Використання ситуативних тестів у емпіричній соціології: евристичний потенціал та специфика
Анотація
У статті аналізуються можливості застосування тесту угрупування картинок в емпіричній соціології. Автор загострює увагу на тому, що має місце, поперше, недооцінка евристичного потенціалу деяких ситуативних тестів в соціології, а подруге, проблема пристосування тестів до ситуації масових опитувань. Спираючись на зарубіжний досвід застосування тесту угрупування картинок в соціології, автор пропонує власну методику дослідження когнітивного ресурсу як латентного «медіатора» процесів виробництва соціальної нерівності і соціальної структури. Наводяться результати пілотажного проекту, які підтверджують дієвість цієї методики та визначають подальші перспективи проведення повномасштабного дослідження по репрезентативній вибірці. Наприкінці автор робить висновок про те, що дослідження когнітивних кодів із застосуванням методу угрупування картинок дозволяє вийти за рамки психології і зробити важливі соціологічні висновки відносно розробки (вдосконалення, коригування) програм навчання, які могли б сприяти вирівнюванню шансів представників різних шарів і/або соціальнокласових груп на успіх в освіті, вирівнюванню соціальних шансів на просування до більш високих позицій в соціальному просторі.Завантаження
Посилання
Bernstein, B. Class, codi i control: struktura pedagogicheskogo discursa (Class, code and control: structure of pedagogical discourse). Moscow, 2008, 272 p.
Вourdieu, Р., Passeron , J.C. Vosproizvodstvo v obrazovanii, bschestve i kulture (Reproduction in Education, Society and Culture). Moscow, 2007, 267 p.
Zlobina, O.G. Testi v sociologichnih doslidzenniah (Test in sociological research). Regime to access: http://isoc.com.ua/school/Zlobina_Test.pdf
Kail, L. Detskaya psihologiya. Tayni psihiki refienka (Child psychology: secrets of the child’s mind). SanktPetersburg, 2002, 250 p.
Klimova, S.G. Opit ispolzovaniya metodiki neokonchenih predlodzeniy v sociologicheskom issledovanii (The expiriens of using the sentence completion method in sociological research). Sociologiya: 4М, 1995, no. 5/6, pp. 4964.
Manheym C. O spetzifike kulturnosiciologicheskogo poznaniya (About specificity of the culturalsociological knowledge). Moscow, 2000, pp. 234330.
Maslova S. Ispolizovaniye metodov analiticheskoy psichologii v kachestvennih sociologocheskih issledovaniyah (Using of methods of analytical psychology in qualitative sociological researches). Regime to access: http://www.awarenessway.ru/node/26
Sociologiya ta suspilstvo: vzayemodiya v umovah krizi. ІІ Congress SAU: abstracts (Sociology and society: interaction in conditions of crisis). Kharkiv, 2013, 568 p.
Tolstova, Yu.N. Odnomernoye shkalirovaniye: testovaya traditziya v sociologii (Onedimensional scaling: test tradition in sociology). Sociologiya: 4М, 1997, no. 8, pp. 5465.
Shavshukova, N. Psichosemanticheskiye metodi v issledovanii politicheskogo mirovozzreniya (Psychosomatic methods in the study of political views). Regime to access: http://flogiston.ru/shavsh3
Shtompka, P. V focuse vnimaniya povsednevnaja dzizn. Noviy povorot v sociologii (The everyday life in the focus of attention: new twist in sociology). Socis, 2009, no. 9, pp. 313.
Tough, J. Listening to children talking: A guide to the appraisal of children’s use of language. London: Ward Lock Educational, 1976, 174 p.
Shor, I. Empowering education: critical teaching for social change. Chicago: University of Chicago Press, 1992, 225 р.
Переглядів анотації: 129 Завантажень PDF: 67