«Nomen est omen»: псевдоніми в акторському середовищі наддніпрянської України другої половини ХІХ – початку ХХ ст.

  • I. V. Yeremeyeva Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»
Ключові слова: актор, псевдонім, антропонім, патронім, іменна модель, професійний імідж

Анотація

У статті, на основі спогадів та матеріалів архівних справ Центрального державного історичного архіву України м. Київ та Державного архіву Харківської області, проаналізовано етимологію псевдонімів деяких акторів Наддніпрянської України у другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. Розкриті особливості формування іменних моделей в залежності від амплуа артистів. Окрім цього, визначено місце та роль псевдонімів у формуванні бажаного професійного іміджу акторів. Зокрема, виявлено, що псевдоніми, запозичені чи трансформовані з прізвищ відомих літературних героїв використовувалися з метою перенесення моральних та зовнішніх якостей персонажа на артиста. Особливу увагу приділено специфіці творення сценічних імен в залежності від приналежності актора до російських чи українських за репертуаром труп. Крім того, в роботі висвітлено основні мотиви використання вигаданих антропонімів в акторському середовищі. Показано основні причини зміни імен акторами, які походили із дворянського стану та духівництва. Встановлено, що псевдонім визнавався важливим атрибутом професійної успішності не лише серед акторів, а й серед антрепренерів Наддніпрянської України другої половини ХІХ – початку ХХ ст.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

I. V. Yeremeyeva, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»
аспірант

Посилання

Ostrovskiy A.N. Les (Forest). Leningrad, 1947. 94 p.

Tsentral’nyy derzhavnyy istorychnyy arkhiv Ukrayiny, m. Kyyiv (dali – TsDIAK Ukrayiny), f. 1439, op. 1, spr. 576, 528 p.

TsDIAK Ukrayiny, f. 1439, op. 1, spr. 1126, 689 p.

Korally V. Serdtse, otdannoje estrade. Zapiski kupletista iz Odessy (The heart given to the variety. The satirical song singer’s notes). Moskwa, 1988. 206 p.

TsDIAK Ukrayiny, f. 1439, op. 1, spr. 1523, 488 p.

Babiy Yu.B. Slovotvirno-strukturna kharakterystyka suchasnykh prizvyshch Seredn’oyi Naddnipryanshchyny (patronimni utvorennya) (Word creative-structural characteristics of the modern Middle Dnieper surnames (patronymic formation). Odesa, 2006. pp. 31-41.

Gorin-Goryainov B.A. Kulisy (Coulisses). Leningrad, 1940. 279 p.

Haryanov P.A. Aktjory. Teatral’nyje zapiski (Actors. The theater notes). Chelyabinsk, 1957. 176 p.

Bobyr O. Ukrayins’ka svidomist’ ta rosiys’ki sympatyky Mariyi Zan’kovets’koyi : (do 150-richchya vid dnya narodzhennya aktrysy) (Ukrainain consciousness and Russian supporters of Maryia Zan’kovetska (to the 150-th anniversary of the actress’ birth). Chernihiv, 2004. 32 p.

Maljutin Ya.O. Aktjory moewo pokoleniya (The actors of my generation). Leningrad-Moskwa, 1959. 356 p.

Derzhavnyy arkhiv Kharkivs’koi oblasti (dali – Derzharkhiv Kharkivs’koi oblasti,) f. 182, op. 1, spr. 18, 201 p.

Duz’ I.M. Mariya Sadovs’ka. Narys pro zhyttya i tvorchist’ (Mariya Sadovs’ka. Essay on life and creative work). Kyyiv, 1957. 75 p.

Derzharkhiv Kharkivs’koi oblasti, f. 52, op. 1, spr. 330, 24 p.

Synel’nykov M.M. Spohady (Memoirs). Kyyiv, 1975. 162 p.

Nezhny Y.V. Byloje pered hlazami. Teatral’nyje vospominaniya (The yore before eyes.Theater memoirs). Moskwa, 1960. 399 p.


Переглядів анотації: 108
Завантажень PDF: 66
Опубліковано
2014-08-06
Як цитувати
Yeremeyeva, I. V. (2014). «Nomen est omen»: псевдоніми в акторському середовищі наддніпрянської України другої половини ХІХ – початку ХХ ст. Науково-теоретичний альманах Грані, 17(10), 140-144. вилучено із https://grani.org.ua/index.php/journal/article/view/731
Розділ
ІСТОРІЯ