Система освіти як середовище відтворення соціальної нерівності (за П. Бурдьє та Ж.-К. Пассроном)


  • O. O. Krivosheeva Інститут соціології Національної академії наук України
Ключові слова: https://doi.org/10.15421/171638
Ключові слова: стратифікація, символічне насилля, педагогічний вплив, педагогічна комунікація, шкільний авторитет, культурний капітал

Анотація

У статті розглядається освітнє середовище, як критерій соціального структурування суспільства. Увага акцентується на роботах П. Бурдьє та Ж.­К. Пассрона, які головним чинником соціальної нерівнос­ті визначають здатність освітніх організацій відображати і підсилювати нерівні стартові позиції молоді, відтворювати практики пануючих соціальних груп через соціально­культурне насилля, здійснюючи соціально­економічну та соціально­культурну диференціацію учнів. П. Бурдьє та Ж.­К. Пассрон зазначають, що основною ланкою системи освіти слугує «символічне насилля». Легітимність символічного насилля досягається не за рахунок фізичної сили, а за допомогою переваги в засобах спілкування, використання мови. Ціннісне ставлення до мови і мовні коди нерівних соціальних груп виконують функцію соціокультурного механізму у виробництві соціальної та освітньої нерівностей. При цьому соціальне походження є найважливішим чинником соціальної диференціації, порівняно з факторами статі, віку, релігійної приналежності. Загалом, володіючи різними комбінаціями капіталів, люди займають різні позиції в соціальному просторі, а система освіти заохочує лише культурні практики груп, що мають привілейовані позиції.

Біографія автора

Місце роботи автора
аспірант

Посилання

1. Balabanova, A.S., Balabanova, E.S., 2003. Social`noe neravenstvo: factory uglublenija deportacii [Social inequalities: factors of deepening deprivation]. Sociologicheskie issledovanija 7, 34­43. (in Russian).
2. Bernstajn, B., 2008. Klassy, kody i control`: structura pedagogicheskogo diskursa [Class, codes and control: pedagogical discourse structure]. Prosveshhenie, Moscow (in Russian).
3. Burd`e P, Zh.­K., 2007. Passron Vosproizvodstvo: jelementy teorii sistemy obrazovanija [Reproduction: elements of the education system theory]. Prosveshhenie, Moscow (in Russian).
4. Burd`e, P., 1996. Universitetskaja doksa i tvorchestvo: protiv sholasticheskih delenij [Doxa University and creative: against scholastic divisions]. Socio­Logos’96, Moscow, 8­31. Access Mode: http://sociologos.net/book/export/html/461 (in Russian).
5. Deruje, Zh.­L., 1999. Sociologija obrazovanija: v poiskah obshhestva [Sociology of Education: Searching for society]. Zhurnal sociologii i social`noj antropologii, Tom II. Sovremennaja francuzskaja sociologija, 179­190. (in Russian).
6. Diskurs universiteta­2013. Obrazovatel`nye praktiki i metafory obnovlenija: materialy Mezhdunar. nauch­prakt. konf., Minsk, 2013 g. [Discourse University – 2013. Education practices and update the metaphor: materials of the international scientific­practical conference, Minsk, 2013]. Belorus. gos. un­t. Centr problem razvitija obrazovanija BGU; pod. red. A.A. Polonnikova. Izd. Centr BGU, Minsk (in Russian).
7. Zaslavskaja, T.I., Sovremennoe rossijskoe obshhestvo: social`nuj mehanizm transformacii [Modern Russian society: the social mechanism of transformation]. Moscow, Delo, 2004, 400 p. (in Russian).
8. Kibrik, A.A., 1995. Kognitivnye funkcii i ih jazykovye korreljaty [Cognitive function and correlates of language]. Lingvistika na ishode XX veka. Tez. Mezhdunar.konf 1, pp. 216­217, Мoscow (in Russian).
9. Konstantinovskij, D.L., 1999. Dinamika neravenstva. Rossijskaja molodezh` v menjajushemsja obshhestve: orientacii i puti v sfere obrazovanija [The dynamics of inequality. Russian youth in a changing society: orientation and the way in education]. Мoscow (in Russian).
10. Kovalisko, N.V., 2009. Osnovy social`noi stratyfikacii`: Navchal`nyi posibnyk [Basics of social stratification: Tutorail].«Magnolija 2006», L`viv (in Russian).
11. Kuda idet rossijskaja kul`tura?: materialy kruglogo stola [Which is Russian culture?: Materials of the round table]. 2010. SPbGUP, SPb (in Russian).
12. Lichnostno­orientirovannaja sociologija [Personality­oriented sociology][Jelektronnyj resurs]. Akademicheskij prospect, Moscow. Access Mode: http://rutracker.org/forum/viewtopic.php?t=4961138. (in Russian).
13. Manujlov, Ju.S. Sootnoshenie ponjatij prostranstvo i sreda v kontekste upravlencheskoj praktiki [Value concept of space and the environment in the context of management practices]. «Topologicheskie ponjatija v obrazovanii»: materialy Internet­konferencii. Access Mode: http://www.openclass.ru/stories/90071 (in Russian).
14. Ozhegov S.I., N.I., 1992. Shvedova Tolkovyj slovar` russkogo jazyka [Dictionary of Russian language] [Jelektronnyj resurs]. «Az`», Moscow. Access Mode: http://www.ozhegov.org/words/12576.shtml. (in Russian).
15. Makeev, S.A., Pribytkova, I.M., Simonchuk, E.V. i dr., 1999. Podvizhnost` struktury. Sovremennye processy social`noj mobil`nosti [Mobility patterns. Modern social mobility processes]. Institut sociologii NAN Ukrainy, Кiev (in Russian).
16. Polani, M., 1985. Lichnostnoe znanie. Na puti k postkriticheskoj filosofii [Personal knowledge. On the way to the post­critical philosophy]. «Progress», Мoscow (in Russian).
17. Shtompka, P., 2005. Sociologija. Analiz sovremennogo obshestva [Sociology. Analysis of modern society]. Logos, Мoscow (in Russian).
18. Jarskaja­Smirnova, E.R. Skrytyj uchebnyj plan kak tradicija sociologicheskih issledovanij [The hidden curriculum as a tradition of the sociological research] [Jelektronnyj resurs]. Access Mode: http://goo.gl/khmpWL. (in Russian).
19. Breen, R., Goldthorpe, J., 1997. Explaining Educational Differentials: Towards a Formal Rational Action Theory. Rationality and Society. Sage Publications 9, 275­305. United Kingdom.
20. Bourdieu, Pierre, B. Thompson, John, 2001. Langage et pouvoir symbolique. Seuil, 423, Paris, France.
21. Merton, R., 1973. The sociology of science. Theoretical and empirical investigations. Robert K. Merton; ed. аnd with introduce by Norman W. Stores. The University of Chicago press, 278. Chicago, USA.
Опубліковано
2016-06-12
Як цитувати цю статтю:
Krivosheeva, O. (2016). Система освіти як середовище відтворення соціальної нерівності (за П. Бурдьє та Ж.-К. Пассроном). Науково-теоретичний альманах "Грані", 19(7), 81-89. https://doi.org/10.15421/171638
Розділ
СОЦІОЛОГІЯ