Форми діалогічності політики і мистецтва у контексті світоглядної парадигми раціоналізму Нового часу

  • Y. Y. Laniuk Львівський національний університет імені Івана Франка
Ключові слова: розум, «ера Розуму», раціоналізм, Просвітництво, політика, мистецтво, естетика, діалогічність

Анотація

У статті досліджено форми діалогічності політики і мистецтва у контексті світогляду раціоналізму Нового часу. Визначено категорію розуму як центральне, системоутворююче начало парадигми раціоналізму Нового часу й встановлено його онтологічний, епістеміологічний та світоглядний зміст. Доведено, що в онтологічному смислі розум був тотожний необхідним, субстанційним законам, що лежать під поверхнею чуттєво доступних феноменів; в епістеміологічному вимірі він актуалізував себе як аналітично-синтетичний метод пізнання, а в світоглядному сенсі – трактувався як організуюче начало світобудови. Окреслено особливості втілення світоглядної парадигми раціоналізму у політичних теоріях Нового часу, зокрема дано трактування теорій природного стану і суспільного договору з позиції епістеміологічного змісту розуму. Охарактеризовано специфіку антропології раціоналізму й трактування індивіда як частини складно організованої соціальної системи. Визначено основні принципи естетики раціоналізму й охарактеризовано стиль класицизму як естетичний корелят раціоналізму і його основні ознаки: нормативність, геометризм, системність та ін. На цих підставах встановлено принципи діалогічності політики і мистецтва у світоглядній парадигмі «ери Розуму», а саме: 1. рівноправність цих сфер відносно системоутворюючої категорії розуму; 2. їхня раціоналістична формальна і змістовна нормативність; 3. кореляція у контексті антропології раціоналізму.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Y. Y. Laniuk, Львівський національний університет імені Івана Франка
аспірант

Посилання

Kaptereva T. P. Izobrazitel’noye iskusstvo Franciyi 17 v. (Visual arts in France in 17 century). Vseobshchaya encyklopediya iskusstv: in 6 volumes. Vol. 4. Moscow: Iskusstvo, 1963. 478 p.

Mirovaya khudozhestvennaya kul’tura. Epokha Prosveshcheniya (World’s artistic culture. The epoch of Enlightenment). Saint-Petersbourg: Piter, 2006. 464 p.

Samin D. K. 100 velikikh arkhitektorov (100 great architects). Moscow: Veche, 2011. 334 p.

Bristow W. Enlightenment / from The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Summer 2011 Edition) [electronic source]. Regime to access: http://plato.stanford.edu/archives/sum2011/entries/enlightenment/.

Cassirer E. The Philosophy of the Enlightenment. Princeton: Princeton University Press, 1968. 367 p.

Chartier R. The Cultural Origins of the French Revolution.N.Y.: Duke University Press, 1991. 243 p.

Gay P. The Enlightenment: An Interpretation. N.Y.: W.W. Norton, 1996. – 744 p.

Gay P. The Enlightenment in the History of Political Theory. Political Science Quarterly. 1954. Vol. 69, № 3. P. 374-389

Zafirovsky, M. The Enlightenment and Its Effects on Modern Society. N.Y.: Springer, 2010. 374 p.


Переглядів анотації: 142
Завантажень PDF: 108
Опубліковано
2014-10-13
Як цитувати
Laniuk, Y. Y. (2014). Форми діалогічності політики і мистецтва у контексті світоглядної парадигми раціоналізму Нового часу. Науково-теоретичний альманах Грані, 17(11), 64-70. вилучено із https://grani.org.ua/index.php/journal/article/view/744
Розділ
ПОЛІТОЛОГІЯ