Витоки суспільства споживання: соціально-філософський аналіз

  • O. O. Serdyuk Бердянський університет менеджменту і бізнесу
Ключові слова: суспільство споживання, споживання, споживацька революція, консюмеризм, комерціалізація суспільства, демонстративне споживання, родинне споживання, символічне споживання, масове споживання

Анотація

У статті досліджуються передумови виникнення суспільства споживання і теорії «споживацької революції». Згідно з цими теоріями, формування суспільства споживання почалося задовго до індустріальної епохи, споживацька революція представляється наслідком економічного розвитку виробництва і ринків наприкінці ХVIII ст., що сприяло значному розширенню участі населення у споживанні й зміні ролі речей у соціальному житті. Показано, що у цей час споживання стає все більш демонстративним, змінюється статус речі, в якій починає цінуватися не її довговічність і утилітарність, а відповідність модним тенденціям і престижність. Автор вважає, що у ХVIII ст. споживання тільки почало зароджуватися і ще не розповсюджувалося на суспільство в цілому, виступало елементом приватного, а не суспільного життя, залишаючись практикою обмежених верств населення. Концепції споживацької революції є ретроспективними теоріями, спрямованими на дослідження витоків тих тенденцій розвитку суспільства, що набули актуальності у наш час. Автор приходить до висновку, що у традиційних і передсучасних суспільствах споживання в силу об’єктивних причин не могло мати масового характеру. 

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

O. O. Serdyuk, Бердянський університет менеджменту і бізнесу
кандидат філософських наук, доцент

Посилання

Brodel, F. Materialnaya tsivilizatsiya, ekonomika i kapitalizm, ХV­ХVII vv. (Material Civilization, Economics and Capitalism, ХV­ХVIIth centuries). Moscow, 2007. Vol.2: Games of Exchange. 655 p.

Kant, I. Antropologiya s pragmaticheskoy tochki zreniya (Anthropology from the Pragmatic point of View). Мoskow, 1966. Vol.6. pp. 349­587.

Svendsen, L. Filosofiya mody (Philosophy of Fashion). Мoskow, 2007. 256 p.

Smit, A. Teoriya nravstvennykh chuvstv (Theory of Moral Sentiments). Мoskow, 1997. 232 p.

Chikalova, I.R. U istokov sotsialnoy politiki gosudarstv Zapadnoy Yevropy (At the Origins of the Social Policies of Western Europe). Informatsionno­analiticheskiy portal SocPolitika.ru. Regime to access: http://www.socpolitika.ru/rus/social_policy_research/applied_research/ document469.shtml.

Defoe, D. The Complete English Tradesman. Regime to access: http://www.gutenberg.org/files/14444/14444­h/14444­h.htm

Earle, P. The Making of English Middle Class: Business, Society and Family Life in London 1660­1730. London: Methuen, 1989. 446 р.

Lemire, B. Fashion’s Favourite: The Cotton Trade and the Consumer in Britain, 1660 – 1800. Oxford: Oxford University Press, 1992. 244 р.

McKendrick, N., Brewer, J., Plumb, J. H. The Birth o f a Consumer Society: The Commercialization of Eighteenth­Century. England, Bloomington, IN: Indiana University Press, 1982. 345 р.

Roche, D. A History of Everyday Things: the Birth of Consumption in France, 1600­1800. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. 309 р. – Regime to access: http://assets.cambridge.org/97805216/33291/sample/9780521633291wsc00.pdf

Roche, D. The Culture of Clothing. Cambridge: Cambridge University Press, 1994. 537 р.

Weatheril, L. The Growth of Pottery Industry in England, 1660­1815. New­York: Garland, 1986. 498 р.


Переглядів анотації: 250
Завантажень PDF: 630
Опубліковано
2014-05-30
Як цитувати
Serdyuk, O. O. (2014). Витоки суспільства споживання: соціально-філософський аналіз. Науково-теоретичний альманах Грані, 17(7), 26-31. вилучено із https://grani.org.ua/index.php/journal/article/view/564
Розділ
ФІЛОСОФІЯ