Ноогуманістична філософія

  • R. B. Shindaulova Казахська національна консерваторія імені Курмангази
Ключові слова: філософія, ноогуманізм, ноосферна освіта, планетарно­космічна особистість, парадигма

Анотація

У статті встановлено, що ноогуманістична філософія виникла як закономірна рефлексія суспільної свідомості на актуальні проблеми сучасності: системну, глобальну, еколого­економічну, духовну кризу; конфлікти на релігійному і міжнаціональному грунті, агресію, терор. Ввібравши в себе ідеї космізму, космоцентричність антики, результати сучасних наукових досліджень, ноогуманістична філософія своїм кінцевим освітнім продуктом має формування людини майбутнього ­ особистості з планетарно­космічним типом свідомості, якій властивий планетарний тип мислення, відповідальність за вплив на навколишнє середовище, розуміння вироблення стратегії власної антропогенної діяльності, яка не шкодить, а, навпаки, узгоджена та гармонізована з біо­, техно­ і соціопроцесами. В ході дослідження проблеми виявлено, що, інтегруючи в собі соціально­економічний, екологічний та духовно­моральний аспекти, ноо­гуманістична філософія орієнтована на усвідомлену гармонізацію соціоприродних систем, необхідність формування планетарного світосприйняття, активізацію життєвої позиції суб’єкта в цьому напрямку, виховання відповідальності, толерантності, морально­етичних установок, розширення світоглядного обрію. Проведений аналіз дозволив виявити, що ноогуманізм ­ це нова парадигмальна тенденція щодо формування ноогуманістичної філософії і ноогуманістичного світогляду, яка знаходиться в процесі свого становлення, продуктивна, перспективна і відповідає на виклики сучасної цивілізації.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

R. B. Shindaulova, Казахська національна консерваторія імені Курмангази
кандидат педагогических наук, доцент

Посилання

Bazaluk, O.A., 2014. Teoriya evolyutsii: ot kosmicheskogo vakuuma do neyronnyih ansambley i v buduschee [The theory of evolution from the vacuum of space to the neural ensembles in the future]. MFKO, Kiev (in Russian).

Bazaluk, Oleg, 2016. Filosofiya kosmosa: mesto cheloveka v masshtabah Zemli i kosmosa. Glava pervaya [Philosophy of space: the place of man in the scale of the Earth and the cosmos. Chapter first]. Philosophy and Cosmology 16, 28­42. SPC, Kiev (in Russian).

Prohorov, A.M., 1991. Prohorov Bolshoy entsiklopedicheskiy slovar [Great Encyclopedic Dictionary]. Sov. entsiklop., Moscow (in Russian).

Ivaschenko, A.V., Panov, V.I., Gagarin, A.V., 2006. Ekologo­orientirovannoe mirovozzrenie i ego formirovanie v deyatelnosti uchaschihsya [Ecology­oriented outlook and its formation in the students’ activities]. Vestnik RUDN. Ser. Psihologiya i pedagogika 4 (2), 59­68 (in Russian).

Kontseptsiya razvitiya obrazovaniya RK do 2015 goda [Concept of Education Development of Kazakhstan till 2015]. 2004. Kazahstanskaya pravda (in Russian).

Korobkov, S.D., 2008. Formirovanie ekologicheskoy kulturyi shkolnikov v uchrezhdeniyah dopolnitelnogo obrazovaniya [Formation of ecological culture of schoolboys in additional education establishments]. Saratov (in Russian).

Kreminskiy, A.I., 2009. Novaya antropologiya v svete ucheniya o noosfere [The new anthropology in the light of the teachings of the noosphere]. Uchenyie zapiski Tavricheskogo nats. universiteta im. V.I. Vernadskogo. Seriya «Filosofiya. Sotsiologiya». Simferopol 1, 15­21 (in Russian).

Maslova, N.V., 1999. Noosfernoe obrazovanie: Monografiya [Noosphere education]. Institut holodinamiki, Moscow (in Russian).

Sikorskaya, G.P., 1999. Noogumanisticheskaya model ekologo­pedagogicheskogo obrazovaniya i praktika ee realizatsii [Noogumanisticheskaya model eco­teacher education and the practice of its implementation]. Ekaterinburg (in Russian).

Shindaulova, R.B., 2010. Noosferno­antropologicheskiy (noogumanisticheskiy) aspekt metodologicheskogo analiza problemyi «mirovozzrencheskaya kultura» v filosofii obrazovaniya [Noospheric­anthropological (noogumanistichesky) aspect of the methodological analysis of the problem of «ideological culture» in the philosophy of education]. Philosophy and Cosmology 9, 243­252. ISPC, Kiev (in Russian).

Bazaluk, Oleg, 2014. Neurophilosophy in the Formation of Planetary­Cosmic Personality. Future Human Image 1 (4), 5­13. ISPC, Kiev.

Svyrydenko, Denys, 2014. Higher education in the face of XXI century challenges. Philosophy and Cosmology 13, 258­263. ISPC, Kiev.


Переглядів анотації: 209
Завантажень PDF: 114
Опубліковано
2016-06-14
Як цитувати
Shindaulova, R. B. (2016). Ноогуманістична філософія. Науково-теоретичний альманах Грані, 19(7), 36-40. https://doi.org/10.15421/171630
Розділ
ФІЛОСОФІЯ