Принцип холізму в постнеокласичній філософії історії


  • Y. A. Dobrolyubska Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Ключові слова: система філософії історії, постнеокласична підсистема, кореспондуюча концепція істини, історична реальність, холізм, цілісність

Анотація

Принцип холізму відновлює домагання історичної науки на осягнення минулого як «цілісної матерії» та ставить питання про необхідність глобального синтезу на основі інтеграції мікро­ і макроісторії, наративу й метатеорії. Постнеокласична підсистема філософії історії оперує кореспондуючою концепцією істини. Наукова істина стає завжди контекстна і констатується за умови прийняття методологічних постулатів, на основі яких сконструйована конкретна дослідницька ситуація. В історичних дослідженнях пошук наукової істини завжди пов’язаний з вивченням конкретних історичних подій або з побудовою історичних теорій. Обидва підходи вирішують проблему об’єктивності: теоретична історія намагається виявити істину, очищену від конкретних рис, а історія подій бажає виявити істину, надану у повноті нюансів конкретної події. Спираючись на кореспондуючу концепцію істини, постнеокласична підсистема прагне реконструювати історичну реальність в усій її повноті, конкретності й складності та приходить до основного принципу постнеокласичної філософії історії – принципу холізму. Цей принцип орієнтує історика, з одного боку, на необхідність цілісного вивчення предмета дослідження, а з іншого – на вивчення історичної реальності як ієрархії «цілісностей», що не зводяться до частин, з яких складаються. При цьому підкреслюється, що в розумінні цих частин має бути неодмінно присутнє відчуття цілого як контексту.

Біографія автора

Місце роботи автора
доктор філософських наук, професор

Посилання

1. Azroyants E. A., Haritonov A. S., Shelepin L. A. Nemarkovskie protsessyi kak novaya paradigma (Non­Markov processes as a new paradigm). Voprosyi filosofii, 1999, no. 7, pp. 94­103.
2. Grechko P. K. Kontseptualnyie modeli istorii: Posobie dlya studentov (Conceptual models stories: A Handbook for Students). Moscow, Logos, 1995. 141 p.
3. Gross P. R. Poryiv Ikara [Elektronnyiy resurs] (A gust of Icarus). Intellektualnyiy Forum, 2001, no. 5. available at: http: // if.russ.ru/2001/5/20010626_w.html
4. Ilin V. V. Chelovek v politicheskoy istorii (antropologicheskiy analiz) (The man in the political history (anthropological analysis). Chelovek i sovremennyiy mir. Moscow, INFRA­M, 2002, pp. 107­341.
5. Kim S. G. V poiskah integralnoy versii istoriopisaniya (po materialam nemetskoy nauki 1990­h godov) (In search of an integrated version of history (based on the German Science 1990). Dialog so vremenem. Almanah intellektualnoy istorii, 2002, no. 9, pp. 30­50.
6. Koka Yu. Sotsialnaya istoriya mezhdu strukturnoy i empiricheskoy istoriey (Social history between the structural and empirical history). THESIS. Teoriya i istoriya ekonomicheskih i sotsialnyih institutov i system, 1993, no. 1, pp. 174­189.
7. Saveleva I. M., Poletaev A. V. Istoriya kak znanie o sotsialnoy realnosti (History as knowledge of the social reality). Istoricheskoe znanie i intellektualnaya kultura: Materialyi nauchnoy konferentsii. [Pod. red. B. G. Mogilnitskogo, L. P. Repinoy]. Moskva, 4­6 dekabrya 2001 g. Moscow, RAN, 2001, pp. 7­9.
8. Tosh D. Stremlenie k istine: Kak ovladet masterstvom istorika (The pursuit of truth: How to master the skill of a historian). Moscow, Ves mir, 2000. 294 p.
9. Uilson E. O. Vozobnovlyaya poiski, nachatyie Prosvescheniem [Elektronnyiy resurs] (Resuming the search started Enlightenment). Intellektualnyiy Forum, 2001, pp. 5. available at: http: // if.russ.ru/2001/5/20010626_w.html
10. Abrams Ph. Historical Sociology. Somerset : Open Books, 1982. 300 p.
Опубліковано
2014-02-03
Як цитувати цю статтю:
Dobrolyubska, Y. (2014). Принцип холізму в постнеокласичній філософії історії. Науково-теоретичний альманах "Грані", 17(3), 6-10. Retrieved із https://grani.org.ua/index.php/journal/article/view/445
Розділ
ФІЛОСОФІЯ