Вивчення масової свідомості та її динаміки в соціологічному дослідженні

  • S. V. Khobta Луганський національний університет ім. Тараса Шевченка
Ключові слова: масова свідомість, суспільна думка, TouchPoint аналіз, агенто-орієнтовані моделі, динаміка думок, динаміка масової свідомості, методи дослідження масової свідомості, військовий конфлікт на сході України

Анотація

У статті розглядаються підходи до визначення масової свідомості та методи дослідження її динаміки. Розглядаються два підходи: агрегаційний та груповий. Особлива увага приділена концепції масової свідомості Б. Грушина, в якій масова свідомість є складним феноменом за структурою та процесом формування. З’ясовується, що ця концепція може дати для дослідження масової свідомості у кризовий період, яким є ситуація військового конфлікту на аході України. Показано, що динаміка масової свідомості в сучасній науці досліджується за допомогою комп’ютерного моделювання з застосуванням агенто-орієнтованих моделей та масових опитувань суспільної думки. Математичні моделі дозволяють здійснити імітаційне моделювання процесів формування суспільної думки і показують, що динаміка думок, залежить від їх подібності та простору взаємодії. Математичне моделювання демонструє процес комунікації суспільної думки, відштовхуючись від агрегаційного бачення спільноти, ігноруючи зміст комунікації. Масові опитування, навпаки, сконцентровані переважно на змісті масової свідомості. Фіксація динаміки можлива завдяки моніторинговим проектам. Вони показують такі особливості масової свідомості, як багатошаровість, пластичність, вибірковість сприйняття інформації. Демонструється, що масова свідомість детермінована процесами взаємодії в ході спільної діяльності та інституційними впливами. З’ясовано дослідницькі можливості такого методу маркетингового дослідження, як TouchPoint аналіз для аналізу взаємодії стихійного та інституційного в масовій свідомості.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Ashin, G. K., 1971. Doktrina «massovogo obshhestva». Politizdat, Moscow, 191 (in Russian).

Bernays, E., 1961. Crystallizing Public Opinion, Liveright Publishing Corporation N.Y., 219.

Grushin, B.A., 1987. Massovoe soznanie: Opyt opredelenija i problemy issledovanija, Politizdat, Moscow, 368 (in Russian).

Gudkov, L., 2015. Struktura i funkcii rossijskogo antiamerikanizma: faza mobilizacii 2012–2015 goda. Vestnik obshhestvennogo mnenija. Dannye. Analiz. Diskussii 3–4(121), 15–44 (in Russian).

Hegselmann, R., Krause, U., 2002. Opinion dynamics and bounded confidence models, analysis, and simulation. Journal of Artifical Societies and Social Simulation 5(3). Retrieved from http://jasss.soc.surrey.ac.uk/5/3/2.html.

Hirscher, T., 2014. Consensus formation in the Deffuant model. University of Gothenburg, Göteborg, 27.

How to Identify Your Customer Touchpoints, 2016. Retrieved from https://www.surveymonkey.com/mp/identify-customer-touchpoints/.

Kononov, I. F., 2016. Sociologiya v umovax kryzy i vijny: problema metodologichnoyi spromozhnosti. Visn. Lugansk. Nacional. Univ. im. Tarasa Shevchenka. Ser. Sociol. 5(302), 5–54 (in Ukrainian).

Kononov, I.F., 2013. Vy`bory`: gra elit na poli suspil`ny`x opinij. Visn. Lugansk. Nacional. Univ. im. Tarasa Shevchenka. Ser. Sociol. 11(270), 5–46 (in Ukrainian).

Kosova, L., 2015. Pro oprosy i massovoe soznanie. Vestnik obshhestvennogo mnenija. Dannye. Analiz. Diskussii 3–4(121), 160–167 (in Russian).

Krapivenskij, S. Social’naja filosofija (in Russian). Retrieved from http://eurasialand.ru/txt/sotsio/menu.htm.

Kulikov I. Sluhi pobedjat «zombojashhik». Problemy angazhirovannoj podachi informacii televideniem cherez prizmu sociologii (in Russian). Retrieved from https://www.gazeta.ru/science/2011/03/02_a_3543037.shtml.

Lebon, G., 1995. Psihologija narodov i mass. Maket, SPb., 311 (in Russian).

Levinson, A., Goncharov S., 2015. Vojna vmesto budushhego – vyhod dlja anomicheskogo soznanija. Vestnik obshhestvennogo mnenija. Dannye. Analiz. Diskussii 3–4(121), 45-66 (in Russian).

Lobanova A. S. Social`na mimikriya v umovax kry`zy` ta gibry`dnoyi vijny`: poshuk empiry`chny`x pokazny`kiv. Visn. Lugansk. Nacional. Univ. im. Tarasa Shevchenka. Ser. Sociol. 5(320), 5–46 (in Ukrainian).

Naumenko, T.V., 2015. Massovaja kommunikacija kak global’nyj process: Uchebnik. Izdatel’skij dom «NAUChNAJa BIBLIOTEKA», Moscow, 396 (in Russian).

Nojel-Nojman, Je., 1996. Obshhestvennoe mnenie. Otkrytie spirali molchanija. Per. s nem. Obshh. red. i predisl. Mansurova N.S. Progress-Akademija, Ves’ Mir, M. 352 (in Russian).

Ossovskyj, V., 2002. Poling versus sociologichne doslidzhennya gromadskoyi opiniyi. Sociol.: teoriya, metody`, markety`ng 4, 207–215 (in Ukrainian).

Poltorak, V. A., 2000. Sociologija obshhestvennogo mnenija. Centr «Sociopolis», Kiev; Dnepropetr, 264 (in Russian).

Polulyax, Yu., 2016. Mempleksy` okupovanoyi real`nosti. Visn. Lugansk. Nacional. Univ. im. Tarasa Shevchenka. Ser. Sociol. 5(302), 163–192 (in Ukrainian).

Pressa i obshhestvennoe mnenie, 1986. Pod red. V.S. Korobejnikova. Nauka, Moscow, 204 (in Russian).

Press-relizy i otchety KMIS (in Ukrainian). Retrieved from www.kiis.com.ua/?lang=rus&cat=reports

Prifrontovye goroda Ukrainy pod vlijaniem rossijskoj propagandy. Antikrizisnyj Media-Centra, dlja «Hvilі» (in Russian). Retrieved from http://hvylya.net/analytics/politics/prifrontovyie-goroda-ukrainyi-pod-vliyaniem-rossiyskoy-propagandyi.html

Rezul’tativnost’ rossijskoj propagandy v Har’kovskoj i Odesskoj oblastjah obespokoila sociologov, 2015 (in Russian). Retrieved from http://zn.ua/UKRAINE/rezultativnost-rossiyskoy-propagandy-v-harkovskoy-i-odesskoy-oblastyah-obespokoila-sociologov-170829_.html.

Spengler, C., Wirt, W. 2009. Maximising the impact of marketing and sales activities. IO new management 3. Retrieved from http://www.accelerom.com/en/wp-content/uploads/2012/10/2009_io-new-management_Maximising-the-impact-of-marketing-and-sales-activities.pdf//.

Susskaja, O., 2010. Metamorfozy materializma v interpretacijah obshhestvennogo mnenija. Sociologija: teorija, metody, marketing 3, 217 – 222 (in Russian).

TNS Online Track: povna versiya zvitu za lypen 2016r. (in Ukrainian). Retrieved from https://tns-ua.com/news/tns-online-track-povna-versiya-zvitu-za-lipen-2016r

Ukraine’s media war. Battle of the memes, 2015. The Economist March 14. Retrieved from http://www.economist.com/news/europe/21646280-russia-has-shown-its-mastery-propaganda-war-ukraine-struggling-catch-up-battle-web.

Virt, L., 2005, Konsensus i massovaja kommunikacija. [Selected works]. INION, Moscow, 209–235 (in Russian).

Vodak, R, 2006. Vzaimosvjaz «diskurs – obshhestvo»: kognitivnyj podhod k kriticheskomu diskurs-analizu. [Sovremennaja politicheskaja lingvistika]. Ekaterinburg, 123–136 (in Russian).

Weisbuch, G., Deffuant, G., Amblard, F., Nadal, J.P., 2001. Interacting agents and Continuous Opinions Dynamics. Retrieved from www.lps.ens.fr/~weisbuch/contopidyn/contopidyn.html.


Переглядів анотації: 349
Завантажень PDF: 203
Опубліковано
2017-01-26
Як цитувати
Khobta, S. V. (2017). Вивчення масової свідомості та її динаміки в соціологічному дослідженні. Науково-теоретичний альманах Грані, 19(10), 78-85. https://doi.org/10.15421/1716109
Розділ
Стаття