Основні етапи дослідження інтелектуальної біографії О. І. Георгієвського

  • O. Y. Likhachova Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського
Ключові слова: О. І. Георгієвський, історіографія, науковий доробок, друга половина ХІХ ст., реформаторська діяльність, журналістика

Анотація

У статті проаналізовано історіографічні аспекти дослідження наукового доробку О. І. Георгієвського – викладача Рішельєвського ліцею, науковця, публіциста і реформатора системи освіти Російськіої імперії ХІХ ст. Встановлено, що його викладацька, наукова і журналістська діяльність хронологічно збіглись з насиченим подіями періодом в історії Російської імперії, коли завдання всебічної модернізації країни стали одним із головних пріоритетів внутрішньої політики держави. Особливу увагу приділено поглядам істориків на його багатовекторну діяльність. Спираючись на існуючу історичну літературу і використовуючи хронологічний принцип виявлено декілька етапів у дослідженнях інтелектуальної біографії О. І. Георгієвського. Проаналізовані характерні риси наукових досліджень, в яких відбувався безпосередній аналіз науково-публіцистичної та реформаторської діяльності О. І. Георгієвського. Визначені причини, у зв’язку з якими його інтелектуальна спадщина зазнала значного переосмислення істориків.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Aleshincev, I. A., 1912.Istorija gimnazicheskogo obrazovanija v Rossii ( XVIII – XIX v.) [The history of secondary education in Russia (XVIII - XIX c.) ]. St. Petersburg, 362 (in Russian).

Berman, Ja. Z.,1928. Do stolіtnіh rokovin zasnuvannja gazeti «Odesskij vestnik»(1827-1927) : materіali do іstorichnogo narisu [By the centenary anniversary of the founding of the newspaper «the Odessa Journal» (1827-1927), materials for historical sketch]. Kiїv, 16 (in Ukrainian).

Buzeskul, V. P. , 1931. Vseobshhaja istorija i ee predstaviteli v Rossii v XIX i nachale XX v. [Universal history and ee representatives in Russia in the XIX and early XX century]. Leningrad , 223(in Russian).

Vah, K. A., 1991. Klassicheskoe obrazovanie [Classical education] Moscow, 167-192 (in Russian).

Ganelin, Sh. I., 1954. Ocherki po istorii srednej shkoly v Rossii 2-oj poloviny XIX v. [Essays on the history of high school in Russia second half of XIX century]. Moscow, 304 (in Russian).

Gacheva, A. G., 2004.Nam ne dano predugadat’, Kak slovo nashe otzovetsja…» (Dostoevskij i Tjutchev) [We can not predict how our words resound ... «(Tiutchev and Dostoevsky) ]. Moscow, 604 (in Russian).

Grebcova, I. S.,2004. Odesskij period dejatel’nosti A. I. Georgievskogo [Odessa period of the AI Georgievsky] Odessa, 15-18 (in Russian).

Grebcova, I. S., 2002. Periodicheskaja pechat’ v obshhestvennom razvitii Juzhnogo stepnogo regiona Rossijskoj imperii (vtoraja tret’ XIX v.) [Periodicals in the social development of the Southern steppe region of the Russian Empire (the second third of the XIX century) ]. Odessa, 408(in Russian).

Grєbcova, І. S.,1982. Seljans’ke pitannja na storіnkah presi Ukraїni v perіod pershoї revoljucіjnoї situacії [Peasant Question in the press in Ukraine during the first revolutionary situation].Kiev, 85-92(in Ukrainian).

Dneprov, Je. D., 1984. Samoderzhavie i narodnoe obrazovanie v poreformennoj Rossii [Autocracy and public education in the post-reform Russia]. Moscow, 49-96(in Russian).

Esin, B. I., Kuznecov, I. V., 1997.Tri veka moskovskoj zhurnalistiki [Three centuries of Moscow journalism]. Moscow, 159 (in Russian).

Iskra, L. M. B. N., 1998. Chicherin i universitetskij vopros v Rossii v konce XIX - nachale XX veka» [Chicherin and university question in Russia in the late XIX - early XX century « ]. Voronezh, 7-21(in Russian).

Istoricheskij obzor dejatel’nosti Ministerstva Narodnogo Prosveshhenija Izdatel’stvo ministerstva narodnogo prosveshhenija, 1902. [Historical review of the Ministry of National Education ]. St. Petersburg, 787 (in Russian).

Kazakevich, G. M., 2006. Kel’ti: tradicіjna kul’tura ta socіal’nі іnstituti [Celtic, traditional culture and social institutions ]. Kiїv, 258(in Ukrainian).

Kitaev, V. A., 1972. Ot frondy k ohranitel’stvu [From the Fronde to conservatism]. Moscow, 288 (in Russian).

Kolesnikov, V. I., 2003. Formirovanie sistemy upravlenija universitetami v Rossii[Formation of the university governance system in Russia ]. Kiїv, 48-54 (in Russian).

Kosіnova, G. O., 2004. Harkіvs’kij unіversitet naprikіncі XIX – na pochatku XX st. [Kharkov University in the late XIX - early XX centuries]. Harkіv,14(in Ukrainian).

Lejkina–Svirskaja, V. R., 1971. Intelligencija v Rossii vo vtoroj polovine XIX veka [The intelligentsia in Russia in the second half of the XIX century]. Moscow, 368(in Russian).

Narochnickaja, L. I., 1960. Rossija i vojny Prussii v 60 godah XIX v. za ob#edinenie Germanii «sverhu» [Russia and Prussia in the war of 60 years of XIX century. for the unification of Germany «from above»]. Moscow, 287(in Russian).

Orlova, N. E., 2004. Rossijskij «Zhurnal ministerstva narodnogo Prosveshhenija» v 30-60-h gg. XIX v. : interes k problemam stanovlenija gosudarstvennoj sistemy obrazovanija v Anglii [Russian «Ministry of National Education Magazine» in the 30-60-ies. XIX century. : Interest in the problems of formation of the state of the education system in England ]. Minsk , 100-104(in Russian).

Panachin, F. G., 1979. Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii: (Istoriko-pedagogicheskie ocherki) [Teacher education in Russia (Historical and pedagogical essays) ]. Moscow, 216(in Russian).

Pershina, Z.V., 1975. Ocherki istorii revoljucionnogo dvizhenija na juge Ukrainy [Еssays on the history of the revolutionary movement in the south of Ukraine ]. Kiev- Odessa, 247(in Russian).

Pigarev, K. V., 1972. Zhizn’ i tvorchestvo Tjutcheva [Life and creativity Tiutchev ]. Moscow, 376 (in Russian).

Root, A. A.,1980. Istorija zhanra peredovoj stat’i [History of the editorial genre]. Kazan,142 (in Russian).

Smirnov, V. Z.,1954. Reforma nachal’noj i srednej shkoly v 60 gody XIX veka [Reform of primary and secondary schools in the 60 years of XIX century]. Moscow, 312(in Russian).

Soboleva, E. V.,1983. Organizacija nauki v poreformennoj Rossii [The organization of science in the post-reform Russia ]. Leningrad, 262 (in Russian).

Strukova, G. O.,2001.Vpliv statutu 1884 na postanovku navchal’nogo procesu v Harkіvs’komu unіversitetі [The impact of the statute in 1884 to stage educational process at Kharkov University ]. Harkіv, 240-248 (in Ukrainian).

Tkachenko, P. S., 1958.Moskovskoe studenchestvo v obshhestvenno-politicheskoj zhizni Rossii vtoroj poloviny XIX veka [Moskovskaya studenchestvo in socio-political life of Russia second polovynы XIX century]. Moscow, 336 (in Russian).

Cinberg, S. L.,1915. Istorija evrejskoj pechati v Rossii v svjazi s obshhestvennymi techenijami [The history of the Jewish press in Russia in connection with the social movements]. Petrograd, 264(in Russian).

Chesnokov, I. V., 1998. Ministerstvo narodnogo prosveshhenija i istoricheskaja nauka v Rossii v 80- pervoj polovine 90-h godov XIX veka [The Ministry of Education and science of history in Russia in the first half of the 80- to 90-ies of the XIX century].Voronezh, 27 (in Russian).

Chesnokov, V. I., 1989. Pravitel’stvennaja politika i istoricheskaja nauka Rossii 60-70-h godov XIX veka. Issledovatel’skie [Government policies and historical science Russia 60-70-ies of the XIX century. research essays ]. Voronezh, 207(in Russian).

Chugunova, T. V., 2003. Mesto i rol’ klassicheskogo obrazovanija v formirovanii intelligencii: tradicii i sovremennye podhody [The place and role of a classical education in the formation of the intelligentsia: traditions and modern approaches]. Dnіpropetrovs’k, 56-58(in Russian).

Chumakov, V. T., 2003.Starejshij zhurnal Rossii, 1803-2003[The oldest Russian magazine, 1803-2003]. Moscow, 336 (in Russian).

Shhetinina, G. I.,1987.Studenchestvo i revoljucionnoe dvizhenie v Rossii : poslednjaja chetvert’ XIX v. [Students and the revolutionary movement in Russia in the last quarter of the XIX]. Moscow, 239 (in Russian).

Shirokova, N. S., 1989. Drevnie kel’ty na rubezhe staroj i novoj jery [The ancient Celts at the turn of the old and the new era]. Leningrad, 219 (in Russian).

Shmidt, E. K.,1878. Istorija srednih uchebnyh zavedenij v Rossii [The history of secondary education in Russia]. St. Petersburg, 529-560 (in Russian).


Переглядів анотації: 187
Завантажень PDF: 90
Опубліковано
2016-06-04
Як цитувати
Likhachova, O. Y. (2016). Основні етапи дослідження інтелектуальної біографії О. І. Георгієвського. Науково-теоретичний альманах Грані, 19(8), 190-197. https://doi.org/10.15421/171670
Розділ
Стаття