Стейкґолдер-менеджмент як інструмент соціального партнерства у сфері вищої освіти

  • Ірина Нечітайло Харківський національний університет внутрішніх справ
  • Оксана Борюшкіна Державний біотехнологічний університет
  • Павло Назаркін Київський національний університет імені Тараса Шевченка
Ключові слова: заклад вищої освіти, система вищої освіти, соціальне партнерство, стейкґолдер, стейкґолдер-менеджмент, форми взаємодії зі стейкґолдерами, принципи стейкґолдер-менеджменту, елементи стейкґолдер-менеджменту

Анотація

Статтю присвячено розгляду стейкґолдер-менеджменту як інструменту соціального партнерства у сфері вищої освіти. Зазначається, що проблема розвитку соціального партнерства в системі вищої освіти актуалізується у зв’язку з новими вимогами до якості освіти і сучасних освітніх програм, що зумовлює застосування методів та прийомів менеджменту, спрямованих на врахування інтересів заінтересованих сторін (стейкґолдер-менеджменту). На думку авторів, важливо розуміти, наскільки активно вітчизняні заклади вищої освіти запроваджують ті чи інші елементи стейкґолдер-менеджменту, які форми взаємодії зі стейкґолдерами використовують. З огляду на вищевикладене, метою статті є представлення результатів дослідження форм взаємодії зі стейкґолдерами як елементів реалізації стейкґолдер-менеджменту, які імплементовані у практику сучасних закладів вищої освіти. Встановлені наступні елементи системи стейкґолдер-менеджменту у закладі вищої освіти: 1) моніторинг позицій стейкґолдерів; 2) врахування позицій і пропозицій стейкґолдерів; 3) інформування стейкґолдерів; 4) освіта, консультування стейкґолдерів; 5) реалізація спільних проєктів; 6) співпраця на основі регламентованих угод, у тому числі на рівні прийняття рішень. Наводяться результати досліджень, проведених авторами у 2011, 2017 та 2022 рр. У сукупності ці результати дозволили дослідити динаміку розвитку соціально-партнерських стосунків вітчизняних закладів вищої освіти: від вельми розпливчастих уявлень представників університетської спільности і бізнес-структур про сутність соціального партнерства у сфері вищої освіті та спільні цілі (у 2011 р.) – до прийняття конкретних управських рішень щодо взаємодії з ключовими групами стейкґолдерів і практичної реалізації принципів та завдань стейкґолдер-менеджменту (у 2022 р.). Конкретизовано форми взаємодії вітчизняних закладів освіти з внутрішніми та зовнішнім стейкхолдерами. Встановлено, що форми відрізняються високою різноманітністю, а взаємодія не є формальністю, вона являє собою плановану і організовану діяльність, важливість якої повною мірою усвідомлюється усіма залученими суб’єктами.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Ghanzjuk, T. D., & Denysenko, M. P. (2021). Sotsialʹne partnerstvo v systemi profesiynoyi osvity [Social Partnership in the System of Vocational Education]. Retrieved from http://surl.li/buyex.
Korneschuk, V. (2020). Spivrobitnytstvo zi steykkholderamy yak peredumova yakosti vyshchoyi osvity [Cooperation with Stakeholders as a Prerequisite for the Quality of Higher Education]. Naukovyy visnyk mnu imeni v. O. Sukhomlynsʹkoho. Pedahohichni nauky, 1(68), 127-132. DOI: https://doi.org/10.33310/ 2518-7813-2020-68-1-127-132.
Kukhorska, L. V. (2020). Rynok osvitnikh posluh v Ukrayini: realiyi ta perspektyvy [The Market of Educational Services in Ukraine: Realities and Prospects]. Sotsialʹno-pravovi studiyi, 3(9), 184-191. DOI: https://doi.org/10.32518 / 2617-4162-2020-3-184-191.
Motsna, I. V. (2019). Problemy rozvytku sotsialʹnoho partnerstva v Ukrayini ta shlyakhy yikh vyrishennya [Problems of social partnership development in Ukraine and ways to solve them]. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu, 25, Part 1, 166-170.
Nazarkin, A. (2017). Partnerskiye otnosheniya kak osnova steykkholderskogo podkhoda v podgotovke sovremennykh spetsialistov [Partnerships as the Basis of the Stakeholder Approach in the Training of Modern Specialists]. Vzaimodeystviye obrazovatel'nykh uchrezhdeniy so steykkholderami: veleniye vremeni : mat. XV mezhdunar. nauch.-prakt. konf., Khar'kov, 16 fevr. 2017 g. Khar'kov : Izd-vo NUA, 167-172.
Nechitailo, I. (2017). Steykkholdery kak aktory nauchno-issledovatel'skoy deyatel'nosti vysshego uchebnogo zavedeniya [Stakeholders as Actors of Cientific Activity and Research in Higher Educational Establishments]. Vzaimodeystviye obrazovatel'nykh uchrezhdeniy so steykkholderami: veleniye vremeni : mat. XV mezhdunar. nauch.-prakt. konf., Khar'kov, 16 fevr. 2017 g. Khar'kov: Izd-vo NUA, 176-179.
Piskurska, G. V. (2019). Steykkholdersʹkyy pidkhid u zabezpechenni yakosti vyshchoyi osvity [Stakeholder Approach in Ensuring the Quality of Higher Education]. Visti: vseukrayinsʹkyy naukovyy zbirnyk (Seriya: Pedahohyka, psykholohiya i sotsiolohiya), 24. Retrieved from http://surl.li/bvabo.
Porokhova, I. S., & Rasskazova, A. Y. (2020). Analiz vzaimodeystviya s zainteresovannymi storonami predpriyatiya: praktika primeneniya standarta AA1000SES na primere natsional'nogo aerozol'nogo klastera [Analysis of Interaction with Stakeholders of the Enterprise: Practice of Application of the AA1000SES Standard on the Example of the National Aerosol Cluster]. Vestnik universiteta, 11, 96-104.
Sunlife, K. (2022). Steykkholder-menedzhment: zavdannya ta vplyv [Steakholder-management: tasks and influence]. Retrieved from http://surl.li/butiw.
Astakhova, E. V., Bataeva, E. V., Mikhaileva, E. G., & Nechitaіlo, I. S. (2019). Social partnership in education: key markers of analysis [Social partnership in education: key markers of analysis]. Nar. ukr. acad. Kharkiv: РUA Publishing House.
Furduy, S. B. (2018). Fandrayzynh – partnersʹka vzayemodiya u systemi inklyuzyvnoyi osvity [Fundraising – partnership in the system of inclusive education]. Partnersʹka vzayemodiya u systemi instytutiv sotsialʹnoyi sfery: zbirnyk mat. II Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (15-16 lyst. 2018 r., m. Nizhyn). Nizhyn: M. Gogol NDU Publishing House, 179-181.
Khoruzhiy, G. F. (2013). Vyshcha osvita: sotsialʹna pryroda, struktura i funktsiyi [Higher education: social nature, structure and functions]. Poltava: Poltavsʹkyy literator.
Shevchenko, N. (2014). Sotsialʹne partnerstvo u sferi osvity: horyzonty modernizatsiyi [Social Partnership in Field of Education: Modernization Horizons]. Monograph. Kharkiv: Publisher “Shedra sadyba plus”.
Shumylo, Y. V. (2018). Sotsialʹne partnerstvo yak umova rozvytku konkurentnozdatnoho fakhivtsya [Social Partnership as a Condition for the Development of a Competitive Specialist]. World science, 1(29), 6(January), 20-26.
Yashchuk, I. P. (2014). Osnovy sotsialʹnoho partnerstva v navchalʹno-vykhovnomu zakladi u tvorchiy spadshchyni V. Sukhomlynsʹkoho [Fundamentals of Social Partnership in an Educational Institution in the Creative Heritage of V. Sukhomlinsky]. Naukovyy visnyk MDU imeni V. O. Sukhomlynsʹkoho (Seriya: Pedahohichni nauky), 1.46(108), 176-179.

Переглядів анотації: 31
Завантажень PDF: 41
Опубліковано
2022-04-28
Як цитувати
Нечітайло, І., Борюшкіна, О., & Назаркін, П. (2022). Стейкґолдер-менеджмент як інструмент соціального партнерства у сфері вищої освіти. Науково-теоретичний альманах Грані, 25(2), 72-81. https://doi.org/10.15421/172226
Розділ
СОЦІОЛОГІЯ