Трансформація антропологічних вимірів культури Японії під впливом дзен-буддизму в епохи Камакура, Муроматі і Мамояма

  • Анатолій Мелещук Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара (Дніпро, Україна)
Ключові слова: сабі, вабі, юген, Рінзай, Сото, у-вей, суміє, хоку, тя-но-ю, самадхі, цінності, етика, естетика, мистецтво

Анотація

Актуальність звернення до антропології японської культури пояснюється кризою західної моделі побудови стратегії співіснування людини і природи. Технічний прогрес у поєднанні з переважанням утилітарних, прагматичних інтенцій західної антропологічної моделі призвели до популяризації стратегії споживання як мірила самореалізації. Виходом з цієї кризи може бути залучення досвіду японської культури, в рамках якої вдалося вибудувати гармонічну модель співіснування людини і природи. Наша гіпотеза полягає в тому, що це стало можливим завдяки трансформаціям антропологічних вимірів японської культури під впливом дзен-буддизму. Метою дослідження є формування антропології японської культури протягом епох Камакура, Муроматі і Едо, зміни естетичних принципів і морально-етичних цінностей, що втілилися у образі досконалої особистості. Результати. На основі класичних робіт Д. Судзукі, А. Уотса і сучасних досліджень, було проаналізовано динаміку проникнення концептів і цінностей дзен-буддизму у японську культуру протягом епох Камакура, Муроматі і Мамояма. Встановлено, що зміни у антропології японської культури почалися через переосмислення дуалізму добра і зла і техніки виконання у воїнських мистецтвах, що призвело до подолання опозиції суб’єкта і об’єкта, спрямованості на гармонізацію людини і світу. Показано, що зміни морально-етичних і діяльнісних аспектів антропологічної моделі японської культури епохи Камакура, перейшли в естетичні, формальні трансформації. Їх вираженням стали принципи сабі (прагнення до простоти і природності), вабі (лаконічність, аскетизм і стриманість) і юген (прихованість і самозаглибленість). Висновки. Таким чином, в епохи Муроматі і Мамояма вплив дзен-буддизму шириться далі воїнських мистецтв і ідеології самураїв (бушідо), носіями нової естетики стали дзен-буддистські монахи, як уособлення ідеалу особистості. Ключовими рисами ідеальної особистості стають простота побуту, природність, скромність, лаконічність в діях і висловлюваннях, самотність, відлюдність, самопізнання і кропітке самовдосконалення у обраному ремеслі.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Basʹo, M. (1991). Poeziyi [Poetry]. Per. z yap. H. L. Turkov. Kyiv: Dnipro.
Chebunin, A. V. (2009). Istoriya proniknoveniya i stanovleniya buddizma v Kitaye [The History of the Penetration and Formation of Buddhism in China]. Ulan-Ude.
Cooper, T. (2018). The Wabi Sabi Way: Antidote for a Dualistic Culture? Journal of Conscious Evolution, 10(10), Article 4. Retrieved from https://digitalcommons.ciis.edu/cejournal/vol10/iss10/4.
Dyumulen, G. (2003). Istoriya dzen-buddizma [History of Zen Buddhism]. Moskva: Tsentrpoligraf.
Kapranov, S. V. (2017). Shkola Kioto yak pryklad realizatsiyi intelektualʹnoho potentsialu Yaponiyi [Kyoto School as an Example of Realizing the Intellectual Potential of Japan]. Skhidnyy svit, 3, 46–59.
Kapranov, S. V. (2019). Dzen-buddyzm ta dukhovno-intelektualʹnyy potentsial Yaponiyi (druha pol. ХІХ–ХХ st.) [Zen Buddhism and the Spiritual and Intellectual Potential of Japan (second half of the XIX-XX centuries)]. The World of the Orient, 3, 5-13.
Kolesnyk, I. (2009). Probudzhennya v dzen-buddyzmi yak meta transformatsiynoho protsesu [Awakening in Zen Buddhism as a Goal of the Transformation Process]. Nauka. Relihiya. Suspilʹstvo, 3, 201–206.
Kolesnyk, I. (2012). Dzen-buddyzm i Zakhid: fenomen adaptatsiyi relihiyi v kulʹturi [Zen Buddhism and the West: the Phenomenon of Adaptation of Religion in Culture]. Relihiyeznavchi narysy, 108–121.
Maslov, A. A. (2000). Pis'mena na vode. Pervyye nastavniki Chan' v Kitaye [Letters on the Water. The First Chan Masters in China]. Moskva: Sfera.
Maslov, A. A. (2005). Dzen samuraya [Zen of the Samurai]. Rostov-na-Donu: Feniks.
McDaniel, R. (2016). Zen Masters of Japan: The Second Step East. Tokyo, Rutland, Vermont, Singapore.
Sudzuki, D. (1993). Osnovy Dzen-buddizma [Fundamentals of Zen Buddhism]. In Dzen-Buddizm. Per. s angl. V.A. Sheriyev. Bishkek: Odissey, 3–439.
Suzuki, D. T. (2010). Zen and Japanese Culture. Princeton University Press.
Tsvetov, V. YA. (1990). Pyatnadtsatyy kamen' sada Roandzi [The Fifteenth Stone of Ryoanji Garden]. Khabarovsk.
Uots, A. (1993). Put' Dzen [Way of Zen]. Per. s angl. Yu. Mikhaylin. Kiyev: Sofiya.
Yang, J. (2021). The Meaning and Expression of Wabi-Sabi in Environmental Art Design. Pacific International Journal, 4(2). 45-48. Retrieved from https://rclss.com/index.php/pij/article/view/15/86.

Переглядів анотації: 33
Завантажень PDF: 23
Опубліковано
2022-07-01
Як цитувати
Мелещук, А. (2022). Трансформація антропологічних вимірів культури Японії під впливом дзен-буддизму в епохи Камакура, Муроматі і Мамояма. Науково-теоретичний альманах Грані, 25(3), 11-15. https://doi.org/10.15421/172230
Розділ
ФІЛОСОФІЯ