Релігійні чинники соціальної модернізації/контрмодернізації православ’я в контексті теорії М. Вебера


  • Y. Y. Medviedieva Національний авіаційний університет
Ключові слова: https://doi.org/10.15421/171677
Ключові слова: модернізація, контрмодернізація, православ’я, харизма, харизматичне панування, традиційне панування

Анотація

Статтю присвячено проблемі визначення релігійних чинників модернізації/контрмодернізації православ’я в контексті теорії М. Вебера, а також визначення особливостей відносин між державою і православною церквою в контексті співвідношення веберівських типів панування, раціональності та соціальної дії. Авторкою в контексті послуговування поняттєвим апаратом теорії М. Вебера зроблено висновок про те, що наслідком зіткнень і компромісів між релігійною аскетичної етикою і містичною налаштованістю чернецтва з апаратом насильства держави пов’язані з позицією релігії по відношенню до «світу» практики соціального ескапізму. Православ’я, на думку дослідниці, забезпечує легітимність традиційної влади, яку використовує харизматик, оскільки православна церква підтверджує її божественне походження навіть за умови відсутності у політика харизматичних якостей, за рахунок чого відбувається профанація харизми. Тому всі політики, від часів Візантії до комуністичних і сучасних посткомуністичних політиків, не просто не йшли  на усунення церкви як політичної сили і як центру ідеології, а перетворювали церкву на одну з феодальних корпорацій та на слухняного союзника в здійсненні функції політичної безпеки щодо суспільства та підвищення престижності режиму і держави в цілому.

Посилання

1. Veber, M., 1906. Istorychnyy narys vyzvol’noho rukhu v Rosiyi i polozhennya burzhuaznoyi demokratiyi [Historical background of the liberation movement in provisions and bourgeois democracy]. SPb. (in Ukrainian)
2. Veber, M., 1990. Krytychni doslidzhennya v haluzi nauk pro kul’turu [Critical research in the sciences of culture]. Vybrani tvory, 416-494. Prohres, Moscow (in Ukrainian)
3. Veber, M., 1997. Osnovni ponyattya stratyfikatsiyi [Concepts stratification]. Kravchenko, A.I. Sotsiolohiya Maksa Vebera: pratsya ta ekonomika [Max Weber’s Sociology: work and economics]. Moscow (in Ukrainian)
4. Veber, M., 1980. Osnovni sotsiolohichni ponyattya [The basic sociological concepts]. Doslidzhennya z metodolohiyi nauky 1, 370-411. Nauka, Moscow (in Ukrainian)
5. Veber, M., 1990. Protestant·s’ki sekty i dukh kapitalizmu [Protestant sects and the Spirit of Capitalism]. Vybrani tvory, 273-306. Prohres, Moscow (in Ukrainian)
6. Veber, M., 1990. Protestant·s’ka etyka i dukh kapitalizmu [The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism]. Vybrani tvory, 61-344. Prohres, Moscow (in Ukrainian)
7. Veber, M., 1994. Sotsiolohiya relihiyi (typy relihiynykh spivtovarystv) [Sociology of Religion (types of religious communities)]. Vybrane. Obraz suspil’stva, 78-308. Yuryst, Moscow (in Ukrainian)
8. Veber, M., 1994. Teoriya stupeniv i napryamiv relihiynoho nepryynyattya svitu [The theory of levels and trends of religious rejection of the world]. Vybrane. Obraz tovarystva, 7-42. Yuryst, Moscow (in Ukrainian)
9. Veber, M., 1988. Kharyzmatychne panuvannya [Charismatic domination]. Sotsys 5, 139-147 (in Ukrainian)
10. Veber, M., 1991. Hospodars’ka etyka svitovykh relihiy [The economic ethic of world religions]. Roboty po sotsiolohiyi, relihiyi i kul’turi, 43-77.Prohres, Moscow (in Ukrainian)
11. Davydov, Yu.N., 1986. «Veberivs’kyy renesans» i problema «doslidnyts’koyi prohramy» Maksa Vebera [«Weber renaissance» and the problem of «research program»]. Burzhuazna sotsiolohiya pid kinets’ XX stolittya: Krytyka novitnikh tendentsiy, 92-121. Nauka, Moscow (in Ukrainian)
12. Davydov, Yu.N., 1998. Maks Veber i suchasna teoretychna sotsiolohiya: Aktual’ni problemy veberivskoho sotsiolohichnoho vchennya [Max Weber and contemporary theoretical sociology: Current Affairs veberivskoho sociological theory]. Martis, Moscow (in Ukrainian)
13. Romanenko, Yu.V., 2006. Sensoprodukuvannya v sotsial’nykh systemakh: Monohrafiya [Sensoprodukuvannya social systems: Monograph]. Vyd-vo «E ta E», Kyiv (in Ukrainian)
14. Synelina, Yu. Yu., 2009. Kontseptsiyi sekulyaryzatsiyi v sotsiolohichniy teoriyi. Teoretychni aspekty vyvchennya relihiynosti naselennya v sotsiolohiyi relihiyi [Concept of secularization in sociological theory. The theoretical aspects of the study of religious people in the sociology of religion]. VAT RITs ISPI RAN, Moscow (in Ukrainian)
15. Toshchenko, Zh.T., 2007. Derzhava yak sub»yekt teokratiyi [The state as a subject of theocracy]. Sotsis 2, 3-14. (in Ukrainian)
16. Toshchenko, Zh.T., 2007. Teokratiya: fantom chy real’nist’? [Theocracy: phantom or reality?]. Akademiya, Moscow (in Ukrainian)
17. Tyahar abo blahoslovennya? Pravoslav»ya Rosiyi ta pobudova hromadyans’koho suspil’stva i demokratiyi [Burden or blessing? Orthodox Russia and building civil society and democracy]. 2004. Bostons’kyy universytet, Instytut kul’tury, relihiyi ta mizhnarodnykh vidnosyn, 37-44. Boston (in Ukrainian)
Опубліковано
2016-09-09
Як цитувати цю статтю:
Medviedieva, Y. (2016). Релігійні чинники соціальної модернізації/контрмодернізації православ’я в контексті теорії М. Вебера. Грані, 19(9), 42-51. https://doi.org/10.15421/171677
Розділ
СОЦІОЛОГІЯ

##plugins.generic.recommendByAuthor.heading##