Ключові положення соціогуманітарних досліджень реклами і рекламного впливу


  • A. A. Sogorin Класичний приватний університет
Ключові слова: реклама, соціальна комунікація, соціально­гуманітарні наукові дисципліни, соціокультурний простір

Анотація

Досліджено основні напрямки вивчення реклами в межах предмета окремих соціогуманітарних наук. Подано визначення реклами як цілісного суспільно­економічного явища, яке складається з трьох базових компонентів: реклама як твір, кінцеве втілення ідей замовника у матеріальній та ідеальній формах; реклама – як діяльність, тобто реклама як професія; реклама як невід’ємна частина соціального простору індивіда. Окреслено межі наукового соціогуманітарного поля. Відповідно представлено основні аспекти досліджень реклами з точки зору мистецтвознавства, соціології, культурології, історії, психології, політології, філософії та лінгвістики. Доведено, що дослідженням соціогуманітарного поля властива постійна дисциплінарна взаємодія в предметному дослідженні реклами (утворення пар лінгвістика­психологія, політологія­психологія, соціологія­психологія). До головних стратегій наукових досліджень реклами в рамках соціогуманітарного поля віднесено: стратегію єдиного базового підходу: визнання реклами як двостороннього комунікативного процесу; стратегію обміну: відмова від дослідження в рамках предмета окремої дисципліни, активна взаємодія з суміжними науками щодо тематики дослідження; застосування принципу взаємного наукового збагачення; стратегію майбутнього: акцентування уваги на нових технологіях, методиках, схемах впровадження реклами у соціальний простір, спроба футурологічного аналізу. Доведено значну роль міждисциплінарної наукової взаємодії у вивченні реклами як соціального явища. 

Посилання

1. Vasyljeva, L.A. Reklama i massovaya kul`tura v socyokulturnoj perspektive (Advertisinf and mass culture in social and cultural perspective) V Mizhnarodna naukovo–praktychna konferenciya studentiv i molody`x vcheny`x «Lyudy`na, kul`tura, texnika v novomu ty`syacholitti», pp.16–17.
2. Granadzer, G.B. Teoretychni zasady vyvchennya politychnoi reklamy yak elementa systemy social`noyi komunikacii (Theoretical aspects of learning of political advertising as and element of social communication system). Nova paradygma, 2005, pp.195–205.
3. Dzhyga, T.V. Zastosuvannya elementiv videorytoryky v politychnij reklami (Using of videorhetoric element in political ads). Naukovi zapysky Instytutu zhurnalistyky, 2001, no 5, pp. 84–87.
4. Zakon Ukrayiny «Pro reklamu» (About advertising). Regime to access: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/270/96­%D0%B2%D1%80/print1422653249798943 ­ 4
5. Zelinska, O.I. Do pytannya pro psyholingvistychnyj aspekt v reklami (To the question on psychological and linguistic aspect in advertising). Visnyk Xarkivskogo universytetu, 1998, no 408, pp.120–122.
6. Zirka, V.V. Movna paradygma manipulyatyvnoyi gry v reklami (Linguistic paradigm of manipulation game in advertising). Kyiv, 2005. 35 p.
7. Lebedev–Lyubymov, A. Psykhologiya reklamy (Psychology of advertising). Saint Petersburg, 2002, 368 p.
8. Lysytsia, N.M. Reklama yak socialnyj instytut (Advertising as a social institute). Kharkiv, 1999, 37 p.
9. Liutko, N.V. Psychologichni aspekty politychnogo reklamuvannia (Psychologicl aspects of political advertising). Ukrayinska nacionalna ideya: realii ta perspektyvy rozvytku, 2007, no. 19, pp. 113–119.
10. Parshuk, N.V. Zasoby ta pryjomy peredannya implicytnoyi informaciyi u reklamnomu teksti (Means and instruments of transportation of implicit information in advertising text). Mova ta istoriya, 2005, no. 75/76/77, pp. 27–31.
11. Fedorets, S.A. Mova reklamy yak dzherelo popovnennya inshomovnoyi leksyky (Language of advertising as a source of foreign lexicon enriching). Lingvistychni doslidzhennya: Naukovyj visnyk. 1997, no.3, pp. 101–104.
12. Fromm, E. Begstvo ot svobody. Chelovek dlya sebya (Escape from freedom. A man for himself). Moscow, 2006, 246 p.
13. Shovkun, I.V. Pro specyfiku politychnoyi reklamy (About political advertising specific). Visnyk Kyyivskogo universytetu. 2004, no. 67, pp.116–119.
14. Yurevych, A.V. Sociogumanitarnaya nauka v sovremennoj Rossii (Social and gumanitarian science in modern Russia). Voprosy obrazovaniya, 2005, no. 4, pp. 152–163.
15. Bradley, Johnson. From the Great Depression Through the Great Recession: A Brief History of Marketing. Advertising Age, published on March 29, 2010. Regime to access: http://adage.com/article/ad­age­graphics/ad­age­a­history­marketing/142967/.
16. Reed, R. A Brief History Of Advertising: From Franklin To Facebook. Thalo. Artist Community blog, January 1, 2012. Regime to access: http://www.thalo.com/articles/view/97/a_brief_history_of_advertising_from_franklin_to.
17. Wells, W., Burnett, J., Moriarty, S. Advertising: Principles & Practice. Printice Hall, 2000, 562 p.
Опубліковано
2015-05-05
Як цитувати цю статтю:
Sogorin, A. (2015). Ключові положення соціогуманітарних досліджень реклами і рекламного впливу. Науково-теоретичний альманах "Грані", 18(7). Retrieved із https://grani.org.ua/index.php/journal/article/view/241
Розділ
СОЦІОЛОГІЯ