Аксіостратегія як чинник духовно-ціннісної модернізації освіти


  • O. G. Rogova Дніпропетровський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Ключові слова: https://doi.org/10.15421/171627
Ключові слова: цінність, духовність, особистість, освітній процес

Анотація

У статті запропоновано визначення поняття «аксіостратегії» як інструментального чинника оновленого розкриття аксіологічного підходу в освіті, здатного стати ефективним методологічним принципом у розв’язанні проблематики формування духовно­ціннісної сфери сучасної особистості. Розкрито методологічне значення аксіостратегії як фактора гуманізації освіти в теоретико­праксеологічному вимірі, як засобу розкриття аксіологічного потенціалу резервів якості освіти та як складової культурології освіти, що забезпечує трансляцію цінностей культури в освітній царині. Зазначено, що у своєму граничному значенні сукупність аксіостратегій має на меті підведення людини до метаморфозису, смислова специфіка якого полягає в досягненні нових, більш досконалих якостей буття особистості. Наведено окремі приклади змістовного представлення та умови реалізації внутрішньоузгоджених аксіостратегій, що мають на меті становлення духовності особистості на засадах традиційних духовних цінностей, пов’язаних з чеснотами самовіддачі, як екстравертної спрямованості на іншого, стійкості у випробуваннях, самоволодіння, миротворчості та здатності до вільного і свідомого «перевиконання» загальноприйнятих у суспільстві норм моралі в позитивному напрямку.

Біографія автора

Місце роботи автора
кандидат філософських наук, доцент

Посилання

1. Aleksashin, I., Ju., 1997. Uchitel’ i novye orientiry obrazovanija: gumanizacija obrazovanija kak predmet teoreticheskoj refleksii i prakticheskogo osvoenija uchitelem: monografiya [A teacher and new reference­points of education : humanizing of education as an object of theoretical reflection and practical mastering by a teacher. Monograph]. Sankt­Peterburg (in Russian).
2. Bogoljubov, N., M., 1906. Tvorenie i iskuplenie. Vyjasnenie znachenija jetih dogmatov dlja reshenija voprosa zhizni [The creation and satisfaction. Finding out of value of these dogmas for the decision of question of life]. Nizhegorodskij obshhestvenno­cerkovnyj vestnik 26, 709–713 (in Russian).
3. Klepko, S., F., 2006. Filosofija osvity v jevropejs’komu konteksti : monografiya. [The Philosophy of education in European context. Monograph]. POIPPO, Poltava (in Ukrainian).
4. Lebedev, V., Ju., 2014. Filosofija stradanija i praktika sovremennoj kul’tury [The Philosophy of suffering and practice of modern culture] . Vestnik slavjanskih kul’tur 1 (31), 48­58 (in Russian).
5. Ljadneva, A., V., 2015. Funkcional’na paradygma blagodijnosti: dosvid istoryko­filosofs’kogo analizu [The functional paradigm of charity: experience of historical and philosophical analysis] Aktual’ni problemy filosofiji ta sociologiji 6, 100­103 (in Ukrainian).
6. Ognev’juk, V., O., 2003. Osvita v systemi cinnostej stalogo ljuds’kogo rozvytku: monografija. [The Education in the system of values of sustainable human development. Monograph]. Znannja Ukrai’ny. Kyjiv (in Ukrainian)
7. Procenko, E., B., 2006. Duhovno­cinnisni orijentaciji osobystosti v konteksti filosofs’ko­religijnyh tradycij: Avtoref. dys. kand. filosofs’kyh nauk; spec 09. 00. 11.[The Spiritually­values orientations of personality in the context of philosophical­religious traditions. Author. Thesis ... candidate philosoph. Sciences: 09. 00. 11]. KNUTSh. Kyjiv (in Ukrainian).
8. Radionova, N., V., 2009. Filosofs’ka komunikacija jak chynnyk strukturuvannja kul’turno­osvitn’ogo prostoru na Slobozhanshhyni u XIX st. : avtoref. dys. d­ra filosof. nauk: 09.00.10. [The Philosophical communication as factor of structurization of cultural and educational space on Slobozhanschyna in XIX of century. Author. Thesis ... dok. philosoph. Sciences: 09.00.10]. Hark. nac. ped. un­t im. G. S. Skovorody. Harkiv (in Ukrainian). Access mode: http://www.nbuv.gov.ua /ard/2009/09rnvpss.zip
9. Rogova, O., G., 2015. Shljahy rozkryttja duhovno­cinnisnogo potencialu hrystyjans’koi’ etyky v suchasnij shkoli [Ways disclosure spiritual value potential of christian ethics in the modern school] / Grani 2 (118), 26­31 (in Ukrainian).
10. Semushkin, A., V., 2011. Cennostnoe izmerenie v sisteme obrazovatel’noj paradigmy [The values measuring in the system of educational paradigm ]. Fіlosofіja і polіtologіja v kontekstі suchasnoї kul’turi. Naukovij zhurnal 2, 355­364 (in Russian).
11. Simanova, N., O., 2015. Liminal’naja personal’nost’ i otnoshenie k zhizni cherez samoogranichenie [Liminal personality and attitude to life through self­restraint]. Istoricheskie, filosofskie, politicheskie i juridicheskie nauki, kul’turologija i iskusstvovedenie. Voprosy teorii i praktiki 7, part. 2, 155­157 (in Russian).
Опубліковано
2016-06-18
Як цитувати цю статтю:
Rogova, O. (2016). Аксіостратегія як чинник духовно-ціннісної модернізації освіти. Науково-теоретичний альманах "Грані", 19(7), 19-24. https://doi.org/10.15421/171627
Розділ
ФІЛОСОФІЯ