Історико-філософське підґрунтя взаємозумовленості гендерних та екологічних ідей

  • K. I. Karpenko Харківський національний медичний університет
Ключові слова: гендерний паритет, традиція, неокласичний підхід, інструментальний розум, комунікативний розум

Анотація

У статті історико-філософське підґрунтя взаємозумовленості сучасних гендерних та екологічних ідей визначено у контексті концепцій В.Ф.Й. Шеллінга, М. Шелера, Л. Мемфорда, Ю. Лотмана, Ю. Габермаса та ін. Сприйняття жінок і природи як пасивних ресурсів укорінено в неокласичному підході. Гендерний підхід переосмислює співвідношення інструментального та комунікативного розуму. Наприклад, якщо завдання полягає в тому, щоб згуртувати людей  або надихнути їх на досягнення важливих соціальних цілей, то у суспільстві поширюються стратегії сексуальної опозиції. Найбільш очевидним прикладом є заборона сексуальних відносин між чоловіком і дружиною напередодні сівби або полювання. Для біологічного виживання людини як виду, для його зміцнення застосовується стратегія конвергенції сексуальної єдності. Гендерний підхід до сучасних екологічних проблем демонструє інноваційну інтерпретацію класичного обґрунтування екологічної комунікації. Він базується на таких цінностях, як співпраця, співпереживання, що випливають із реляційної точки зору і підвищують роль жіночого начала в культурі. Він віддає належне інтуїції і спонтанності в процесах соціальних змін, оскільки вони розширюють творчий простір для знаходження нових рішень екологічних проблем.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

K. I. Karpenko, Харківський національний медичний університет
доктор філософських наук, професор

Посилання

Gusachenko, V., 2002. Transgressii moderna [Transgressions of modernity]. 000 «Ozon-Invest», Kharkiv (in Russian).

Yermolenko, A.M., 2010. Sotsial’na etyka ta ekolohiya. Hidnist’ lyudyny – shanuvannya pryrody. [Social ethics and ecology. The dignity of man - the worship of nature]. Libra, Kyiv (in Ukrainian).

Yermolenko, A.M., 1999. Komunikatyvna praktychna filosofiya. Pidruchnyk [Communicative practical philosophy. Textbook]. Libra, Kyiv (in Ukrainian).

Lotman, Yu., 1994. Lektsii po strukturnoy poetike [Lectures on structural poetics]. Yu. Lotman i tartusko-moskovskaya shkola. «Gnozis», Moscow. 11-258 (in Russian).

Memford, L., 1991. Mif mashinyi [The myth of the machine]. Utopiya i utopicheskoe myishlenie: antologiya zarubezhnoy literaturyi.Progress, Moscow. 79-98 (in Russian).

Habermas, Yu., 2003. Filosofskiy diskurs o moderne [Philosophical discourse of modernity]. Ves mir, Moscow (in Russian).

Hamitov, N., 2001. Filosofiya i psihologiya pola. Odinochestvo zhenskoe i muzhskoe. Lyudi toski i lyudi skuki [Philosophy and psychology of sex. Loneliness male and female. People longing boredom and people]. – K.: Naukova dumka, Kyiv (in Russian).

Sheler, M., 1996. Sutnist’ moral’noyi osobystosti [The essence of the moral person]. Suchasna zarubizhna filosofiya. Techiyi i napryamky. Khrestomatiya: Navch. posibnyk. Vakler, Kyiv. 10-31 (in Ukrainian).

Sheler, M., 1994. Chelovek v epohu uravnivaniya [The man in the era of equalization]. Gnozis, Moscow. 105-118 (in Russian).

Shelling, F.V.Y., 1987. Vvedenie k nabrosku sistemyi naturfilosofii, ili o ponyatii umozritelnoy fiziki i o vnutrenney organizatsii sistemyi etoy nauki [Introduction to the outline of the system of natural philosophy, or about the concept of speculative physics and the internal organization of the science system]. Myisl, Moscow. 182-227 (in Russian).


Переглядів анотації: 186
Завантажень PDF: 86
Опубліковано
2016-03-30
Як цитувати
Karpenko, K. I. (2016). Історико-філософське підґрунтя взаємозумовленості гендерних та екологічних ідей. Науково-теоретичний альманах Грані, 19(5), 29-34. https://doi.org/10.15421/171605
Розділ
ФІЛОСОФІЯ