Костянтин Навроцький: до причин спілкування з Іваном Франком

  • Людмила Белінська Львівський національний університет імені Івана Франка
  • Наталія Данилиха Львівський національний університет імені Івана Франка
Ключові слова: родина, культурна спадщина, Іван Франко, Костянтин Навроцький, Володимир Навроцький

Анотація

У статті йдеться про первинну соціалізацію, закладену у родинному оточенні галицького греко-католицького духовенства з другої половини ХІХ ст. Правильне домашнє виховання, ґрунтовні засади взаємного етичного ставлення у межах родини, братерська любов і взаємодопомога дітей о. Андрія Навроцького дозволили зберегти наукову, публіцистичну, культурну спадщину Володимира Навроцького. Метою статті є репрезентація методики пошуку Іваном Франком інтелектуального доробку В. Навроцького, основна частина праць якого збережена завдяки родинній комунікативній памʼяті, сестрі Олесі і братові Костянтину Навроцьким. І. Франко вчасно зауважив талант і наукову далекоглядність етнографа, економіста та громадського діяча, який прожив всього 35 років. Письменник ретельно і самовіддано збирав матеріали та публікації В. Навроцького, якого цінував за непересічний розум, аналітичний підхід до праці і літературний талант. Утруднювало працю те, що науковий, публіцистичний, літературний доробок Володимира Навроцького виявився розкиданий по різних людях і Франкові його довелося збирати від поліцейського архіву, де зберігали конфісковані після ревізії у Ряшеві матеріали В. Навроцького, до родинних архівів. Невдовзі. після смерті В. Навроцького, Франко зібрав науковий доробок, зберіг та частково його опублікував. Зібрати праці В. Навроцького Іванові Франку у великій мірі допомогла родина, яка зберігала архів науковця. Зокрема молодший брат Костянтин Навроцький, який вивіз архів Володимира з Ряшева до Голгіч та навіть до місця свого призначення після університету у Боснії.  В результаті епістолярного спілкування І. Франка з К. Навроцьким було довершено збір етнографічних матеріалів та видано у «Етнографічному збірнику». Мрію І. Франка – видати економічні праці В. Навроцького – здійснив через 120 років професор Львівського національного університету ім. І. Франка Степан Злупко, який опублікував економічні праці В. Навроцького. 

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Arsenych, P. (2004). Sviashchenychyi rid Burachynskykh [Priestly family of Burachynsky]. Ivano-Frankivsk: Nova Zoria. [in Ukrainian].
Baader, M., Götte, P., & Groppe, C. (2013). Familientraditionen und Familienkulturen. Theoretische Konzepzionen, historische und aktuelle Analyzen. Wiesbaden, Springer.
Belinska, L. (2012). Eksplikatsiia rodynnoi tradytsii u hromadskomu dyskursi Halychyny [Explication of family tradition in the public discourse of Galicia]. Lviv, Prostir M. [in Ukrainian].
Ecarius, J. (1998). Was will die jüngere mit der älteren Generation? Generationenbeziehungen und Generationenverhältnisse in der Erziehungswissenschaft. Opladen, Leske – Budrich.
Ecarius, J. (2002). Familienerziehung im historischen Wandel. Eine qualitative Studie über Erziehung und Erziehungserfahrungen von drei Generationen. Opladen, Leske – Budrich.
Ecarius, J. (2013). Familie – Identitat – Kultur. Familientraditionen und Familienkulturen. Theore¬tische Konzeptionen, historische und aktuelle Analysen / Baader M.S., Gőtte P., Groppe C. Wiesbaden, Springer. P. 53–56.
Erll, A., Nunning, A. (2004). Medien des kollektiven Gedächtnissen: Konstruktivitat-Historizität-Kulturspezifität. Berlin – New York.
IL. VR. F.3. (Ivan Franko) Spr. 4355. Shevchenko Institute of Literature of the National Academy of Sciences of Ukraine. Department of Manuscripts and Textual Studies. [in Ukrainian].
IL. VR. F.3. Spr. 1602. Shevchenko Institute of Literature of the National Academy of Sciences of Ukraine. Department of Manuscripts and Textual Studies. [in Ukrainian].
IL. VR. F.3. Spr. 1618. Shevchenko Institute of Literature of the National Academy of Sciences of Ukraine. Department of Manuscripts and Textual Studies. [in Ukrainian].
Kacharaba, S. Dushpastyrska opika hreko-katolytskoi tserkvy nad ukrainskoiu emihratsiieiu u Bosnii ta Hertsohovyni (kinets ХІХ – pochatok XX st.) [Pastoral care of the Greek Catholic Church over the Ukrainian emigration in Bosnia and Herzegovina (late nineteenth and early twentieth centuries)]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia istorychna. 2013. Vyp. 49. S. 130–142. [in Ukrainian].
Kacharaba, S., & Rozhyk, M. (1995). Ukrainska emihratsiia. Emihratsiinyi rukh zi Skhidnoi Halychyny ta Pivnichnoi Bukovyny u 1890–1914 rr. [Ukrainian emigration. Emigration movement from Eastern Galicia and Northern Bukovina in 1890-1914]. Lviv. [in Ukrainian].
LNB. VR. Barv. 1945. P. 124. Vasyl Stefanyk National Scientific Library of Ukraine in Lviv. Manuscripts Department. [in Ukrainian].
Oexle, O. G. (1995). Memoria als Kultur. Göttingen.
Oexle, O. G. (1997). Nobilitas. Funktion und Reprasentation des Adels in Alteuropa. Göttingen.
Rusyny z Bosnii [Ruthenians from Bosnia]. (1888). Dilo, 7. P. 3. [in Ukrainian].
Welzer, H. (2005). Das kommunikative Gedächtnis der Familie. Familiedynamik, (30)4. P. 356–369.

Переглядів анотації: 38
Завантажень PDF: 56
Опубліковано
2021-09-29
Як цитувати
Белінська, Л., & Данилиха, Н. (2021). Костянтин Навроцький: до причин спілкування з Іваном Франком. Науково-теоретичний альманах Грані, 24(9), 5-13. https://doi.org/10.15421/172182
Розділ
ІСТОРІЯ