Споживацька поведінка як механізм ідентичності


  • O. M. Kuzmuk Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Ключові слова: споживання, споживацька поведінка, споживацькі практики, соціальний статус, соціальна нерівність, майнова нерівність, ідентичність, ціннісні орієнтації

Анотація

У сучасному українському суспільстві процес споживання відіграє одну з основних ролей у функціонуванні механізмів соціальної диференціації та ідентифікації, і, як наслідок, формує ідеологію споживання як світоглядний простір. Споживання стає атрибутом нерівності, соціальних і культурних практик. Та є не тільки якістю детермінанти соціального статусу, а й показником культурного рівня соціальної системи. Споживацька поведінка є таким типом поведінки, за якої здатність задовольняти певні особисті потреби підміняється їх додатковою соціальною значущістю, пов’язаною з гіпертрофією оціночних функцій сфери особистого споживання. Одне і те ж саме благо, зокрема предмети домашнього інтер’єру, машина, туристична поїздка тощо, служить для одних споживачів засобом задоволення потреб, для інших засобом розвитку їх внутрішнього світу, а ще для інших – є уособленням соціального статусу, показником того, що вони живуть не «гірше за інших». Особу можна розглядати як носія певних соціальних статусів, що споживає товари і послуги. Споживання, відповідно, дозволяє особі відтворювати певну соціальну роль, наприклад, працівника, представника молодіжної субкультури, керівника підприємства. Для підтримання всіх цих ідентичностей необхідним є споживання відповідних товарів і послуг. З огляду на це актуальним є питання наявності в українському суспільстві проявів сучасної споживацької культури, в рамках якої споживання можна розглядати як соціально­комунікативну функцію, яка має свої якісно­кількісні характеристики та є механізмом конструювання ідентичності особистості.

Посилання

1. Bodryyyar, ZH. Obshchestvo potreblenyya (Consumer Society). Moscow, 2006, 272 p.
2. Dzheymyson, F. Postmodernyzm y obshchestvo potreblenyya (Postmodernism and consumer society). Lohos, 2000, no 4 (25), pp.63–77.
3. Kukhtina, M. V. Osoblyvosti formuvannya tsinnisnykh oriyentatsiy osobystosti u transformatsiynomu suspilstvi (Features of formation of value orientations of the individual in transformation society). Sotsialni tekhnolohiyi, 2010, no 45, pp.170–174.
4. Lozhkin, H. V. Spozhyvatska povedinka (Consumer behavior). Praktychna psykholohiya ta sotsialna robota: naukovo­praktychnyy osvitno­metodychnyy zhurnal, 2009, no 4, pp. 1–10
5. Maksymenko, A. Spozhyvcha povedinka: kontseptualizatsiya ponyattya ta chynnyky, shcho yiyi determinuyut (Consumer behavior: conceptualization of the concept and the factors that determine its). Sotsialni tekhnolohiyi: aktualni problemy teoriyi ta praktyky : zb. nauk. pr. / Kyyiv. nats. un­t im.T. Shevchenka ta in.– Zaporizhzhya: KPU, 2010, pp. 140–146.
6. Tarasenko, V. I. Sotsiolohiya spozhyvannya: metodolohichni problemy (Sociology of Consumption: methodological issues).Kyiv, 1994, 165 p.
Опубліковано
2015-03-26
Як цитувати цю статтю:
Kuzmuk, O. (2015). Споживацька поведінка як механізм ідентичності. Науково-теоретичний альманах "Грані", 18(4), 12-16. Retrieved із https://grani.org.ua/index.php/journal/article/view/176
Розділ
Статті