Феномен університету як маркер суспільного розвитку і модератор соціокультурних трансформацій


  • O. A. Khomeriki Національний авіаційний університет
Ключові слова: система освіти, інституалізація, трансформація, місія університету, транснаціональна освіта, інститут

Анотація

Стаття присвячена інституалізації інституту вищої освіти в історії нашої цивілізації. Те як соціалізувався і змінювався цей інститут в різні  епохи, аналізується крізь призму трансформації місії університету, динаміки його призначення в соціумі. Нові функції вищої освіти знаходили втілення в нових практиках її конкретно­реальної буттєвості, відтворювались репрезентацією нових функцій і  форм освіти. Шлях університету від елітарного, замкненого інституту до сучасної  транснаціональної освіти  є рухом, якій синхронно відображає динаміку і самого суспільства, і його саморозвиток. Увага автора також зосереджена на історії створення університетів, яка почалась з появою перших Studiumgenerale в XI­XII століттях. Метою статті постає аналіз ґенезу феномена університету в контексті суспільно­історичних і культурних трансформацій. Зазначається, що університет, як своєрідна модель культури, включає в себе безліч своєрідних пластів і нашарувань, що відображають своєрідність конкретного середовища, в якому відбувалось становлення університету і яке вплинуло на особливість його структури, форми, засоби і методи навчання та виховання. Університет як вищий навчальний заклад розвивався завдяки державі, яка його фінансувала, стежила за дотриманням усіх норм його вільної діяльності, забезпечувала висококваліфікованими викладачами і підготовленими студентами, тобто повністю сприяла його успішній діяльності. Новий університет був одночасно дослідницьким, культурним і професійним інститутом.

Посилання

1. Krivushin I.V. Vizantiyskoe obrazovanie pri Paleologah (Byzantine education at Palaeologi) // Traditsii obrazovaniya i vospitaniya v Evrope ХI – ХVII vekov. – Ivanovo: IGPU, 1995. – P. 20 ­ 34.
2. Dzhurinskiy A.N. Razvitie obrazovaniya v sovremennom mire (The development of education in the modern world). – M.: KONTO, 2003. – 409 p.
3. Zotova O.M. Ideya evropeyskogo edinstva i natsionalnaya identichnost (The idea of European unity and national identity) // Vestnik Moskovskogo universiteta: seriya Sotsiologiya i politologiya; № 18. – M., 1999. – № 3. – P. 154 – 162
4. Naletova I.V. Izmenenie natsionalnyih traditsiy vyisshego obrazovaniya v sovremennyih usloviyah (Changing the national traditions of higher education in the modern world) // Zhurnal sotsiologii i sotsialnoy antropologii. 2005. – V. VIII. – №4. – P. 83 ­ 89.
5. Zapesotskiy, A.S. Obrazovanie: filosofiya, kulturologiya, politika (Education: philosophy, culture, and politics). – M.: Nauka, 2002. – 456 p.
6. Ilin G.L. Filosofiya obrazovaniya: ideya nepreryivnosti (Philosophy of Education: the idea of continuity). – M.: Vuz. kniga, 2002.– 224 p.
7. Pelikan Ya. Ideya Universytetu. Pereosmyslennya (Idea of the university. Reconsideration). K.: Dukh i litera, 2009. – 394p.
8. Kyrda A.H. Tendentsiyi rozvytku tsiley osvity v rozvynenykh krayinakh svitu i Ukrayini (druha polovyna ХХ stolittya) (Trends in the aims of education in the developed world and Ukraine (the second half of the twentieth century)). – K., 2005. – 26 p.
9. Koval’chuk T. Osoblyvosti formuvannya yedynoho kul’turnoho prostoru ob`yednanoyi Yevropy (Features of formation of a unified cultural space united Europe). – Viche, 2009. – №3. – P. 14 – 16.
10. Kodzhaspirova G.M. Istoriya obrazovaniya i pedagogicheskoy myisli: Tablitsyi, shemyi, opornyie konspektyi (The history of education and educational thought: Tables, charts, basic scheme). M.: VLADOST­PRESS, 2003. – 224 p.
11. Turchenko V.N. Nauchno­tehnicheskaya revolyutsiya i revolyutsiya v obrazovanii (The technological revolution and the revolution in education). – M.: Nauka, 1973. – 118 p.
12. Thagapsoev H.G. O novoy paradigme obrazovaniya (A new paradigm of education). // Pedagogika. – 1999. – №1. – P. 21.
13. Kryazhev P.V. Tendentsiyi reformuvannya vyshchoyi osvity v krayinakh Zakhidnoyi Yevropy (Trends in Higher Education Reform in Western Europe). Nizhyn. derzh. un­t im. M. Hoholya. – K., 2008. – 246 ark.
14. Lyashenko L. Osvita ХХI stolittya: tendentsiya profesionalizatsiyi ХХI stolittya (Education XXI century: the trend of professionalization of the XXI century). –Vyshcha osvita Ukrayiny, 2002. –№ 1 (3). –P. 82 –87
15. Narinskiy M.M. Evropeyskaya kulturnaya traditsiya (European cultural tradition). – Kulturologiya. XX vek [entsiklopediya] – Vol. 2. – SPb., 1998. – P. 194 – 199.
16. Sbruyeva A.A. Ideolohiyi osvitnikh reform kintsya ХХ­ pochatku ХХI st.: konverhentni tendentsiyi (Ideologies educational reforms of the late ХХ­ XXI century .: convergent trends) // Humanitarni nauky. – 2003. – № 2. – P. 11 – 16.
17. Sharonova S.A. Iz istorii razvitiya sotsiologii obrazovaniya za rubezhom (From the history of the sociology of education abroad). – Sotsiologicheskie issledovaniya, 2005. – №3.– P. 80– 91.
Опубліковано
2015-04-20
Як цитувати цю статтю:
Khomeriki, O. (2015). Феномен університету як маркер суспільного розвитку і модератор соціокультурних трансформацій. Науково-теоретичний альманах "Грані", 18(5), 58-63. Retrieved із https://grani.org.ua/index.php/journal/article/view/204
Розділ
Статті