Комерціалізація вищої освіти: характерні риси та тенденції розвитку
Анотація
Стаття присвячена соціологічним аспектам теоретикометодологічного аналізу процесу комерціалізації в системі вищої освіти.Увага автора звертається на те, що в останнє десятиліття значно розширюється різноманіття підходів до дослідження вищої освіти. На сьогодні соціологічні дискурси використовуються для аналізу сучасних інноваційних процесів в освітній сфері, таких як: мультикультуралізм, диверсифікація, конфесіоналізація, регіоналізація, космополітичність сучасного світу, включення у вищу освіту глобальних інформаційних технологій. Проте в руслі інновацій та модернізації вищої освіти значного поширення набуває комерціалізація як явище та соціальний процес освітніх інститутів, котрий потребує значного дослідження. Розгляд американської та європейської моделей вищої освіти дають змогу зрозуміти суть появи в науковій літературі таких понять, як «академічний капіталізм», «університет ринкового типу» та «підприємницький університет», проаналізувати появу приватної освіти, прибутку та визначити першочергове завдання комерціалізації. Беззаперечно, маючи як позитивні, так і негативні тенденції, в результаті реформ вищої освіти з’явилось своєрідне середовище комерційної освіти, котра вимагає існування нових правил взаємодії, статуснорольових взаємовідносин, цінніснонормативних утворень. В певній мірі, комерціалізація визначається як перетворення знань в товар (говорячи в контексті суспільства споживання); тим не менше, це посилення впливу ринкових відносин на мету та завдання вищої освіти, зростання значимості знань як ресурсу економічного розвитку, що фокусується в концепції економіки, заснованій на знаннях.Завантаження
Посилання
Bell, D. Gryaduschee postindustrialnoe obschestvo. Opyit sotsialnogo prognozirovaniya (The coming postindustrial society. Experience in social forecasting). M.: Academia, 1999. 956 р.
Zaharov, I.V. Missiya universiteta v evropeyskoy kulture (University’s mission in the European culture). M.: Fond «Novoe tyisyacheletie», 1994. 240 р.
Fuller, S. V chem unikalnost universitetov? Obnovlenie ideala v epohu predprinimatelstva (What is unique about universities? Update ideal in an era of entrepreneurship). Voprosyi obrazovaniya. 2005. Vol. 2, № 4. Р. 228.
BrockUtne, B. The Global Forces Affecting the Education Sector Today – The Universities in Europe as an Example / Birgit BrockUtne // Higher Education in Europe. – 2002. – Vol. XXVII, no 3. – P. 283299.
Clark, B.R. Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformation. Issues in Higher Education / B.R. Clark. – Oxford: Pergamon Press for International Association of Universities, 1998. – 232 p.
O’Brien G.D. All the Essential Halftruths about Higher Education / G.D. O’Brien. – Chicago; L.: Univ. of Chicago Press, 1998. – xxi, 243 p.
Rhoads, R.A. Globalization and Resistance in the United States and Mexico: The Global Potemkin Village / R.A. Rhoads // Higher Education. – 2003. – Vol. 45, no 2. – P. 223250.
Reid, H.G. The Resurgence of the Market Machinegod and the Obsolescent of Liberal Democracy: On academic capitalism as unsustainable professionalism / H.G. Reid // Rethinking Marxism. – Amherst, 2001. – Vol. 13, no 1. – P. 2744.
Schulte, P. The Entrepreneurial University: a Strategy for Institutional Development / P. Schulte // Higher Education in Europe. – 2004. – Vol. 29, no 2. – P. 187193.
Slaughter S. Academic Capitalism: Politics, Policies, and the Entrepreneurial University / S. Slaughter, L. Leslie. – Baltimore; L.: John Hopkins University Press, 1997.
The Gelsenkirchendeclaration on Institutional Entrepreneurial Management and Entrepreneurial Studies in Higher Education in Europe // Higher Education in Europe. – 2004. – Vol. 29, no 2. – P. 241243.
Volkmann Ch. Entrepreneurial Studies in Higher Education. An Ascending Academic Discipline in the TwentyFirst Century / Ch. Volkmann // Higher Education in Europe. – 2004. – Vol. 29, no 2. – P. 177186.
Ylijoki O.H. Entangled in Academic Capitalism? A Casestudy on Changing Ideals and Practices of University Research / O.H. Ylijoki // Higher Education. – 2003. – Vol. 45, no 3. – P. 307335.
Переглядів анотації: 259 Завантажень PDF: 555