Медіальний поворот у філософії
Анотація
Стаття присвячена дослідженню філософських концептуалізацій медіа. Філософія медіа – один з найбільш актуальних напрямків сучасної філософії. Мета статті – дослідити лінії концептуалізації медіа у філософії другої половини ХХ – початку ХХІ сторіччя. Найбільш популярним значенням імені медіа є «засіб масової інформації», або «засіб масової комунікації». З другої половини ХХ сторіччя це значення регулярно відтворюється у різних філософських дослідженнях, які звертаються до критики масової інформації/комунікації. Філософи критикують медіа як складову культурної індустрії або проводять аналіз ідеології, що ретранслюється масмедіа. Існує також і друге значення концепту медіа – «матеріальні фактори комунікаційних процесів». Канадський теоретик культури М. Маклюен розглядає медіа не тільки як засіб комунікації, але і як повідомлення. Ім’я медіа тут стає центральним інструментом вивчення трансформацій культури. Подальший розвиток ця лінія знаходить у дослідженнях В.Онга, Ф.Кіттлера, Р.Дебре. У ряді сучасних філософських концепцій поняття медіа визначається ще ширше і співвідноситься з поняттям мова (Д.Мерш, Л.Візінг, М.Фогель, В.Савчук). Означені лінії філософії медіа є результатом лінгвістичного повороту, який визначив мову центральною філософською проблемою. Медіальний поворот у сучасній філософії є продовженням лінгвістичного повороту і складає одну з найбільш важливих тенденцій актуального мислення.Завантаження
Посилання
Bad’yu A. Stolittya (Century). – L’viv : Kal’variya, 2014 – 303 р.
Debre R. Vvedenie v mediologiyu (What is philosophy?). – M. : Praksis, 2010. – 368 р.
Delez Zh., Gvattari F. Chto takoe filosofiya? (What is philosophy?). – SPb. : Aleteyya, 1998. – 286 р.
Kerkhof D. Itak, Maklyuen? Vse esche mertv? (So McLuhan? Still dead?)) // Antologiya mediafilosofii [red.sost. V. Savchuk]. – SPb. : Izdatelstvo RHGA, 2013. – Р. 248259
Kittler F. Opticheskie media ((Optical media). – M. : Logos/Gnozis, 2009. – 271 р.
Maklyuen M. Ponimanie media: vneshnie rasshireniya cheloveka (Understanding Media: external expansion of rights). – M. : Kuchkovo pole, 2003. – 464 р.
Savchuk V. Mediafilosofiya (Mediafilosofiya). – SPb. : Izdatelstvo RHGA, 2013. – 350 р.
Blumenberg H. Paradigms for a metaphorology / Hans Blumenberg [trans. from the ger. R. Savage]. – New York : Cornel university press, 2010. – 152 p.
Mitchell W. J. T. Picture theory: essays on verbal and visual representation / W. J. T. Mitchell. – Chicago : Univercity of Chicago press, 1995. – 462 p.
Tholen G. Ch. Media metaphorology: irritations in the epistemic field of media studies / Georg Christoph Tholen // South Atlantic Quarterly. – 2002. – T. 101. – № 3. – P. 659672.
Переглядів анотації: 318 Завантажень PDF: 494