Процес децентралізації як фактор розвитку місцевого самоврядування

  • Юлія Кобець Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника (Івано-Франківськ, Україна)
Ключові слова: адміністративна реформа, влада, громадянське суспільство, децентралізація, місцеве самоврядування, територіальна громада

Анотація

Розвиток сучасних державних інституцій у країнах світового співтовариства створює все більше умов для функціонування та інтеграції демократичних принципів як невід’ємної складової кожного суспільства. Якщо розглядати демократію у розрізі управлінських структур, найбільш ефективним втілення засадничих демократичних принципів є децентралізація на адміністративно-територіальному рівні – найбільш доступному для громадян.  В цьому значенні опорною точкою безпосередньої демократії слід розуміти органи місцевого самоврядування як можливість налагодження взаємодії влади місцевого рівня та громадськості. Мета статті – з’ясувати вплив процесів децентралізації на формування інституту місцевого самоврядування в Україні та з огляду на міжнародні стандарти інститутів місцевого самоврядування. В результатах дослідження встановлено, що існує три основні моделі децентралізації, які мають суттєвий вплив на формування інституту місцевого самоврядування. Досліджено, що базовими серед них є три – політична, адміністративна, фіскальна. Обґрунтовано особливості саме політичної децентралізації, яка розуміється найперше як трансферт повноважень владними органами управління, ієрархічно нижчими від центрального та водночас як консолідована розробка і втілення стратегічної політики із долученням зацікавлених осіб. У висновках доведено, що найвагомішою є форма делегування управлінських повноважень, але для найбільшої ефективності та якісного результату слід застосовувати комплекс політичної, адміністративної та фінансової децентралізації.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Analytical Report from the Public in the Shadow Report Format. Creation of United Territorial Communities in Ukraine 2015–2017. (2018). Retrieved from https://www.slideshare.net/radaprogram/shadow-report-20152017
Aristovnik, A. (2012). Fiscal Decentralization in Eastern Europe: Trends and Selected Issues. Transylvanian Review of Administrative Sciences, 5-22.
Batanov, O. V. (2017). Conceptual Foundations of Municipal Reform in Ukraine and its International Legal Aspects. Municipal Reform in the Context of the European Integration of Ukraine: the Position of the Authorities, Scientists, Trade Unions and the Public (pp. 20-25). K.: LLC "Enterprise VI.EN.EY".
Faguet, J.-P. (1997). Decentralization and Local Government Performance. Technical Consultation on Decentralization (Rome, 16-18 December 1997). Working Group 6: Decentralization and Natural Resources Management. Centre for Economic Performance and Development Studies Institute, London School of Economics.
Fedorenko, V. L., & Chernezhenko, O. M. (2017). Constitutional Models of Local Self-Government in EU Member States, Switzerland and Ukraine. Kyiv: Lira, 288.
Hrytsiak, I. (1996). Local Self-Government of Ukraine in History and Modernity. Bulletin of the UADU, 1, 53-67.
Kozyura, I. V. (2018). Reforming Local Self-Government in the Context of European Integration: a Retrospective View. European Integration Processes in the 21st Century: Key Trends, Main Challenges and New Opportunities: Proceedings of the International Scientific and Practical Conference (Kyiv, March 26-27, 2018) (pp. 233-244). Kyiv: Ukrainian Association of Teachers and Researchers of European Integration.
Ladychenko, V., Gulac, O. , Yemelianenko, K., Danyliuk, Y. , & Kurylo, V. (2021). Ensuring Sustainable Development of Local Self-Government: Foreign Experience for Ukraine. European Journal of Sustainable Development, 10(4), 167. https://doi.org/10.14207/ejsd.2021.v10n4p167
Lelechenko, A. P., Vasylieva, O. I., Kuybida, V. S., & Tkachuk, A. F. (2017). Local Self-Government in Conditions of Decentralization of Powers. Kyiv.
Levchenko, N. M., Antonova, L. V., & Antonov, A. V. (2019). Decentralization of Education as an Effective Service Instrument Influence on Regional Development. Public Administration: Improvement and Development, 2. Retrieved from http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1468. DOI: 10.32702/2307-2156-2019.2.7
Modern explanatory dictionary of the Ukrainian language (2017). Thorsing, 672.
Nesterovych, V. F. (2019). Decentralization as a Constitutional Principle of the Exercise of Public Power at the Regional and Local Levels. Scientific Bulletin of the Dnipropetrovsk State University of Internal Affairs, 3, 47-54.
Nyzhnyk, N. R. (1997). State Administration in Ukraine: Centralization and Decentralization. K.: Publishing House of the Ukrainian Academy of Sciences under the President of Ukraine.
Pigul, N. G., & Lyuta, O. V. (2016). Foreign Experience of Decentralization Reforms. Global and national problems of economics, 9, 684-688.
Protocol on the Application of the Principles of Subsidiarity and Proportionality. (1997, October 2). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_641#Text
Pukhtetska, A. (2017). Principles of Administrative Law in the Countries of the European Union and in Ukraine. Law of Ukraine, 7.
Solovyov, V. M. (2014). New Public Management: Definition, Essence and Genesis of the Concept. Bulletin of Taras Shevchenko Kyiv National University. Public administration, 1 (1), 80-83.
Vedel, G. (2002). Manuel élémentaire de droit constitutionnel. Paris: Bibliothèque Dalloz.

Переглядів анотації: 74
Завантажень PDF: 105
Опубліковано
2022-12-29
Як цитувати
Кобець, Ю. (2022). Процес децентралізації як фактор розвитку місцевого самоврядування. Науково-теоретичний альманах Грані, 25(6), 85-91. https://doi.org/10.15421/172274
Розділ
ПОЛІТОЛОГІЯ