Паломництво як соціокультурний феномен на прикладі основних світових релігій (філософський підхід)

  • Наталія Зацепіна Національний університет «Запорізька політехніка»
Ключові слова: паломництво, релігійний туризм, світові релігії, культові практики, паломницькі традиції, сакральні місця, ритуали

Анотація

В статті досліджено паломницький туризм як сучасний соціокультурний феномен на прикладі основних світових релігій. Зроблено спробу пояснити та визначити його особливості, проводячи паралель між релігійним (культурним) туризмом і паломництвом. Визначено, що в основі сучасного паломництва знаходиться давня релігійна традиція, яка стає глобальним соціокультурним явищем на тлі послаблення ролі світових політичних ідеологій. Крім того, паломництво сприяє розширенню сучасних міжцивілізаційних контактів, роблячи всі куточки планети доступними для паломницьких потоків, але це кардинально змінює характер міжособистісної комунікації та відбивається на духовних настроях сучасних прочан. Також досліджено різні форми сучасного паломництва, їх особливості та прояви у міжкультурній комунікації віруючих протягом періоду їх релігійних подорожей. З іншого боку, визначено, що існуючі сучасні домінуючі світові тенденції у наскрізній комерціалізації, які перетворюють ресурси, національні культурні та релігійні святині у товари. Тому релігійні подорожі хоча і мають свої особливості, але однаково стосуються надання традиційних туристських послуг, як і інші тури, а паломництво стає частиною туристичного бізнесу. Розглядаючи паломництво як соціокультурне явище у світових релігіях, звернено окрему увагу на органічне поєднання національного та наднаціонального, тобто практику цієї давньої традиції, загальної для певної конфесії. Для більшого розуміння принципів формування потоків релігійного туризму зроблено аналіз конфесійного розмежування територіальних релігійних систем на прикладі Європи. Визначено паломництво як перспективний вид туризму, який може вийти на міжнародний рівень, стати головною визначною пам’яткою як окремих регіонів, так і цілої країни та відігравати важливу економічну роль в розвитку певної території. Саме тому сучасне паломництво потребує розвитку й популяризації.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Babkin, A. V. (2008). Special types of tourism. Rostov-on-Don: Phoenix [in Russian].

Birzhakov, M. B. (2000). Introduction to tourism. Sankt-Petetburg: Publishing house «Gerda» [in Russian].

Dictionary of the Orthodox Pilgrim. (2007). Moscow [in Russian].

Dolmatov, G. M. (2001). International tourism business: history, reality and prospects. Rostov-on-Don: Phoenix [in Russian].

Hajj 2020: pilgrimage to Mecca. (2020). Retrieved from https://tj.sputniknews.ru/trend/Tragedy_in_Mecca_25092015/ [in Ukrainian].

Hajj 2020: when will it take place and how much will it cost. (2020). Retrieved from https://tj.sputniknews.ru/trend/khadzh_palomnichestvo_mekka_tsena/ [in Ukrainian].

Kaluzhnikova, E. A. (2006). Pilgrimage as a ritual. Bulletin of the Ural State University, 47 (12). Yekaterinburg [in Russian].

Khristov, T. (2009). Religious tourism. Textbook, Publisher: Academia [in Russian].

Pecheritsa, E. V., & Sharafanova, E. E. (2014). Pilgrimage tourism: essential aspects. Modern problems of science and education, 6. Retrieved from http://science-education.ru/ru/article/view?id=16486 [in Russian].

Rastorguev, V. N. (2007). Relation to shrines and the culture of pilgrimage. Collection of materials of the scientific and methodological conference «Soteriological meaning of pilgrimage», February 12, 60–61 [in Russian].

Zhitenev, S. Yu. (2012). Religious pilgrimage in Christianity, Buddhism and Islam: socio-cultural, communication and civilizational aspects. Moskva: Indrik [in Russian].


Переглядів анотації: 74
Завантажень PDF: 494
Опубліковано
2021-01-31
Як цитувати
Зацепіна, Н. (2021). Паломництво як соціокультурний феномен на прикладі основних світових релігій (філософський підхід). Науково-теоретичний альманах Грані, 24(1), 69-79. https://doi.org/10.15421/172107
Розділ
СОЦІОЛОГІЯ