Педагогічний аспект формування критичного мислення у студентів філософії та богослов'я

  • Андрій Ходорчук Євангельський Теологічний Університет
Ключові слова: педагогіка, філософія, осмислення, критичне мислення, богослов'я, психологія, навчання

Анотація

Ця стаття має перед собою мету сформувати і розкрити педагогічні інструменти для розвитку критичного мислення у студентів, що вивчають філософію і богослов'я. Для ширшого аналізу предмету, розглядаються альтернативні варіанти, існуючі в педагогіці і філософії. Критичне мислення розглядається з педагогічної точки зору, але сконцентроване і спрямоване більше для навчання студентів, що вивчають філософські і богословські дисципліни.У статті зроблений акцент не лише на уміння отримувати інформацію, але і критично оцінювати її, осмислювати і практично застосовувати. Студенти можуть отримати інструментарій як розглядати інформацію з різних точок зору, робити висновки відносно її цінності і точності. Для цих цілей, в першій частині роботи проаналізована педагогічна модель американського педагога Р. Енніса, в якій він пропонує три фази розвитку критичного мислення для навчання, а саме: піклуватися про те, щоб погляди, рішення, були чітко обґрунтовані, бути здатним чітко представити, як свою позицію, так і позицію інших, поважати думку і гідність. У статті також представлена і розглянута і позиція відомого американського психолога Дайани Халперн, яка розвиває в США програму критичного мислення, і представляє свою модель, де вона вважає, що вироблення установки на критичне мислення не менш важливе, чим розвиток самих навичок мислення. Психолог описує наступні якості критично мислячої людини: готовність до планування; гнучкість; наполегливість; готовність виправляти помилки; усвідомлення; пошук компромісних рішень.У роботі також представлена технологія під назвою «Розвиток критичного мислення», розроблена Міжнародною асоціацією читання університету Північної Айови і коледжів Хобарда і Вільяма Сміта. Автори програми – Чарльз Темпл, Джинні Стіл, Курт Мередіт. Особливість цієї технології в запропонованій ідеї «трьох фаз виклику» для розвитку критичного мислення у студентів філософії і богослов'я. Під кінець цієї роботи, запропоновано розглянути, чим не являється критичне мислення. Для цього автор звертається до досліджень по критичному мисленню доктора Девіда Клустера.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Bean, J. (1996). Engaging Ideas: The Professor's Guide to Integrating Writing, Critical Thinking, and Active Learning in the Classroom. Jossey-Bass Higher and Adult Education.

Bustrom,R. (2000). Razvitie tvorcheskogo i kriticheskogo myshlenija [Development of creative and critical thinking]. Moskva : Otkrytoe obshhestvo [in Russian].

D'jui, Dzh. (2000). Demokratija i obrazovanie [Democracy and Education]. Moskva: Pedagogika-press [in Russian].

Frejre, Paulo. (1998). Pedagogika ugnetennyh [Pedagogy of the oppressed]. Moskva: Shkola trudovoj demokrati i [in Russian].

Gisela T. Kaplan, & Clive S. Kessler. (1990). Hannah Arendt: Thinking, Judging, Freedom. Crows Nest: Allen & Unwin.

Grenc, S., & Olson, R. (2011). Bogoslovie i bogoslovy 20-go veka [Theology and theologians of the 20th century]. Cherkassy: Kollokvium [in Russian].

Halpern, D. (2000). Psihologija kriticheskogo myshlenija [Psychology of critical thinking]. Sankt Peterburg : Piter

[in Russian].

Kluster, D. (2001). Chto takoe kriticheskoe myshlenie? [What is critical thinking?]. Zhurnal «Peremena», 4, 64

[in Russian].

Maklakov, A. G. (2013). Obshhaja psihologija [General psychology]. Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].

Mason, M. (2008). Critical Thinking and Learning. Singapore: Blackwell Publishing.

Moskovskaja, N. L. (2010). Kriticheskoe myshlenie kak obrazovatel'naja cennost' [Critical thinking as an educational value]. Stavropol': Stavropol'skij osudarstvennyj universitet [in Russian].

Paul, R. (1990). Critical Thinking: What Every Person Needs to Survive in a Rapidly Changing World. CA: Center for Critical Thinking and Moral Critique, Sonoma State Univ.

Petrichuk, I. I. (2011). Tehnologija razvitija kriticheskogo myshlenija cherez chtenie i pis'mo pri obuchenii anglijskomu jazyku v kontekste kompetentnostnogo podhoda [Technology of development of critical thinking through reading and writing in teaching English in the context of a competence-based approach]. Gazeta Interaktivnoe obrazovanie, 33. Novosibirsk. Retrieved from http://io2.nios.ru/index.php?rel=33&point=11&art=1153 [in Russian].

Ruminski, H. J., & Hanks, W. E. (1995). Critical Thinking Lacks Definition and Uniform Evaluation Criteria. Journalism & Mass Communication Educator.

Slastenin, V. A., Isaev, I. F., Mishhenko, A.I., & Shijanov, E.N. (1997). Pedagogika [Pedagogy]. Moskva: Shkola-Press [in Russian].

Sorina, G. V. (2003). Kriticheskoe myshlenie: istorija i sovremennyj status [Critical thinking: history and modern status]. Vestnik Moskovskogo universiteta. Filosofija – Moscow University Bulletin. Philosophy, 7, 54–55. Moskva [in Russian].

Spinoza, B. (1957). Izbrannye proizvedenija: v 2 t. [Selected works: in 2 volumes.]. (Vol. 1). Moskva: Gospolitizdat [in Russian].

Stil, Dzh.L., Meredit, K.S., Templ, Ch., & Uolter, S. (1997). Osnovy kriticheskogo myshlenija [Fundamentals of Critical Thinking.]. Moskva : Otkrytoe obshhestvo [in Russian].

Zhakulina, I. V. (2009). Prijomy TRKMChP i ih primenenie na urokah v nachal'nyh klassah [Techniques of TRKMCHP and their application in the classroom in primary grades]. Modul' 2 – Module 2, 23. Retrieved from https://ppt-online.org/711273 [in Russian].


Переглядів анотації: 102
Завантажень PDF: 1804
Опубліковано
2021-01-31
Як цитувати
Ходорчук, А. (2021). Педагогічний аспект формування критичного мислення у студентів філософії та богослов’я. Науково-теоретичний альманах Грані, 24(1), 5-17. https://doi.org/10.15421/172101
Розділ
ФІЛОСОФІЯ