Соціальні стереотипи в реаліях сучасного суспільства
Анотація
У статті автор аналізує соціальний стереотип як стійке емоційнообразне оціночне уявлення про явища соціальної дійсності, яке в умовах сучасного інформаційного суспільства є одним з поширених та ефективних маніпулятивних політтехнологічних засобів впливу на соціум, трансформації соціальних ідентичностей, поширення міжособистісних, міжгрупових й інших форм нетерпимості, творення фантомного світу. Аналіз цього явища соціальної дійсності, механізмів запуску стійкого зв’язку між сприйняттям об’єктів під певними суб’єктивними аспектами і відповідною повторюваною поведінкою, є необхідністю й одним з вагомих реальних способів зменшення непередбачуваних соціальних ризиків та конфліктів. Зазначається, що соціальне стереотипне мислення більшою мірою ускладнює об’єктивне сприйняття дійсності, пропонуючи натомість ілюзію реальності. Їх слід розпізнавати і усвідомлено відмовлятися від них на користь сприйняття дійсності в її неспотвореному і необмеженому соціальними стереотипами вигляді, що виходить за рамки звичних понять або суперечить їм. Проте, це явище соціальної дійсності амбівалентне й має не тільки негативні сторони. Позитивним проявом стереотипного мислення є те, що воно значно спрощує процеси пізнання і творчості, дозволяючи широко використовувати наявні знання, які є фактично складним комплексом стереотипів.Завантаження
Посилання
Lippman W. Obschectvennoe mnenije (Public Opinion). Мoskva: Inctitut Fonda «Obschectvennoe mnenije», 2004, 384 p.
Prokopov D.E. Interpretazija hyby v evropejckij philosophii XVII cer. XVIII ct. (Interpretation of error in the European philosophy XVII XVIII centuries). Kyiv: Vud. PARAPAN, 2008, 428 p.
Jadov V.A. O dispozicionnoj reguljacii cosialnogo povedenija lichnosti (About dispositional regulation of social behavior of the individual’s) // Metodologicheskije problem socialnoj politiki. Moskva, 1975, P. 89105.
Goffman E. Stigma: Notes on the Management of the Spoiled Identity. N.J., Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1963, 182 p.
Identity theory. Oxford; New York: Oxford University Press, 2009, 256 p.
Jenkins R. Social identity. London; New York: Routledge, 2008, 246 p.
Perry J. Identity, Personal Identity, and the Self. Cambridge: Hacklett Publishing Company, 2002, 264 p.
Переглядів анотації: 552 Завантажень PDF: 374