Модернізаційні і контрмодернізаційні складові синтоїзму та дзен-буддизму: ретроспектива і сучасність
Анотація
Статтю присвячено проблемі співвідношення модернізаційних і контрмодернізаційних складників ключових релігій Японії та (частково) інтродукованого християнства. Авторкою зроблено висновок про те, що різні складники релігійної свідомості японців стали контратетичними щодо двох основних елементів, які складають основу сучасної культури Заходу і зумовлюють японський опір модернізації. По-перше, це наука і техніка, які працюють на основі використання законів природних явищ, які протиставляються світу надприродному і метафізичному. По-друге, виражений індивідуалізм і атомізм у вигляді гіпертрофованої поваги до людської особистості, ліберальна надзосередженість на людині, яка підриває соціальну консолідованість корпоративного суспільства. Японська культура в минулому була орієнтованою в напрямку модернізації, але прогрес був дуже повільний. До того ж, в цьому процесі Японія виявилася набагато консервативнішою, оскільки в японському суспільстві регуляторні інститути армії, релігії та промислових корпорацій можна вважати своєрідними константами, які не стільки можуть бути адаптованими під модернізацію євро-американського штибу, скільки припускають вибір автентичного сценарію, сумісного, передусім, із життєвими цінностями корпоративізму і солідарної відповідальності. Саме в цьому вимірі модернізаційні проекти, пов’язані із християнським прозелітизмом, також виявилися «зірваними». Причиною такого зриву можна вважати невиокремленість релігії з соціальної цілісності, її фактичне злиття із соціальними інституціями, а також прихований магізм та скептицизм релігійного світогляду, який поєднує синтоїстські, конфуціанські та дзен-буддійські елементи. Оскільки модернізація в християнстві передбачала розрізнення затемненої свідомості клерикальної епохи та «просвітленої просвітництвом» свідомості епохи нового часу, то саме ця дихотомія дозволяла протиставляти релігійне «невігластво» і наукову «просвітленість», духовенство і світську інтелігенцію, університети та інтелектуальні клуби як середовища поширення ідеології буржуазії і монастирі як осередки релігійного клерикалізму. Для японського буддизму така дихотомія залишалася нерелевантною, оскільки в цій релігійній системі, як і, до речі, в синтоїзмі, немає протиставлення світської/соціальної та релігійної раціональності, що означає відсутність розмежування між інтелігенцією, священством та соціальним прошарком адміністраторів, які утворюють деякий соціальний кластер вищої страти і виступають носіями традиційної раціональності за Вебером.Завантаження
Посилання
Benedikt, R., 2004. Hrizantema i mech: modeli yaponskoy kulturyi [Chrysanthemum and the Sword: Japanese culture model]. Nauka, SPb. (in Russian).
Polyakov, L.V., 1997. Metodologiya issledovaniya rossiyskoy modernizatsii [Research Methodology of Russian modernization]. Politicheskie issledovaniya 3, 7-16 (in Russian).
Romanenko, Yu.V., 2006. Smisloprodukuvannya v sotsIalnih sistemah [Smysloprodukuvannya social systems]. Vid-vo E ta E, Kyiv (in Russian).
Habito, R., 1996. Tendai Hongaku Doctrine and Japanese Buddhism / Studia Philologica Buddhica. Occasional Paper Series. XI. Tokyo, 77-97
Smith, T. C., 1988. Native sources of Japanese industrialization. 1750-1920. Berkeley, Los Angeles: Univ. of California press, 133-145
Teeuwen, M., 2003. Buddhas and Kami in Japan: Honji Suijaku as Combinatory Paradigm / Mark Teeuwen, Fabio Rambelli. London: Routledge
Teeuwen, M., 1996. Watarai Shinto. An Intellectual History of the Outer Shrine in Ise / M. Teeuwen. Leiden: Research School CNWS
The Third International Symposium of the International Shinto Foundation. «Shape of Religion in the 21st Century In Search of World Со-existence». Tokyo: International Shinto Foundation, 1997
Earhart, H., 1994. Byron. Nihon syu:ke: no sekay (Mir yaponskih religiy) [Nihon B: ke: but Sekai (World of Japanese Religions)]. Syusebo, Osaka
Yamazaki, Masakazu. Individualism and the Japanese. And alternative approach to cultural comparison. Japan echo, 1994.-344 р.
Переглядів анотації: 508 Завантажень PDF: 223