Ноогуманістична філософія


  • R. B. Shindaulova Казахська національна консерваторія імені Курмангази
Ключові слова: https://doi.org/10.15421/171630
Ключові слова: філософія, ноогуманізм, ноосферна освіта, планетарно­космічна особистість, парадигма

Анотація

У статті встановлено, що ноогуманістична філософія виникла як закономірна рефлексія суспільної свідомості на актуальні проблеми сучасності: системну, глобальну, еколого­економічну, духовну кризу; конфлікти на релігійному і міжнаціональному грунті, агресію, терор. Ввібравши в себе ідеї космізму, космоцентричність антики, результати сучасних наукових досліджень, ноогуманістична філософія своїм кінцевим освітнім продуктом має формування людини майбутнього ­ особистості з планетарно­космічним типом свідомості, якій властивий планетарний тип мислення, відповідальність за вплив на навколишнє середовище, розуміння вироблення стратегії власної антропогенної діяльності, яка не шкодить, а, навпаки, узгоджена та гармонізована з біо­, техно­ і соціопроцесами. В ході дослідження проблеми виявлено, що, інтегруючи в собі соціально­економічний, екологічний та духовно­моральний аспекти, ноо­гуманістична філософія орієнтована на усвідомлену гармонізацію соціоприродних систем, необхідність формування планетарного світосприйняття, активізацію життєвої позиції суб’єкта в цьому напрямку, виховання відповідальності, толерантності, морально­етичних установок, розширення світоглядного обрію. Проведений аналіз дозволив виявити, що ноогуманізм ­ це нова парадигмальна тенденція щодо формування ноогуманістичної філософії і ноогуманістичного світогляду, яка знаходиться в процесі свого становлення, продуктивна, перспективна і відповідає на виклики сучасної цивілізації.

Біографія автора

Місце роботи автора
кандидат педагогических наук, доцент

Посилання

1. Bazaluk, O.A., 2014. Teoriya evolyutsii: ot kosmicheskogo vakuuma do neyronnyih ansambley i v buduschee [The theory of evolution from the vacuum of space to the neural ensembles in the future]. MFKO, Kiev (in Russian).
2. Bazaluk, Oleg, 2016. Filosofiya kosmosa: mesto cheloveka v masshtabah Zemli i kosmosa. Glava pervaya [Philosophy of space: the place of man in the scale of the Earth and the cosmos. Chapter first]. Philosophy and Cosmology 16, 28­42. SPC, Kiev (in Russian).
3. Prohorov, A.M., 1991. Prohorov Bolshoy entsiklopedicheskiy slovar [Great Encyclopedic Dictionary]. Sov. entsiklop., Moscow (in Russian).
4. Ivaschenko, A.V., Panov, V.I., Gagarin, A.V., 2006. Ekologo­orientirovannoe mirovozzrenie i ego formirovanie v deyatelnosti uchaschihsya [Ecology­oriented outlook and its formation in the students’ activities]. Vestnik RUDN. Ser. Psihologiya i pedagogika 4 (2), 59­68 (in Russian).
5. Kontseptsiya razvitiya obrazovaniya RK do 2015 goda [Concept of Education Development of Kazakhstan till 2015]. 2004. Kazahstanskaya pravda (in Russian).
6. Korobkov, S.D., 2008. Formirovanie ekologicheskoy kulturyi shkolnikov v uchrezhdeniyah dopolnitelnogo obrazovaniya [Formation of ecological culture of schoolboys in additional education establishments]. Saratov (in Russian).
7. Kreminskiy, A.I., 2009. Novaya antropologiya v svete ucheniya o noosfere [The new anthropology in the light of the teachings of the noosphere]. Uchenyie zapiski Tavricheskogo nats. universiteta im. V.I. Vernadskogo. Seriya «Filosofiya. Sotsiologiya». Simferopol 1, 15­21 (in Russian).
8. Maslova, N.V., 1999. Noosfernoe obrazovanie: Monografiya [Noosphere education]. Institut holodinamiki, Moscow (in Russian).
9. Sikorskaya, G.P., 1999. Noogumanisticheskaya model ekologo­pedagogicheskogo obrazovaniya i praktika ee realizatsii [Noogumanisticheskaya model eco­teacher education and the practice of its implementation]. Ekaterinburg (in Russian).
10. Shindaulova, R.B., 2010. Noosferno­antropologicheskiy (noogumanisticheskiy) aspekt metodologicheskogo analiza problemyi «mirovozzrencheskaya kultura» v filosofii obrazovaniya [Noospheric­anthropological (noogumanistichesky) aspect of the methodological analysis of the problem of «ideological culture» in the philosophy of education]. Philosophy and Cosmology 9, 243­252. ISPC, Kiev (in Russian).
11. Bazaluk, Oleg, 2014. Neurophilosophy in the Formation of Planetary­Cosmic Personality. Future Human Image 1 (4), 5­13. ISPC, Kiev.
12. Svyrydenko, Denys, 2014. Higher education in the face of XXI century challenges. Philosophy and Cosmology 13, 258­263. ISPC, Kiev.
Опубліковано
2016-06-14
Як цитувати цю статтю:
Shindaulova, R. (2016). Ноогуманістична філософія. Науково-теоретичний альманах "Грані", 19(7), 36-40. https://doi.org/10.15421/171630
Розділ
ФІЛОСОФІЯ