Толерантність як чинник формування ціннісних систем у процесах кроскультурної комунікації
Анотація
Кроскультурна комунікація стосується певного конкретного феномена в двох або більше культурах і має додаткове значення у порівнянні комунікативної компетенції представників різних культур. Реалізація здатності розвитку комунікативної компетентності є культурно зумовленою, окрім цього, вона спричинена й унікальним індивідуальним досвідом кожної людини. При комунікації, що є процесом обміну повідомленнями, постійно відбувається відтворення змісту, оскільки він не збігається навіть у людей, що володіють однією мовою й виступають представниками однієї культури. Відповідно, за наявності різних культур та мов комунікація ускладнюється. Питання дослідження комунікативних процесів увійшли до найбільш актуальних проблем людства в сучасному суспільстві. Саме вивчення питань міжкультурної комунікації останнім часом набувають все більшого значення у зв’язку з процесами глобалізації. Особливості міжкультурної комунікації вивчаються в межах таких наук, як філософія, лінгвістика, культурологія, психологія, соціологія, антропологія, етнологія, кібернетика, а також на міждисциплінарному рівні. Міжкультурна комунікація як суспільний феномен була покликана практичними потребами післявоєнного світу, що підкріплювався ідеологічним інтересом, який з початку ХХ століття формувався в науковому середовищі, а також у суспільній свідомості стосовно різноманітних культур і мов. Вивчення міжкультурної комунікації відбувається внаслідок бурхливого економічного розвитку багатьох країн та регіонів, революційних змін у технології, пов’язаній із цим глобалізації економічної діяльності. У площині історикоеволюційного підходу до розвитку складних систем феномен толерантності в жодному разі не варто зводити чи редукціонувати до повсякденного розуміння її лише як терпимості. Толерантність функціонує як норма культури, як цивілізаційна норма, що реалізовує свої функції. Ключовою функцією толерантності, а також поліетнічності та полікультурності виступає підтримка різноманіття складних систем. Толерантність також забезпечує право кожної індивідуальної особистості бути іншою, несхожою. Поняття толерантності розуміється як норма, що забезпечує баланс протидіючих сторін, а також можливість діалогу та накопичення згоди різноманітних світобачень, релігій, культур. Теза про те, що кожна особистість є індивідуально неповторною та несхожою на інших, характеризується відмінними проявами власної індивідуальності, є підґрунтям для становлення толерантності як позитивного та шанобливого ставлення. У сукупності окреслені елементи культури формують кроскультурну комунікацію, головною особливістю якої є здатність побачити спільне в культурах країн, а також той відрізок, на якому відбувається непорозуміння або конфлікт культур, виникають суперечності між їхніми представниками. Кроскультурна компетентність визначається як інтегральна якість особистості, до складу якої входять знання про особливості іншої культури, уміння інтерпретувати іншокультурну інформацію, досвід комунікативної діяльності. У межах окреслених проблем кроскультурна комунікація визначається як сукупність аналітичних і стратегічних здібностей, що збільшують інтерпретаційне поле суб’єкта під час міжкультурного спілкування.Завантаження
Посилання
Aleshina I.V. Marketing: krosskulturnye problemy i vozmozhnosti (Marketing: crosscultural challenges and opportunities) Sovremennyj menedzment: problemy, gipotezy, issledovaniya. — 2011. — №2. — Р. 94–103.
Bondarenko N. Krosskulturnye kommunikacii (Crosscultural communication) Upravlenie korporativnoj kulturoj. — 2010. — № 2 (06). — Р. 18–23.
Bunina V.G. Krosskulturnyj menedzment i mezhkulturnaya kommunikacia: uchebnoe posobie (Crosscultural management and intercultural communication). – M.: GUU, 2008. – 128 р.
Golovleva E.L. Osnovy mezhkulturnoj kommunikacii (Foundations of intercultural communication). — RostovnaDonu: Feniks, 2008. — 224 р.
Kirabaev N.S. Globalizacija i multikulturalizm. (Globalization and multiculturalism) Мoskva: Izdatelstvo RUDN, 2005. – Р. 325.
Petrushenko U.M. Kognityvna koncepcija kroskulturnogo menedzmentu (Cognitive concept of crosscultural management) Visnyk SumDU. Serija Ekonomika. –2008. – № 1. – Р. 120128.
Rot U. Mezhkulturnaja kommunikacija. Teoriya i trening. (Intercultural Communication. Theory and training) – М.: UNITIDANA, 2006. – Р. 223.
Sadohin А. P. Vvedenie v teoriju mezhkulturnoj kommunikacii (Introduction to intercultural communication). – М.: Vyshaya shkola, 2005. – 310 р.
Переглядів анотації: 247 Завантажень PDF: 268