Філософське розуміння філософії. Вища школа без філософії.

  • Людмила Облова Національний педагогічний університет ім.М.П.Драгоманова
Ключові слова: філософія, університет, самостійне мислення, дозвілля, компетентності, прибуток

Анотація

У статті ставиться питання про універсальне розуміння філософії з метою запитування рівня здатності сучасника розуміти філософію відповідно до її споконвічного способу буття. Постановка питання пов'язана з помітними дивацтвами сучасної ситуації. Мова йде про сьогоднішнє бажання філософської спільноти виправдати користь філософії і її предметну присутність в академічному середовищі через розробку «компетентнісних філософій». Філософії «чого хочеш» набирають оберти. Вони діють з нахилом в часткові моменти заданої проблеми і повідомляють систему певних істин. Але чи вводять у філософський стан? І чи зберігають власне філософію? Так само на сьогодні є достатньо пропозицій передати філософську думку у відірваному від інституціоналізації світі. Але безумовно модним і відомим мислителем. Або ж пофілософствувати на додачу з чимось привабливим. Зі скандалом, наприклад. Як правило, такі пропозиції мають попит. Тому мислення «за гроші» активно здійснює свій розкид. Назву це філософією через абонемент.При цьому в заявках пропонуються пікантні або пекучі теми з приставкою: філософська зустріч, філософський погляд, філософське розуміння. На що наводять спільні перебування людей, які об’єднуються приєднаною до насущного філософією?Метою статті є дослідження рівня здатності сучасника розуміти філософію відповідно до її споконвічного способу буття. Основними завданнями є: 1) оцінка сучасної ситуації активного розповсюдження інноваційного викладання філософії; 2) аналіз мислення людини, яка знаходиться в положенні, коли, з одного боку, зміцнюється «компетентнісна філософія» і «крафтова філософія», з іншого боку – філософія академії усувається з класичних університетів через відсутність попиту – під диктовку глобального ринку; 3) погляд на філософію як особливу єдність.Метод дослідження: метатеоретичний, що дозволяє описувати філософію невідчужено, відповідно до її природи – формально і спонукає мислити філософію, відчуваючи її силу.До роздумів пропонується співвіднесення досвідів філософії самої по собі і залученої філософії.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Baumeister, A. Universitet Proshloe nastoiashchee budushchee lektsiia [University. Past, present, future – lecture]. URL: https://www.youtube.com/watch?v=YWCvy8bk9vQ [in Russian].

Laiker, Dz. K. (2017). Filosofiia Toyota. 14 pryntsypiv roboty zlahodzhenoi komandy [Toyota's philosophy. 14 principles of work of the coordinated team]. Kyiv: Nash format [in Ukrainian].

Kozarenko (2018). Ukrainske korinnia filosofii muzyky [Ukrainian roots of music philosoph]. Vagner i Nitsshe: 150-littia zustrichi – Wagner and Nietzsche: 150th anniversary of the meeting. (pp. 206). Lviv [in Ukrainian].

Lytovchenko, V. I., & Koroliuk, K. A. (2019). Osoblyvosti dysfunktsionalnosti instytutiv sotsializatsii molodi v umovakh rozvytku suchasnoho suspilstva: sotsialno-filosofskyi analiz [Features of dysfunction of institutions of youth socialization in the development of modern society: socio-philosophical analysis]. Visnyk NAU. Seriia: Filosofiia. Kulturolohiia, 2 (30), 52–55 [in Ukrainian].

Nussbaum, Marta (2014). Ne radi pribyli. Zachem demokratii nuzhny gumanitarnye nauki [Not for profit. Why Democracy Needs Humanities]. Vysshaya Shkola Ehkonomiki (Gosudarstvennyj unіversitet) [in Russian].

Pelikan, Yaroslav (2009). Ideia universytetu. Pereosmyslennia [The idea of the university. Rethinking]. Kyiv: Dukh i Litera [in Ukrainian].

Shchepanskyi, V. Nudha, moda i strakh Larsa Svendsena [Boredom, fashion and fear of Lars Svendsen]. URL: https://plomin.club/boredom-fashion-and-fear-of-lars-svendsen/ [in Ukrainian].

Vuckovic, Ivan. The Battle for Philosophy in Serbian Schools. Retrieved from https://dailynous.com/2021/04/12/the-battle-for-philosophy-in-serbian-schools-guest-post/

The Journal of Philosophy in Schools. «What is the place for competition in philosophy?» URL: https://jps.bham.ac.uk/


Переглядів анотації: 105
Завантажень PDF: 102
Опубліковано
2021-02-28
Як цитувати
Облова, Л. (2021). Філософське розуміння філософії. Вища школа без філософії. Науково-теоретичний альманах Грані, 24(2), 110-118. https://doi.org/10.15421/172119
Розділ
ФІЛОСОФІЯ