Корпоративна культура сучасного університету: підходи до визначення сутності


  • N. V. Horbenko Київський університет імені Бориса Грінченка
Ключові слова: корпоративна культура, корпоративність, корпоративізм, корпоративна культура університету, організаційна культура, цінності, місія

Анотація

У статті виявлено роль і значення корпоративної культури університету; з’ясовано міру співвіднесення понять «корпоративна культура» й «організаційна культура», а також виявлено функції останньої: пізнавальна, ціннісно­освітня, комунікативна, нормативно­регулятивна, мотиваційна, інноваційна і стабілізуюча; виокремлено структурні елементи корпоративної культури: артефакти, цінності, норми, цілі і місію організації; а також ознаки університету як корпорації: надорганізаційність, полісуб’єктність, конкурентне середовище, самоідентифікація як цінність соціального утворення і протиставлення іншим організаціям; зазначено, що особливості корпоративної культури університету безпосередньо залежать від його суспільних завдань, зокрема, таких, як задоволення потреб особистості в інтелектуальному, культурному і моральному розвиткові з допомогою отримання професійної освіти, розвиток наук з допомогою наукових досліджень і творчої діяльності науково­педагогічних працівників, підготовка, перепідготовка і підвищення кваліфікації працівників з вищою освітою, формування у студентів громадянської позиції, здатності до праці і життя, поширення знань серед населення, підвищення його освітнього і культурного рівня; вказано на підходи до визначення поняття «корпоративна культура», зокрема прагматичний і феноменологічний, раціональний і генетичний, екстерналістський й інтерналістський, направляючий й обмежуючий; розкрито особливості формування і розвитку корпоративної культури університету у контексті розвитку його конкурентоспроможності; у висновках відзначено, що від рівня розвитку корпоративної культури залежать не тільки внутрішні мотиваційні настанови працівників університету, а й результуючі показники функціонування – рентабельність, прибутковість і конкурентоспроможність.

Біографія автора

Місце роботи автора
аспірант

Посилання

1. Ageev A. Organizatsionnaya struktura sovremennoy korporatsii (The organizational structure of the modern corporation). Mezhdunar. ekonomika i mezhdunar. otnosheniya. 1990. № 6. Р. 22–29.
2. Azoev G. L. Konkurentnyie preimuschestva firmyi (Competitive advantage of the firm). M. : OAO «Tip. «Novosti», 2000. 256 р.
3. Alekseevskiy B. C. Dinamika tsennostey v kulture menedzhmenta (Dynamics of values in culture management). Ekonomicheskaya psihologiya: sovremennyie problemyi i perspektivyi razvitiya. SPb., 2002. Р. 15–17.
4. Belyaev A. Korporativnaya kultura universiteta: ot teorii k praktike (Corporate Culture University: from theory to practice). Vyisshee obrazovanie v Rossii. 2002. № 11. Р. 113–129.
5. Bogatyirev M. R. Organizatsionnaya kultura predpriyatiya: aktualnyie podhodyi k problemam identifikatsii i upravleniya (Organizational culture of the enterprise: Current approaches to the identification and management). Vestnik Moskovskogo universiteta. Ser. 6. Ekonomika. 2004. № 6. Р. 97–124.
6. Bueva I. I. Formirovanie korporativnoy kulturyi pedagogicheskih soobschestv (Corporate culture of pedagogical communities). Mir obrazovaniya – obrazovanie v mire. 2007. № 3. Р. 73–79.
7. Buzaeva E. G. Suschnost i osnovnyie tipyi korporativnoy kulturyi (The essence and the main types of corporate culture). Ekonomicheskaya politika: poiski i dostizheniya. 2000. № 1. Р. 125–131.
8. Vasileva G. Korporativnaya kultura i sotsialnaya kompetentnost (Corporate culture and social competence). Top­Manager. 2004. № 7–8. Р. 34–36.
9. Vesnin V. R. Organizatsionnaya kultura (Organizational culture). Sotsialno­gumanitarnyie znaniya. 2011. № 3. Р. 184–200.
10. Kapitonov E. A. Korporativnaya kultura i PR (Corporate Culture and PR). M. : IKTs «MarT», 2003. 416 р.
11. Mogutnova N. N. Korporativnaya kultura: ponyatie, podhodyi (Corporate culture: the concept, approaches). Sotsiologicheskie issledovaniya. 2005. № 4. Р. 130–136.
12. Prigozhin A. I. Organizatsionnaya kultura i ee preobrazovanie (Organizational culture and its transformation). Obschestvennyie nauki i sovremennost. 2003. № 5. Р. 12–23.
13. Rakitov A. I. Transformatsiya obschestva i modernizatsiya vyisshego professionalnogo obrazovaniya (Transformation of society and the modernization of higher education). Mode of access : http://books.google.com.ua/books?id=oJ­PAwAAQBAJ&pg=PA215&lpg=PA215&dq
14. Solomanidina T. O. Missiya organizatsii (The organization’s mission). Upravlenie personalom. 2002. № 3. Р. 8–20.
15. Solomanidina T. O. Organizatsionnaya kultura organizatsii (Organizational culture of the organization). M. : OOO «Zhurnal «Upravlenie personalom»», 2003. 456 р.
16. Scherbina S. V. Organizatsionnaya kultura kak faktor perehoda k ryinochnoy ekonomike : avtoref. dis. sotsiol. nauk (Organizational culture as a factor in the transition to a market economy). Mode of access : http://www.dissercat.com/content/organizatsionnaya­kultura­kak­faktor­perekhoda­k­rynochnoi­ekonomike.
Опубліковано
2014-07-09
Як цитувати цю статтю:
Horbenko, N. (2014). Корпоративна культура сучасного університету: підходи до визначення сутності. Науково-теоретичний альманах "Грані", 17(8), 47-52. Retrieved із https://grani.org.ua/index.php/journal/article/view/591
Розділ
ФІЛОСОФІЯ