. Profesiyna diyal’nist’ andrahohiv. Suchasnyy pohlyad [Professional activities andrahohiv. The modern look]. Dyrektor shkoly, litseyu, himnaziyi 4 (in Ukrainian).
40. Sorochan, T., Rudina, O., 2007. Andrahohichni zasady pislyadyplomnoyi osvity pedahohichnykh pratsivnykiv [Andragogical principles postgraduate education teachers]. Osvita na Luhanshchyni 1 (in Ukrainian).
41. Statystyka Derzhstatu vidviduvannya muzeyiv u 1990-2012 [Statistics State Statistics museums in 1990-2012]. Access: http://zn.ua/UKRAINE/za-gody-nezavisimosti-ukraincy-stali-namnogo-rezhe-poseschat-teatry-i-muzei-124202_.html (in Ukrainian).
42. TKYa «Hostynets’» u prohrami Mizhnarodnykh dniv OD na L’vivshchyni [TKYA «Hostynets» program of international units per day Lviv]. Access: http://www.gostynets.org.ua/index.php/tsentry-osvity-doroslykh/121-tkya-hostynets-u-prohrami-mizhnarodnykh-dniv-osvity-doroslykh-na-lvivshchyni (in Ukrainian).
43. Chuhay, O., 2012. Istoriya stanovlennya ta rozvytku profesiynoyi pidhotovky pedahohiv dlya doroslykh u SShA [The history of the development and training of teachers for adults in the United States]. Porivnyal’no-pedahohichni studiyi 1 (in Ukrainian).
44. Firsova, P. Printsipyi obucheniya vzroslyih [Principles of adult learning]. Access: http://www.ispring.ru/elearning-insights/andragogy-and-elearning/ (in Russian).
45. Brüninghaus-Knubel, C., 1994. Museum educator: the audience’s advocate. MUSEUM (Museum International) 2
46. DVV International: Профіль регіону. Access: http://www.dvv-international.org.ua/uk/dvv-international/profil-regionu/
47. International Adult Education Days in Lviv region. Access: http://www.dvv-international.org.ua/?q=node/320
48. Malcolm, S., 1950. Knowles. Informal adult education: a guide for administrators, leaders, and teachers. New York: Association Press
Опубліковано
2016-08-20
Як цитувати цю статтю:
Kutsaeva, T. (2016). Неформальна освіта дорослих та музейна андрагогіка в контексті історії сучасної музейної справи в Україні (огляд історіографії). Грані, 19(9), 162-170. https://doi.org/10.15421/171695
Розділ
ІСТОРІЯ