Реклама як соціокультурне поле: дискурсивна складова

  • O. I. Gerus Національний університет «Львівська політехніка»
Ключові слова: поле реклами, габітус, агент, дискурс, рекламний дискурс, дискурси реклами, дискурс­аналіз

Анотація

У статті розкриваються особливості функціонування реклами як символічного культурного поля, відповідно до теорії соціальних полів французького соціолога П. Бурд’є. Обмежена рамками локальності своєї дії, реклама створює культурні форми, іміджі, установки, оцінні судження, що набувають масового характеру, претендують на роль загальнолюдських норм поведінки, які треба наслідувати. Автор визначає рекламу як символічне культурне поле, яке задає і формує певні цінності й норми поведінки, «програмуючи» людину на певні дії. Для безпосереднього аналізу поля реклами та визначення впливу реклами на поведінку споживачів автор обґрунтовує застосування критичного дискурс­аналізу. Розкрито та розмежовано зміст понять «рекламний дискурс» та «дискурси реклами». Автором статті запропоновано та апробовано методологію дослідження формування та впливу рекламних дискурсів на індивідуальні дискурсивні практики споживачів реклами. Проведено емпіричний аналіз дискурсивної складової  поля реклами та виявлено типи ціннісних дискурсів, поширених у полі комерційної реклами. В ході дослід­ження встановлено, що дискурси реклами є динамічними утвореннями, які змінюються відповідно до часу та стану того суспільства, в якому вони функціонують. Зокрема, на дискурси, які продукуються в рекламі, впливає соціальний контекст – події в суспільстві, домінантні цінності та настрої.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Bove, L. Povedenie potrebitelya I segmentirovanie rynka (Consumer behavior and market segmentation). Regime to access: http://evartist.narod.ru/text14/122.htm.

Burdye, P. Sotsiologiya sotsialnogo prostranstva (Sociology of social space). Sankt Peterburg, 2007, 290 p. Regime to access: http://socioline.ru/files/5/39/sociologiya_socialnogo_prostranstva.pdf.

Burdye, P. Struktura, gabitus, praktika (Structure, habitus, practice). Zhurnal sotsiologii і sotsialnoi antropologii, 1998, no. 2. Regime to access: http://jourssa.ru/ 1998/2/4 bourd.html.

Gerus, O.I. Spetsyfika sotsializatsiynykh dyskursiv komertsiynoi reklamy na prykladi operatoriv mobilnogo zvyazku Ukrainy (Commercial advertising socializing discourses specificity, Ukrainian mobile operators as an example). Suchasni suspilni problemy u vymiri sotsiologii upravlinnya: Zbirnyk naukovyh prats DonDUU, Seriya Sotsiologiya, 2013. vol.14. no. 258. pp. 435-­441.

Zoska, Ya. V. Phenomen podviinoi symvolizatsii spozhyvannya v umovakh ekonomichnoi kryzy (The phenomenon of consumption double symbolization during economic crisis). Rynok pratsi ta zaynyatist naselennya, 2010, no. 3, pp. 11­16.

Lisitsa, N. M. Reklama v sovremennom obschestve: monografiya (Advertising in modern society). Kharkov, 1999, 272 p.

Saveleva, O.O. Sotsiologiya reklamnogo vozdeystviya (Sociology of advertising exposure). Moscow, 2006,

p.

Semygina, T. V. Vykorystannya dyskurs­analizu v doslizhennyakh iz sotsialnoi roboty (Using discourse analysis in the study of social work). Naukovi zapysky, vol. 19, pp. 322­-325.

Phillips, N., Hardy, C. Chto takoe diskurs­analiz? (What Is Discourse Analysis?). per. s. angl. E. Kozhemyakina. Regime to access: http://discourseanalysis.org/ada1/st4.shtml.

Shmatko, N. A. Gabitus v strukture sotsiologicheskoy teorii (Habitus in the structure of sociological theory). Zhurnal sotsiologii i sotsialnoy antropologii, 1998, vol. 1, no. 2, pp.51-58.

Bardici M. V. A Discourse Analysis of the Media Representation of Social Media for Social Change ­ The Case Egyptian Revolution and Political Change. Access mode http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/14121/BardiciVMDP12.pdf?sequence=2.

Gerus O. Value aspects of modern Ukrainian advertising discourses. Media i Spoeczestwo, 2014. pp. 128­-134.

O’Halloran Kay L. Systemic functional­multimodal discourse analysis (SF­MDA): constructing ideational meaning using language and visual imagery. Visual Communication, 2008. no.7 (4). pp. 443–475.

Pajnik, M., Lesjak­Tuek, P. Observing Discourses of Advertising: Mobitel’s Interpellation of Potential Consumers. Journal of Communication Inquiry, 2002, vol. 26, no. 3, pp. 277­-280.

Vahid, H., Esmae’li, S. The Power behind Images: Advertisement Discourse in Focus. International Journal of Linguistics, 2012, vol. 4, no. 4, pp. 39-­41.


Переглядів анотації: 281
Завантажень PDF: 293
Як цитувати
Gerus, O. I. (1). Реклама як соціокультурне поле: дискурсивна складова. Науково-теоретичний альманах Грані, 18(5), 37-41. https://doi.org/10.15421/1715095
Розділ
Стаття