Радянські історії кохання на американський лад: феномен ремейку в сучасній кіноестетиці


  • O. V. Diomina Харківський національний університет ім. В.Н. Каразіна
Ключові слова: ремейк, романтична комедія, кохання, пострадянська культура, кіножанр, американський спосіб життя, американський світогляд

Анотація

Пострадянській культурі притаманна глибока ностальгія за радянськими часами. Проявом цієї ностальгії є постійна циркуляція радянської тематики у пострадянському медіа­просторі. Класичні радянські романтичні комедії рік за роком традиційно демонструються на центральних телеканалах протягом державних свят. У пострадянську добу знімають багато ремейків культових радянських фільмів. Фільм «Службовий роман. Наш час» (2011) є адаптацією класичної радянської історії кохання з фільму «Службовий роман»(1977) до реалій сучасної культури. Ремейк пристосовує сталі радянські сюжети до сприйняття сучасним пострадянським поколінням. Ремейк сутнісно має інтерпретативну природу. Ремейк «Службового роману»(1977) зазнав глибокого впливу голлівудського жанрового канону у кінематографічній репрезентації наративу і стилю життя персонажів. Два варіанти однієї історії, що належать двом епохам, свідчать про поступове засвоєння радянським та пострадянським кінематографом голлівудських жанрових та ментальних конвенцій і патернів. У радянському «Службовому романі»(1977) жанрові конвенції романтичної комедії були на семантичному рівні адаптовані до радянських реалій. Герої пострадянської версії «Службового роману»(2011) інкорпорували розумові патерни американської культури. Головне переконання героїв, що особистість та її репрезентація у суспільстві не є сталими та встановленими, про власну репрезентацію у суспільстві треба турбуватися та конструювати її такою, щоб вона була зрозумілою оточенню. У проаналізованих фільмах така модель розігрується на матеріалі (пост)радянської культури та демонструється її дієвість, що метафоризується у happy­end’і.

Біографія автора

Місце роботи автора
аспірант

Посилання

1. Bart R. Mif segodnja (Myth today) Regime to access: http://lib.ru/CULTURE/BART/barthes.txt
2. Borisova N. «Ljublju – i nichego bol’she»: sovetskaja ljubov’ 1960­1980­h godov. Sbornik «SSSR: Territorija ljubvi» (“Love ­ and nothing else”: Soviet love 1960­1980­ies. Collection of “USSR: Territory of Love”). Regime to access: http://www.kniga.com/books/preview _txt.asp?sku=ebooks317277№TOC_IDABLIKR
3. Bulgakova O. Fabrika zhestov (Factory of the gestures). Moscow, 2005, 304p.
4. Mislavskij V. N. Kratkij jenciklopedicheskij slovar’ kino (Short Encyclopedic Dictionary of cinema). Kharkiv, 2007, 215 p.
5. Usmanova A. «V sovetskom kino vsegda byl konflikt Ljubvi i Idei», interv’ju Tomasu Vajseta (“In the Soviet cinema has always been a conflict between love and Ideas” interview with Tomas Vaiseta). Regime to access: http://n­europe.eu/article/2012/11/12/almira_usmanova_v_ sovetskom_kino_vsegda_byl_konflikt_lyubvi_i_idei
6. Usmanova A. Povtorenie i razlichie, ili «Eshhe raz pro ljubov’» v sovetskom i postsovetskom kinematografe (Repetition and difference, or “Once again about love” in the Soviet and post­Soviet cinema). Regime to access: http://www.magazines.ru/nlo/2004/69/us12.html
7. Shadrina A. Ne zamuzhem: seks, ljubov’ i sem’ja za predelami braka (Single: sex, love and family outside of marriage). Moscow, 2014, 240p.
8. Eko U. Innovacija i povtorenie. Mezhdu jestetikoj moderna i postmoderna (Innovation and repetition. Between the modern and postmodern aesthetics). Regime to access: http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Culture/Eko/Inn_Povt.php
9. Grant B. K. Film genre: from iconography to ideology. Wallflower, London and New York, 2007, P. 29­30.
10. Gehring Wes D. Screwbal comedy: defining a film genre. Ball State University, Muncie, Indiana, 1983, P. 32.
11. Horton A., McDougal S. Y. Introduction / A. Horton, S. Y. McDougal (eds.) // Play it again, Sam: retakes on remakes. University of California Press, 1998, P.1­11.
Опубліковано
2014-04-15
Як цитувати цю статтю:
Diomina, O. (2014). Радянські історії кохання на американський лад: феномен ремейку в сучасній кіноестетиці. Науково-теоретичний альманах "Грані", 17(5), 32-35. Retrieved із https://grani.org.ua/index.php/journal/article/view/504
Розділ
ФІЛОСОФІЯ