Ефективність політичної реклами в електоральному процесі: досвід позачергових виборів президента України-2014


  • G. V. Muzychenko Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Ключові слова: політична реклама, політична агітація, електоральний процес, виборча кампанія, виборчий фонд, витрати на політичну рекламу, ефективність витрат

Анотація

Здійснено аналіз місця та ролі політичної реклами та політичної агітації в електоральному процесі на прикладі позачергових виборів Президента України-2014. Визначено поняття «політична реклама» в межах українського законодавства та встановлені особливості правового регулювання її здійснення під час виборів Президента України. Обмеження стосуються форм політичної агітації та обсягів її фінансування. З’ясовано, що політична реклама є формою передвиборної агітації та може фінансуватися лише зі спеціально створеного кандидатом на пост Президента виборчим фондом, розмір якого, на відміну від виборів у представницькі органи влади, не є обмеженим. Проведено аналіз виборчих фондів кандидатів на пост Президента на предмет встановлення залежності між  витратами  та  результатом, що є одним з критеріїв ефективності політичної реклами в електоральному процесі. З цією метою проаналізовано структуру витрат виборчих фондів, серед яких переважають витрати на використання ЗМІ.  Також аналізуються канали розповсюдження політичної реклами та якість телевізійних передвиборчих рекламних продуктів, серед яких найвагомішими визнаються ЗМІ та відео-роліки. Доведено, що  політична реклама впливає на електоральну поведінку, однак прямої залежності успіху кандидата на виборах від  обсягу вкладених у політичну агітацію коштів не встановлено, що дозволяє стверджувати про доцільність розгляду інших чинників впливу на електоральну поведінку, зокрема якості політичних програм претендентів, політичного досвіду, суб’єктивних уподобань виборців тощо.

Біографія автора

Місце роботи автора
доктор політичних наук, доцент, професор

Посилання

1. Dani pro rozmiry vyborchykh fondiv kandydativ na post Prezydenta Ukrayiny ta finansovi zvity (Data on the size of the election funds of candidates for the post of President of Ukraine and the financial statements). Regime to acceses: http://www.cvk.gov.ua/vp_2014/finance/
2. Osoblyvosti politychnoyi reklamy (Features of political advertising). Regime to acceses: http://jyrnalist.ru/osoblivosti-politichnoyi-reklami/
3. Predvybornaya reklama: starye shablony, zhyvoe obshchenye y mnoho obeshchanyy (vydeo).( Election Advertisement: old patterns, live chat and a lot of promises (video)). Regime to acceses: http://news.bigmir.net/ukraine/818327-Predvybornaja-reklama--starye-shablony--zhivoe-obcshenie-i-mnogo-obecshanij--video-
4. Pro vybory Prezydenta Ukrayiny: Zakon Ukrayiny vid 05.03.1999r. №474-XIV (The Presidential Election in Ukraine: Law of Ukraine 05.03.1999r. № 474-XIV). Regime to acceses: http://www.cvk.gov.ua/metod/kultura/npa/
5. Shport’ko O. Osoblyvosti politychnoyi reklamy yak elementa komunikatyvnoho protsesu (Features of political advertising as part of the communicative process). Politychnyy menedzhment. 2007. № 6 (27). Р. 96-106.
Опубліковано
2014-07-21
Як цитувати цю статтю:
Muzychenko, G. (2014). Ефективність політичної реклами в електоральному процесі: досвід позачергових виборів президента України-2014. Грані, 17(9), 76-82. Retrieved із https://grani.org.ua/index.php/journal/article/view/640
Розділ
ПОЛІТОЛОГІЯ