Філософське розуміння філософії. Вища школа без філософії.

  • Людмила Облова Національний педагогічний університет ім.М.П.Драгоманова
Ключові слова: філософія, університет, самостійне мислення, дозвілля, компетентності, прибуток

Анотація

У статті ставиться питання про універсальне розуміння філософії з метою запитування рівня здатності сучасника розуміти філософію відповідно до її споконвічного способу буття. Постановка питання пов'язана з помітними дивацтвами сучасної ситуації. Мова йде про сьогоднішнє бажання філософської спільноти виправдати користь філософії і її предметну присутність в академічному середовищі через розробку «компетентнісних філософій». Філософії «чого хочеш» набирають оберти. Вони діють з нахилом в часткові моменти заданої проблеми і повідомляють систему певних істин. Але чи вводять в філософський стан? І чи зберігають власне філософію? Так само на сьогодні є достатньо пропозицій передати філософську думку у відірваному від інституціоналізації світі. Але, безумовно, модним і відомим мислителем. Або ж пофілософствувати на додачу з чимось привабливим. Зі скандалом, наприклад. Як правило, такі пропозиції мають попит. Тому мислення «за гроші» активно здійснює свій розкид. Назву це філософією через абонемент.При цьому в заявках пропонуються пікантні або пекучі теми з приставкою: філософська зустріч, філософський погляд, філософське розуміння. На що наводять спільні перебування людей, які об’єднуються приєднаною до насущного філософією?Метою статті є дослідження рівня здатності сучасника розуміти філософію відповідно до її споконвічного способу буття. Основними завданнями є: 1) оцінка сучасної ситуації активного розповсюдження інноваційного викладання філософії; 2) аналіз мислення людини, яка знаходиться в положенні, коли, з одного боку, зміцнюється «компетентнісна філософія» і «крафтова філософія», а з іншого боку, – філософія академії усувається з класичних університетів через відсутність попиту під диктовку глобального ринку; 3) погляд на філософію як особливу єдність.Метод дослідження: метатеоретичний, що дозволяє описувати філософію невідчужено, відповідно до її природи – формально і спонукає мислити філософію, відчуваючи її силу.До роздумів пропонується співвіднесення досвідів філософії самої по собі і залученої філософії.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Aristotel. (2008). Metafizika [Metaphysics]. A. V. Kubickiy (transl.). Moskva: Ehksmo [in Russian].

Gitler, A. (1933). Rech' na otkrytii rejhstaga novogo sozyva («den' Potsdama») [Speech at the opening of the new convocation of the Reichstag ("Potsdam Day")]. URL: https://www.1000dokumente.de/index.html?c=dokument_de&dokument=0005_tag&object=translation&l=ru [in Russian].

Kvit, S. Ministerstvo maie posyliuvaty svoiu rol yak rozumnoho moderatora [The Ministry of Education can enforce its role as a smart moderator]. URL: https://theukrainians.org/sergiy-kvit/ [in Ukrainian].

Mamardashvili, M. (1992). Kak ya ponimayu filosofiyu [As I understand philosophy]. Moskva: Progress. Kul'tura [in Russian].

Nussbaum, M. (2014). Ne radi pribyli. Zachem demokratii nuzhny gumanitarnye nauki [Not for profit. Why Democracy Needs Humanities]. Vysshaya Shkola Ehkonomiki (Gosudarstvennyj unіversitet) [in Russian].

Pelikan, Ya. (2009). Ideia universytetu. Pereosmyslennia [Idea for the University. Rethinking]. Kyiv: Dukh i Litera [in Russian].

Universytet ХХІ stolittia: chy i yak mozhlyve perevynaidennia ukrainskoho universytetu: publichna prezentatsiia [University of the XXI century: whether and how it is possible to reinvent the Ukrainian university: public presentation]. URL: https://ucu.edu.ua/events/universytet-hhi-stolittya-chy-yak-mozhlyve-perevynajdennya-ukrayinskogo-universytetu/ [in Ukrainian].


Переглядів анотації: 61
Завантажень PDF: 71
Опубліковано
2021-03-30
Як цитувати
Облова, Л. (2021). Філософське розуміння філософії. Вища школа без філософії. Науково-теоретичний альманах Грані, 24(3), 104-111. https://doi.org/10.15421/172132
Розділ
ФІЛОСОФІЯ