Театральна складова протестів проти Covid-карантинів: соціально-філософська рефлексія

  • Лада Прокопович Одеський національний політехнічний університет
Ключові слова: соціально-політичний «театр», пандемія Covid-19, акції протесту, комунікація, народ, влада, права людини

Анотація

Соціально-політичне життя суспільства передбачає комунікацію влади із народом і народу із владою. Ця комунікація може набувати різних форм, в тому числі й з елементами театральності (таких як гра, перформанс, артистизм, костюми і декорації, драматургія, режисура тощо). Пандемія Covid-19 спричинила багато змін у соціально-політичному житті різних країн, але не відмінила прагнення людей до його театралізації. Про це свідчать, зокрема, акції протесту проти Covid-карантинів. Але їх театральна складова набуває різних особливостей в різних контекстах − культурних, соціально-економічних тощо. Тому актуальною науковою проблемою є виявлення цих особливостей та їх осмислення в рамках предмету соціальної філософії. Метою даного дослідження є виявлення елементів театральності в протестах проти Covid-карантинів та їх осмислення в соціально-філософському аспекті. Методологічна стратегія цього дослідження базується на концепції театральності соціокомунікативних проявів культури, яка дозволяє осмислювати сутність і форми існування соціальної реальності в динаміці їх змін зі зміною культурного (політичного, соціально-економічного, інформаційного тощо) контексту. В результаті дослідження встановлено, що для багатьох акцій протесту проти карантинних обмежень характерною є театральна складова з такими елементами, як гра, перформанс, костюми і декорації, відповідна драматургія тощо. Це пояснюється тим, що будь-яка акція протесту (масовий мітинг, поодинокий пікет тощо) є заходом публічним, розрахованим на певну аудиторію, до якої треба донести певне повідомлення. Проте з’ясовано, що у протестах проти Covid-карантинів театральна складова проявляється по-різному на різних етапах пандемії. Під час першої хвилі в них переважали елементи костюмованих вистав, жартівливих витівок, але для другої хвилі характерними стають масові мітинги, більшість з яких закінчуються сутичками із поліцією. Театрального в цих акціях стає значно менше. Це вказує на те, що театральна складова в акціях протесту зберігається лише до певної межі − доки є сподівання на діалог із владою. Коли ж народ не отримує відповідей на свої запитання, починає вдаватися до інших форм комунікації із владою.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Bogutsky, Yu., Korablyova, N., & Chmil, G. (2013) Nova kulturna realnist yak sociodynamichnyy protses lyudynotvorennya cherez roli [New cultural reality as a sociodynamic process of human creation through roles]. Kyiv [in Ukrainian].

Voronkova, A. I. (2018). Protesty i moda v suchasnomu suspilstvi: politolohichnyi vymir [Protests and fashion in modern society: political science]. Scientific and theoretical almanac “Grani”, 21(11), 40−46. DOI: 10.15421/1718150 [in Ukrainian].

Greenberg, T. (1995). Politicheskaya reklama: portret lidera [Political advertising: a portrait of a leader]. Moscow [in Russian].

Dandekar, D. (2020). Kontseptsii politychnogo liderstva: filosofsko-antropolohichni ta sotsiokulturni vymiry [Concepts of political leadership: philosophical-anthropological and socio-cultural measurements]. Scientific and theoretical almanac “Grani”, 23(3), 73−81. DOI: 10.15421/172027 [in Ukrainian].

Ilynitskaya, U. V. (2009). Performansna komunikatsiya yak politychna tekhnolohiya ta skladova imidzhevoyi PR-stratehiyi zbroynykh syl [Performance communication as a political technology and component of the image PR-strategy of the armed forces]. Viys’kovo-naukovyy visnyk, 12, 189−200 [in Ukrainian].

Kostelniuk, M.M. (2018). Manipuliatsiini tekhnolohoi v politichnykh protsesakh: terminolohichnyi instrumentarii [Manipulation technologies in political process: terminological tools]. Scientific and theoretical almanac “Grani”, 21(5), 123−132. DOI: 10.15421/171877 [in Ukrainian].

Krasnokutskiy, G. (2008). Arkhetyp Divy-Materi v suhestyvnomu rishyshchi “kolorovykh” revolyutsiy: Casus Franciae et lapsus Ukraniae [The archetype of the Virgin-Mother in the suggestive stream of “color” revolutions: Casus Franciae et lapsus Ukraniae]. Arcadia, 4 (22), 32−35 [in Ukrainian].

Kryvoshein, V. V. (2019). Sotsialno-politychni ryzyky virtualizatsii derzhavy [Social and political risks of virtualization of state]. Scientific and theoretical almanac “Grani”, 22(12), 5−14 [in Ukrainian].

Musikhin, G.I. (2015). “Blesk i nishcheta” politicheskikh ritualov [“Shine and poverty” of political rituals]. Polity, 2(77), 98−109 [in Russian].

Potseluev, S. (2010). Dialog i kvazidialog v kommunikativnykh teoriyakh demokratii [Dialogue and quasi-dialogue in communicative theories of democracy]. Rostov na Donu: SKAGS [in Russian].

Prokopovich, L. V. (2017). Teatralizatsia sotsiokul’turnoy kommunikatsii: metodologicheskoe obosnovaniye issledovatel’skogo podkhoda [Theatricalization of sociocultural communication: methodological substantiation of the research approach]. ScienceRise, 7(36), 29−32. DOI: 10.15587/2313-8416.2017.106701. [in Russian].

Prokopovich, L. V. (2018). Issledovaniye kostyumnykh ukrasheniy i aksessuarov kak sredstv kommunikatsii v politicheskom “teatre” [Study of jewelry and accessories as a means of communication in a political “theater”]. ScienceRise, 1(42), 16−19. DOI: 10.15587/2313-8416.2018.121879 [in Russian].

Prokopovych, L. V. (2019a). Aplodysmenty v politychnomu “teatri”: sotsyokomunikatyvnyy aspekt tekhnolohii [Applause in the political “theater”: the socio-communicative aspect of technology]. Scientific Knowledge: Methodology and Technology, 1(42), 94–98 [in Ukrainian].

Prokopovych, L. V. (2019b). Sotsialno-filosofski zasady teatralizatsii politychnoi sfery [Socio-philosophical foundations of theatricalization of the political sphere]. Scientific and theoretical almanac “Grani”, 22(2), 48-58. [in Ukrainian].

Prokopovych, L. V., & Kyryllova, A. G. (2020). Masky u “teatri” buttya v konteksti pandemii covid-19 [Masks in the “theater” of being in the context of the Covid-19 pandemic]. Scientific Journal “Virtus”, 45, 28−31 [in Ukrainian].

Rusakova, O. F. (2009) Shou-politika: osobennosti diskursa [Show politics: features of discourse]. Society and power, 4(24), 36−39 [in Russian].

Khoma, N.M. (2014). Politychnyy perfomans yak postmoderna forma sotsial’noho protestu [Political performance as a postmodern form of social protest]. National Technical University of Ukraine Journal Political science. Sociology. Law, 1(21), 18−22 [in Ukrainian].

Sheigal, E.I. (2000). Teatralnost politicheskogo discursa [Theatricality of political discourse]. Yedinitsy yazyka i ikh funktsionirovaniye, 6. [in Russian].

Neuman, R., Marcus, G., & Mackuen, M. (2007). The Affect Effect. Dynamics of emotion in political thinking and behavior. Chicago: The University of Chicago Press, 2007. 440 p.


Переглядів анотації: 103
Завантажень PDF: 107
Опубліковано
2021-02-28
Як цитувати
Прокопович, Л. (2021). Театральна складова протестів проти Covid-карантинів: соціально-філософська рефлексія. Науково-теоретичний альманах Грані, 24(2), 101-109. https://doi.org/10.15421/172118
Розділ
ФІЛОСОФІЯ