Стереотипи сучасного студентства в сфері професійної діяльності: ґендерний аспект аналізу

  • Юрій Калагін Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»
  • Світлана Григор’єва Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»
Ключові слова: сучасне студентство, ґендер, ґендерні стереотипи, чоловік, жінка, професійна діяльність, професія

Анотація

У статті проаналізовано основні теоретико-методологічні підходи дослідження ґендерних стереотипів, коротко подано поняття стереотипу та його характеристику. Автори наводять результати соціологічного дослідження проведеного співробітниками лабораторії соціологічних досліджень кафедри соціології та політології Харківського національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» у 2020-2021 роках.  Тема дослідження: стереотипи сучасного студентства в сфері професійної діяльності (ґендерний аспект аналізу).  Актуальність дослідження обумовлена необхідністю допомогти  студентству успішно адаптуватися до вимог  сучасного світу. Знання про пануючи ґендерні стереотипи у суспільстві дає можливість проводити роботу науковцям та практикам з нейтралізації впливу застарілих, стереотипів, таких що гальмують реалізацію особистісного потенціалу студентів у майбутньої професії. Ґендерні стереотипи розуміються як сформовані культурою та розповсюджені в ній узагальнені уявлення (переконання) про властивості та поведінку у соціумі представниками різних ґендерів (чоловіків і жінок). Сьогодні проведення соціологічних досліджень щодо вивчення ґендерних стереотипів задовольняє довгоочікувану потребу суспільства, оскільки розкриває найбільш загальні закономірності та тенденції трансформації стереотипів сучасної молоді, зокрема її авангарду – студентства, особливо стосовно ґендерної рівності в сучасному соціумі.  Результати проведеного дослідження показали наявність чітко окреслених ґендерних стереотипів у студентському середовищі стосовно сфери професійної діяльності, також результати засвідчили, що у стереотипному уявленні про чоловіків домінують особистісні якості,  що сприяють активному просуванню професійними сходинками, реалізації особистісного потенціалу в соціумі. Стереотипні уявлення про жінок часто демонструють протилежні якості, покірність, терплячість, низьку ініціативність порівняно з чоловіками. Розуміючи, що подібні стереотипні уявлення мають довгі культурно-історичні коріння, але вони, за думкою авторів, вступають у протиріччя з сучасною дійсністю, новими соціальними ролями та статусами, особливо що стосується прагнення сучасних жінок досягти успіху у професійної сфері. Така ситуація не сприяє повної реалізації особистісного потенціалу студентів у професійному та особистісному житті. Метою статті є ознайомлення наукової спільноти з результатами соціологічного дослідження проведеного співробітниками лабораторії соціологічних досліджень кафедри соціології та політології Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» у 2020-2021 роках. Наводиться аналіз результатів дослідження ґендерного аспекту стереотипів сучасного студентства в сфері професійної діяльності.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Babych, O. B. (2018). Doslidzhennia hendernykh problem ta stereotypiv profesiinoho seredovyshcha ochyma studentiv [ Research of gender issues and stereotypes of the professional environment through the eyes of students]. Visn. NADU. Seriia “Derzhavne upavlinnia”, 3 (90), 119-130.
Bohachevska, M. (1995). Bilym po bilomu: Zhinky u hromadskomu zhytti Ukrainy 1884-1939 [White on White: Women in the Public Life of Ukraine 1884–1939]. Kyiv: Lybid.
Burdie, P., & Vakan, L. (2015). Refleksyvna sotsiolohiia [Reflective Sociology]. Chastyna II: Chykazkyi vorkshop .Pereklad z anhl. Anastasii Riabchuk. Kyiv: Meduza.
Gidens, E. (1999). Sotsiolohiia [Sociology]. Kyiv: Osnova.
Holovneva, Y. V. (2006). Hendernaia ydentychnost: tendentsyy yzmenenyi [Gender Identity: Trends of Change]. Monohrafyia. Harkiv: Nar. Ukr. Akad.
Kalagin, Y. (2020). Crisis of masculinity and health of male servicemen. Scientific and Theoretical Almanac Grani, 23(11), 51-59. https://doi.org/10.15421/1720101
Kalahin, Yu. A. (2020a). Hendernyi analiz osobystosti viiskovosluzhbovtsia Zbroinykh Syl Ukrainy [Gender analysis of the personality of a serviceman of the Armed Forces of Ukraine]. Sotsialni tekhnolohii: aktualni problemy teorii ta praktyky. Zbirnyk naukovykh prats, 88, 28-37.
Martseniuk, T., Hrytsenko, H., & Kvit, A. (2015). «Nevydymyi batalion»: uchast zhinok u viiskovykh diiakh v ATO: (sotsiolohichne doslidzhennia) [«Invisible Battalion»: participation of women in hostilities in the ATO: (sociological research)]. Retrieved from http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/774/.
Ryabova, T. B. (2001). Gendernyie stereotipyi i gendernaya stereotipizatsiya: metodologicheskie podhodyi [Gender Stereotypes and Gender Stereotyping: Methodological Approaches]. Materialyi kruglogo stola. Ivanovskiy gos. Universitet. Ivanovo.
Stoller, R. J. Sex and Gender: The Development of Masculinity and Femininity. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/339452784.
Tajfel, H. (1986). The Social Identity Theory of Intergroup Behavior. Psychology of Intergroup Relations. Chicago: Nelson-Hall.

Переглядів анотації: 111
Завантажень PDF: 71
Опубліковано
2022-02-25
Як цитувати
Калагін, Ю., & Григор’єва, С. (2022). Стереотипи сучасного студентства в сфері професійної діяльності: ґендерний аспект аналізу. Науково-теоретичний альманах Грані, 25(1), 108-115. https://doi.org/10.15421/172216
Розділ
СОЦІОЛОГІЯ