Проблема інновації в контексті дослідження інтелектуальної власності: від економіко-правової парадигми до соціокультурної
Анотація
Статтю присвячено соціальнофілософському дослідженню ґенези поняття інновації та вивченню процесу становлення інноваційної проблематики в контексті інтелектуальної власності, а також обґрунтуванню інновації як соціокультурного феномена. Зокрема, здійснено соціальнофілософський і семантичний аналіз поняття «інновація» у його кореляції з поняттями «відкриття», «винахід», «нововведення», «новація», з метою виявлення сутності самої інновації. Акцентовано увагу на важливості дослідження інновації у соціокультурному контексті, з урахуванням особливого онтологічного статусу інновації для інституту інтелектуальної власності. В рамках дослідження інновації (як найважливішого змістовного аспекту інтелектуальної власності) показано, що у більшості випадків осмислення даного феномена рідко виходить за рамки технікоекономічної та юридичної парадигм. Проте, інновація – це, перш за все, соціокультурний феномен, актуалізація якого зумовлена специфікою соціокультурного середовища. Тому закономірно, що вектор перетворень, пов’язаних з інформаційнотехнологічними інноваціями, з технікоекономічної та правової площини нині зміщується до соціокультурної. Слідом за виробничою сферою інші сфери життя стали об’єктом свідомої цілеспрямованої інноваційної діяльності, що дозволяє констатувати перехід до інноваційної моделі соціокультурного розвитку, та відповідне збільшення значення інституту інтелектуальної власності в постіндустріальному світі. Інновація стає одним з основних типів соціокультурної трудової (інтелектуальної, творчої) активності та усвідомлюється в якості найважливішої передумови цивілізаційного розвитку.Завантаження
Посилання
Veber M., 1990. Izbrannye proizvedenija [Selected works]. Moscow, 808 (in Russian).
Kastel’s M., 2000. Informacionnaja epoha: ekonomika, obshhestvo i kul’tura [The Information Age: Economics, Society and the Culture]. Moscow, 608 (in Russian).
Knjazeva E.N., 1996. Ot otkrytija k innovacii: sinergeticheskij vzgljad na sud’by nauchnyh otkrytij [From Discovery to the Innovation: a synergistic view of the scientific discoveries’ fate]. Еvoljucija, kul’tura, poznanie, 7692 (in Russian).
Kondrat’ev N.D., 1993. Osoboe mnenie. Izbrannye proizvedenija [Dissenting opinion. Selected works]. Moscow, 654; 717 (in Russian).
Kurok І.S., 2008. Tvorchіst’ ta іnnovacіjnіst’ u kontekstі nauki dobi globalіzacіji [Creativity and innovativeness in the context of science at globalization epoch]. Kyiv, 19 (in Ukrainian).
Prigozhin A.I., 1995. Sovremennaja sociologija organizacij [Modern sociology of organizations]. Moscow, 296 (in Russian).
Santo B., 1993. Innovacija kak sredstvo ekonomicheskogo razvitija [Innovation as a means of economic development]. Moscow, 295 (in Russian).
Sorokin P., 1992. Chelovek. Civilizacija. Obshhestvo [Human. Civilization. Society]. Moscow, 543 (in Russian).
Shumpeter J., 1982. Teorija ekonomicheskogo razvitija [Theory of Economic Development]. Moscow, 454 (in Russian).
Barnett Н. G. Innovation: The Basis of Culture Change. – N.Y.: McGrawHill Book Company, 1953. – P. 7 (in English).
Findlay C. S., Lumsden Ch. J. The Creative Mind. Towards an Evolutionary Theory of Discovery and Innovation / C. S. Findlay, Ch. J. Lumsden // Journal of Social and Biological Structures. – January 1988. – Vol. 11, Issue 1. – P. 355 (in English).
Переглядів анотації: 328 Завантажень PDF: 148