Феномен самоідентифікації особистості у давньосхідній традиції

  • O. O. Stoiano Одеська національна академія харчових технологій
Ключові слова: самоідентифікація, «Я», самість, Упанішади, Атман, Брахман, буддизм, даосизм

Анотація

Самопізнання людського «Я» належить до вічних філософських проблем. Здавна людина замислювалась над тим, хто вона така, намагаючись зрозуміти свою сутність, своє покликання у світі, що з необхідністю включає самоідентифікацію. Самоідентифікація – це комплексна діяльність людини з самовизначення, результатом якої є тотожність людини з самою собою. Стаття присвячена виявленню особ­ливостей поглядів про самоідентифікацію в давньосхідній філософії на основі історико­філософського аналізу ведичної літератури, буддійських і даоських навчань, а також компаративістському розгляду давньоіндійських і давньокитайських уявлень про самість людини. Багатьом давньоіндійським мудрецям (у Ведах, Упанішадах) «самість» уявлялася як інваріант і незмінне ядро сутності душі (Атмана), що управляє тілом і є органічною частиною загального цілого (Брахмана). В філософії буддизму концепція «Я» рухлива, непізнавана, оскільки являє собою безперервний процес вибору життєвих цінностей, перевтілень і страждань на шляху до набуття справжнього «Я» в нірвані. Подібно до буддизму даосизм уявляє самість як сукупність станів душі і тіла, але на відміну від першого стверджує можливість самопізнання хоча б на інтуїтивному рівні.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Batanina, L.S. Samoidentifikatciya lichnosti v usloviyah kultury massovogo obschestva: avtoref. dys…kand. filosof. nauk: 09.00.11 (The Self­identification of the individual in terms of the culture of mass society: abstract of Ph.D. thesis of Philosophy Science). Burjat. gos. un­t. Ulan­Udy, 2004. 28p.

Dao de szyn (Tao de CZN)// Drevnekitajskaja filosofija. Sobranie tekstov v 2­h t. Moscow, 1972, vol. 1. pp.114­138.

Kolesnik, I.M. Filosofsjko­antropologhichni vymiry psykhoanalityky K.­G. Junga ta dzen­buddyzmu: porivnjaljnyj analiz: avtoref. dys…kand. filosof. nauk: 09.00.04 (Philosophical and anthropological dimensions of psychoanalysts K.­G. Jung and Zen Buddhism: a comparative analysis: abstract of Ph.D. thesis of Philosophy Science). Ljviv. nac. un­t im. I. Franka. Ljviv, 2010. 18p.

Lao­czy. Obresti sebja v Dao. (Lao­Tzu. Can you find yourself in Tao). Moscow, 1999. 445p.

Lysenko V.G., Terentev A.A., Shochin V.K. Rannjaja buddijskaja filosofija. Filosofija dzhajnizma (Early Buddhist philosophy. The philosophy of Jainism). Moscow, 1994. 383p.

Sauh Yu.P. Svitoghljadna pozycija buddijsjkoji tradyciji v umovakh ghlobalizaciji: avtoref. dys…kand. filosof. nauk: 09.00.11 (Vision of the Buddhist tradition in the context of globalization: abstract of Ph.D. thesis of Philosophy Science). Kyjiv. nac. un­t im. T. Shevchenka. Kyjiv, 2008. 18p.

Stesenko V.I., Kolesnik I.M. Aktualjni pidkhody dlja filosofsjko­relighijeznavchogho osmyslennja buddyzmu (Current approaches to philosophical and religious understanding Buddhism). Krughlyj stil: filosofija relighiji, 2012, no 4. Regime to access: https://philosophyofreligion.wordpress.com/2012/04/21/

Upanishady (The Upanishads). Drevneindiyskaya filosofija. Nachalnyy period. Moscow, 1963. pp. 83­260.


Переглядів анотації: 237
Завантажень PDF: 236
Опубліковано
2015-04-18
Як цитувати
Stoiano, O. O. (2015). Феномен самоідентифікації особистості у давньосхідній традиції. Науково-теоретичний альманах Грані, 18(6), 27-32. https://doi.org/10.15421/1715114
Розділ
ФІЛОСОФІЯ