Довіра до ЗМІ: мікро- та макрорівень


  • A. S. Kavyerina Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна
Ключові слова: довіра, засоби масової інформації, мікро- та макрорівень, соціальні медіа, соціальні мережі, блоги, соціальний інститут

Анотація

Довіра – базовий елемент громадянського суспільства. В останні десятиліття в Україні спостерігається криза довіри до багатьох соціальних інститутів, зокрема інституту засобів масової інформації. Серед основних функцій ЗМІ – інформування громадськості, соціалізація, формування суспільної думки. Вони залучені до багатьох суспільних процесів та сфер життя суспільства. Через впливовість ЗМІ велике значення мають достовірність інформації, дотримання стандартів, об’єктивність та довіра аудиторії. У статті розглядаються різні інтерпретації довіри та теорії Н.Лумана, П.Штомпки та А.Селігмена, які підкреслюють значення довіри у період трансформації суспільства. Також розглядаються підходи до визначення рівнів довіри.Увага автора зосереджена на двох рівнях – мікрорівні, який представляє особистісну довіру, та макрорівні – інституційну довіру. У статті представлений аналіз засобів масової інформації як соціального інституту. Соціальні медіа розглядаються як засіб масової інформації, якому притаманні такі риси, як великий рівень інформаційної участі, відсутність правового регулювання та, у більшості випадків, організаційної структури. Названі риси виводять на передній план фігуру автора, завдяки чому соціальні медіа охоплюють не тільки інституційний рівень формування довірчих відносин з аудиторією, але й особистісний.

Біографія автора

Місце роботи автора
аспірант

Посилання

1. Bek U. Obshhestvo ryska: na puty k drughomu modernu (Risk Society: Towards a New Modernity). Moscow,2000. 383 p.
2. Braj’antDzh., TompsonS. Osnovy vozdejstvyja SMY (Fundamentals of Media Effects). Moscow, 2004. 432 p.
3. Ghlushko Y.V. Rolj socyaljnogho doveryja v orghanyzacyy polytycheskogho dyskursa (The role of social trust in the organization of political discourse). Vestnyk Volghoghradskogho ghosudarstvennogho unyversyteta. Seryja 7, fylosofyja, 2011, no. 1 (13), pp.59-67
4. Dovira ukrajinciv do socialjnykh instytucij, rezuljtaty doslidzhenni KMIS (Trust Ukrainian social institutions, results of KIIS`s research). Regime to access: http://kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=81
5. Zabolotnaja Gh. M. Fenomen doveryja y egho socyaljnye funkcyy (The phenomenon of trust and its social functions). Vestnyk RUDN, seryjaSocyologhyja, 2003, no. 1 (4). pp. 67-73
6. Zakon Ukrajiny «Pro derzhavnu pidtrymku zasobiv masovoji informaciji ta socialjnyj zakhyst zhurnalistiv» (The Law of Ukraine «On State Support of Mass Media and Social Protection of Journalists»). Regime to access: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/Z970540.html
7. Zakon Ukrajiny «Pro drukovani zasoby masovoji informaciji (presu) v Ukrajini» (The Law of Ukraine «On the print media (Press) in Ukraine»). Regime to access:http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/ed_2011_01_13/T278200.html
8. Zakon Ukrajiny «Pro informacijni aghentstva» (The Law of Ukraine «On the informational agencies in Ukraine»). Regime to access: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/Z950074.html
9. Zakon Ukrajiny «Pro telekomunikaciji» (The Law of Ukraine «On Telecommunications»).Regime to access:http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/T031280.html
10. Zakon Ukrajini «Pro informaciju» (The Law of Ukraine «On Information»). Regime to access:http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/ed_2011_01_13/an/5/T112938.html#5
11. Zakon Ukrajini «Pro telebachennja i radiomovlennja» (The Law of Ukraine «On Television and Radio»). Regime to access: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/T375900.html#
12. Zakonodateljstvo Ukraynы o SMY (Legislation of Ukraine on the media). Regime to access: http://knuj.org/ru/kyiv/index.html?categoryid=74
13. Kodeks profesijnoji etyky ukrajinsjkogho zhurnalista (Code of Professional Ethics of Ukrainian journalist). Regime to access: http://nsju.org/tabmenu/kodeks_etiki
14. Koneckaja V.P.Socyologhyja kommunykacyj. Uchebnyk (Sociology of Communications. Textbook).Moscow, 1997.304 p.
15. Kostyrja Inna. Rol jzasobiv masovoji informaciji v suchasnij socialjnij komunikaciji (The role of the media in contemporary social communication). Regime to access: http://ijimv.knukim.edu.ua/zbirnyk/1_2/8-kostyrya.pdf
16. LevadaJu.A.Faktory y fantomy obshhestvennogho doveryja/ Sochynenyja: socyologhycheskyeocherky 1993- 2000 (Factors and phantoms of public trust / Compositions: sociological essays 1993- 200). Moscow, 2011.506 p.
17. Monitoryngh manipuljaciji IMI, 2012 (Monitoring manipulation IMI, 2012). Regime to access: http://osvita.mediasapiens.ua/material/14672
18. Myshljaeva T. V.Doverye v sovremennom obshhestve: podkhody k analyze (Trust in modern society: approaches to analysis). Regime to access: http://www.unn.ru/pages/vestniki_journals/99990201_West_soc_2006_1(5)/34.pdf
19. Ocinky ghromadjanamy Ukrajiny dijaljnosti vlady ta suspiljni ochikuvannja stosovno jiji dij, 2014. Doslidzhennja Centru Razumkova (Estimates of the citizens of Ukraine of the authorities and public expectations regarding its actions 2014. Research of Razumkov Centre). Regime to access: http://www.razumkov.org.ua/upload/1400760004_file.pdf
20. Platonova D. V. Ynformacyonnoe uchastye y formy egho realyzacyy v SMY (Informational participate and forms of its realization in the media). Teoryja y socyologhyja SMY.Ezheghodnyk 2010, pp. 113 – 126.
21. Prosvyrnyna O.Gh. Doverye kak socyologhycheskyj concept (Trust as a sociological concept). Visnyk Odesjkogho nacionaljnogho universytetu, 2011, no 10, vol.16. pp. 614-622
22. Rivenj doviry naselennja do ukrajinsjkykh ZMI prodovzhuje znyzhuvatysja (The level of public trust to the Ukrainian media is declining). Regime to access: http://www.rbc.ua/ukr/news/politics/uroven-doveriya-naseleniya-k-ukrainskim-smi-prodolzhaet-18102014133300
23. Stasula N. Elektronni zasoby vyjavlennja verbaljnoji manipuljaciji v ZMI (Electronic detection of verbal manipulation in the media). Regime to access: http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/10663/1/13.pdf
24. Fomycheva Y. D.Socyologhyja SMY: Ucheb. Posobye dlja studentov vuzov (Sociology of Mass Media: Textbook for students). Moscow, 2007, 335 p.
25. Freyk N. V. Koncepcyjadoveryja v yssledovanyjakh P. Shtompky (The concept of trust in research of P. Sztompka). SocYs, 2006, no. 11, pp. 10–18.
26. Fukujama Frensys. Doverye: socyaljnye dobrodetely y putj k procvetanyju (Trust: The Social Virtues and the Creation of Prosperity). Moscow, 2004.730 p.
27. Chernykh A. Myr sovremennykh medya (The world of modern media). Moscow, 2007.312 p.
28. EfendyevA.Gh. Obshhaja socyologhyja: Uchebnoe posobye (General sociology: Tutorial). Moscow, 200.654 p.
29. Combining Social Media and Traditional Media in a Modern Communications Plan. Regime to access: http://web02.gonzaga.edu/comltheses/proquestftp/Mortland_gonzaga_0736M_10170.pdf
30. Mark P. Orbe.The «reality» of media effects.Media and culture. Regime to access: http://www.sagepub.com/upm-data/48649_ch_11.pdf
31. Yokoyama Shigeru and YonekuraRitsu.The structure of trust to mass media: a survey and analyze of Japanese views of the media. Regime to access: http://www.nhk.or.jp/bunken/english/reports/pdf/09_no7_04.pdf
Опубліковано
2014-11-18
Як цитувати цю статтю:
Kavyerina, A. (2014). Довіра до ЗМІ: мікро- та макрорівень. Науково-теоретичний альманах "Грані", 17(12), 166-171. Retrieved із https://grani.org.ua/index.php/journal/article/view/789
Розділ
СОЦІОЛОГІЯ