Компетентнісний підхід у православній богословській освіті в контексті її модернізації

  • V. M. Popovych Запорізький національний технічний університет
Ключові слова: богословська освіта, компетентнісний підхід, компетентність, компетенція, соціальне вчення Православної Церкви

Анотація

У статті актуалізуються проблеми модернізації і реформування сучасної системи православної богословської освіти в Україні. Структурні і змістові перетворення в системі підготовки служителів Церкви вимагають нових і якісних підходів, які б відповідали принциповим положенням Болонського процесу і єдиного європейського освітнього простору, серед яких компетентнісний підхід у духовній освіті займає особливе місце. Основним завданням реформування системи сучасної богословської освіти є: входження в національну систему вищої освіти, що передбачає державне визнання дипломів та наукових ступенів, державну акредитацію духовних ВНЗ і впровадження Болонського процесу в систему богословської освіти. Тому на даному етапі модернізації системи богословської освіти в Україні є актуальним впровадження принципів Болонського процесу у вищій духовній освіті. Компетентнісний підхід у контексті реформування православної богословської освіти, що породжує проблему із визначенням ключових компетенцій випускника вищого духовного закладу, яка полягає у подоланні протиріччя між двома основними завданнями богословської освіти – духовним вихованням і набуттям богословських знань. Фактором вирішення цієї проблеми може виступити інкорпорація соціального вчення Православної Церкви в систему богословської освіти. Це дозволяє виділити три групи ключових компетентностей у богословській освіті: компетентності в сфері богословських знань, морально­етична компетентність, соціальна / громадянська компетентність, а повноцінна інкорпорація соціального вчення Церкви в систему богословської освіти сприяє формуванню основних компетенцій виділених груп і виступає інтегруючим чинником, що об’єднує як духовне виховання і розвиток майбутнього священика, так і набуття ним богословських знань.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Bed V.V. (archim.Viktor) Kompetentnisnyj pidchid v systemi vyschoji osvity jak priorytet jiji modernizacii u VUZi (Competence approach in high education system as a priority of its modernization in university) // Ukrajinskuj naukovyj zhurnal «Osvita regionu», 2011, no.15. Regime to access: http://social­science.com.ua/article/691.

Burega V. Teologia v derzhavnych universytetach: dosvid pravoslavnych cerkov Evropy (Theology at state universities: the experience of the Orthodox churches in Europe) // Filosofska dumka, 2012, vol. 3, pp.213­219.

Epafanij, episkop Perejaslav­Chmelnyckuj. Bohoslivja – ne haluz filosofiji, a zasib dla spasinna (Theology ­ not philosophy, but a way to salvation) // Ukrajinska Pravoslavna cerkva Kyjivskyj patriarchat. Regime to access: http://cerkva.info/ru/publications/articles/879­act­den­ep­epifanij.html.

Zakovytch M. Pro duchovnist i osvitu (About Spirituality and Education ) / Ludyna I svit, 2001, pp. 42­44.

Klepko S.F. Filosofija osvity u evropejskomu konteksti (Education philosophy in the European context) // Poltava, POSPO, 2006, p. 328.

Lahodytch M. Duchovna osvita v Ukrajini: sutchasnyj stan i perspektyvy (Theological education in Ukraine: Current Stage and Prospects) / Aktualni pytanna relihijeznavtchoji ta bohoslovskoji dumky: kolekt. Monohrafija // Tchernivci, Tcherniveckyj nac. Un­t, 2010, pp. 229­246.

Markova A.K. Psycholohija profesionalizma (Professionalism psychology) // Moskva, Nauka, 1996, p. 308.

Mytropolit Antonij (Pakanitch). Reformirovanije sistemy duchovnogo obrazovanija Ukrajinskoj Pravoslavnoj Cerkvi na sovremennom etape (The system’s reformation of religious Ukrainian Orthodox Church education at the present stage) / Mytropolit Antonij (Pakanotch) // Religija v Ukrajine. Regime to access: http://www.religion.in.ua/main/analitica/23754­reformirovanie­sistemy­duxovnogo­obrazovaniya­ukrainskoj­pravoslavnoj­cerkvi­na­sovremennom­yetape.html.

Pometun O.I. Teorija ta praktyka poslidovnoji realizaciji kompetenstnisnoho pidchodu v dosvidi zarubizhnych krajin (Theory and practice consistent implementation of competence­based approach in the experience of foreign countries) // Kompetentnisnyj pidchid u sutchasnij osviti: svitovyj dosvid ta ukrajinski perspektyvy: Biblioteka z osvitnoji polityky. Kyjiv, «K.I.S.», 2004, pp. 15­21.

Pometun O.I. Formuvanna hromadanskoji kompetentnosti: pohlad z pozyciji sutchasnoji pedahohitchnoji nauky (The formation of civic competence ­ a look from the perspective of modern pedagogy) // Visnyk prohram shkolnych obminiv, 2005, no. 23, pp. 20­27.

Raven D. Pedagogitcheskoje testirovanije: problemy, zabluzhdenija, perspektivy (Teacher testing: problems, confusion, prospects). Moskva, Kogito­Centr, 2013, p. 141.

Sen L.V. Rozvutok kompetentnisnoho orientovanoho navtchanna za kordonom (The development of a competency­based study abroad) // Materialy rehionalnoho naukovo­praktytchnoho seminaru «Profesijni kompetenciji ta kompetentnosti vtchytela», 28­29 lystopada 2006. Ternopil, Ternopilskyj nacionalnyj pedahohitchnyj universytet imeni Volodymyra Hnatuka, 2006, pp. 14­17.

Chutorskoj A.V. Klutchevyje kompetencii i obrazovatelnyje standarty(Key competencies and educational standards) // Otdelenije filosoviji obrazovanija I teoretitcheskoj pedagogiki RAO. Centr «Ejdos». Regime to access: www.eidos.ru/journal/2002/0423.htm.

Tchopej B. Ossnovy socialnoho utchenija Ruskoj Pravoslavnoj Cerkvi: utchebnoe posobije (Basics of the social doctrine of the Russian Orthodox Church teaching. Allowance). Kijev, Duchovno­prosvititelskij Centr imeni Svjatych Apostolov, 2013, p. 306.


Переглядів анотації: 165
Завантажень PDF: 158
Опубліковано
2015-03-26
Як цитувати
Popovych, V. M. (2015). Компетентнісний підхід у православній богословській освіті в контексті її модернізації. Науково-теоретичний альманах Грані, 18(4), 112-117. https://doi.org/10.15421/1715089
Розділ
Стаття