Особливості прояву комерціалізації у системі вищої освіти Сполучених Штатів Америки


  • M. V. Klyov Національний авіаційний університет
Ключові слова: комерціалізація, неоліберальний університет, коммодифікація, американська модель вищої освіти, ідеологія, ринок

Анотація

У статті зроблено аналіз сутності та особливостей комерціалізації в освітній системі Сполучених Штатів Америки.Увага автора зосереджена на здійсненні всебічного аналізу американської системи освіти та виокремленні ряду особливих характеристик. Зважаючи на це, розглядається неолібералізм як тенденція зміни освітньої системи та неоліберальний університет, в основі якого ринкові відносини, засновані на обміні товарів, котрими наразі постають знання. Крім того, в статті здійснено соціологічний аналіз основних структурних утворень, потреб ринку, ролі викладачів та студентів – споживачів освітніх послуг. Автор застосовує історичний метод для аналізу комерціалізації, починаючи від появи перших приватних університетів, надалі – неолібералізму та неоліберальних університетів і, врешті­решт, сучасного суспільства споживання. В статті проведений аналіз праць провідних теоретиків американського суспільства, і на основі цього автор приходить до висновку, що викликає сумнів твердження відносно того, що університети поставали демократичними інститутами з альтруїстичними цілями. І, беззаперечно, зміни, які відбулися у зв’язку з неолібералізмом, не носять фундаментальний характер та не передбачають цілковитого перетворення ролі університету в суспільному житті. Тож у статті зазначається, що неоліберальний університет несе нову сферу і масштаби отримання прибутку, корпоративних цілей, освітньої політики та ідейних переконань, але в жодному разі не є тим структурним утворенням, яке кардинально перебудовує систему вищої освіти в США.

Біографія автора

Місце роботи автора
викладач

Посилання

1. Altbax F. G. Vysshee obrazovanie i wto: bezumie globalizacii (Higher Education and the WTO: Globalization madness). Moscow, 2001, no 6, pp. 39–42
2.Bauman, Z. Globalizaciya. Posledstviya dlya cheloveka i obshhestva: per. s angl (Globalization. Consequences for the individual and society). Moscow, 2004, 188 p.
3.Bauman, Z. Obrazovanie ­ pri, dlya i nesmotrya na postmoderniti (Education ­ with, for and in spite of postmodernity). Moscow, 2002. ­ pp. 155­175.
4.Bok, D. Universitety v usloviyach rynka. Kommercializaciya vysshego obrazovaniya (Universities in market conditions. Commercialization of higher education). Moscow, 2012, 224 p.
5.Apple, M. Comparing neo­liberal projects and inequality in education, USA, no 37(4), pp. 409­423.
6.Aronowitz, S. The knowledge factory: Dismantling the corporate university and creating true higher learning, Boston, 2000, 232 p.
7.Baez, B. Neoliberalism in higher education. Paper presented at the meeting of the Association for the Study of Higher Education, Louisville, 2007, 27 p.
8.Barnett, R. The Idea of Higher Education / R. Barnett, Buckingham, 1997, 242 p.
9.Dumenil, G., Levy, D. The neoliberal (counter­) revolution. In A Saad­Filho, Britain, 2005. ­ pp. 9­19
10.Harvey, D. A brief history of neoliberalism, New York, 2005, 145 p.
11.O’Brien, G. D. All the Essential Half­truths about Higher Education, Chicago, 1998, 243 p.
12.Teixeira, P. Private Higher Education and Diversity: An Exploratory Survey, New York, 2001, no4, pp. 359­395.
Опубліковано
2014-05-19
Як цитувати цю статтю:
Klyov, M. (2014). Особливості прояву комерціалізації у системі вищої освіти Сполучених Штатів Америки. Науково-теоретичний альманах "Грані", 17(6), 111-115. Retrieved із https://grani.org.ua/index.php/journal/article/view/549
Розділ
СОЦІОЛОГІЯ