Гендерна культура в індуїзмі: традиціоналістський та модернізаційний аспекти
Анотація
Статтю присвячено проблемі співвідношення між традиційними і модернізаційними вимірами в гендерній культурі індуїзму. Автором зроблено висновок про те, що жінки в класичних індуїстських текстах, таким чином, часто сприймаються як істоти нижчого порядку, іноді зведені до рівня шудр, незалежно від їх фактичної кастової приналежності. З іншого боку, образи жінок позиціоновані у вигляді різних богинь, які є, вочевидь, позитивними прототипами дхармічних жінок. Водночас традиційні гендерні ролі індуських жінок у домашньому господарстві в Індії, на думку дослідника, змінилися за останні п’ятдесят-сто років. Західні країни вплинули на ці зміни. Триваюче відновлення соціального статусу жінок призвело до значних змін, які стосувалися широкого спектра проблем: освіти, медико-санітарних заходів, сільських та промислових схем соціального забезпечення, проблем ранніх шлюбів, носіння паранджі, статусу вдів, виборчого права жінок, представництва жінок в органах влади. Соціально-статусне позиціювання жінок істотно поліпшилося завдяки буддизму. Жінки і чоловіки були рівними в етиці, яка була істотно пом’якшеною в аспекті розширення кількості прав жінок. У той час як патріархальне суспільство і патріархально-сексистська гендерна культура брахманізму залишалися незмінними, в буддійському суспільстві жінки набули більше свободи і розглядалися як незалежні, їм було дозволено ставати монахинями та бути релігійно- і соціально-активними особистостями.Завантаження
Посилання
Bongard-Levin, G.M., 1980. Drevneindiyskaya tsivilizatsiya. Filosofiya, nauka, religiya [Ancient Indian Civilization. Philosophy, science, religion]. Nauka, Moscow (in Russian).
Bhagavadgita kak ona est [Bhagavad Gita As It Is]. Bhaktivedanta Buk Trast, Lviv (in Russian).
Guseva, N.R., 1977. Induizm. Istoriya formirovaniya. Kultovaya praktika [Hinduism. The history of the formation. Cult practice]. Nauka, Moscow (in Russian).
Ghosh, A., 1999. Osnovyi indiyskoy kulturyi [Foundations of Indian Culture]. Izd. firma «Roza mira», SPb. (in Russian).
Drevo induizma. Materialyi i issledovaniya Instituta vostokovedeniya RAN [Tree of Hinduism. Materials and Research Institute of Oriental Studies]. 1999. Izd. firma «Vost. lit.» RAN, Moscow (in Russian).
Zakonyi Manu [Laws of Manu]. 2002. EKSMO-Press, Moscow (in Russian).
Konze, E., 2003. Buddizm: suschnost i razvitie [Buddhism: the nature and development]. Nauka, SPb. (in Russian).
Sheriev, V.A., 1995. Legendyi o Krishne: Zhizn i uchenie [Legends of Krishna: The life and teachings]. NIK: Odissey, Moscow (in Russian).
Pimenov, V.A., 1998. Vozvraschenie k dharme [Return to the dharma]. Natalis, Moscow (in Russian).
Pechilis, K., 2004. The Graceful guru: Hindu female gurus in India and the United States. New York; Toronto: Oxford University Press
Chitgopekar, N., 2002. Invoking goddesses: gender politics in Indian religion. New Delhi: Shakti Books. Denton
Lynn, T., 2004. Female ascetics in Hinduism. Albany: State University of New York Press
King, U., 1987. World Religions, Women and Education. Comparative Education 3, 1
Taylor & Francis. Ltd., 2003. Sarkar, Tanika Hindu wife, Hindu nation: community, religion, and cultural nationalism. New Delhi: Permanent Black
Sharma, A., 2002. Women in Indian religions. Toronto: Oxford University Press
Переглядів анотації: 1289 Завантажень PDF: 828