Джаз, дзен, івент як пограничні явища cучасної культури

  • Тамила Пригода Волинський національний університет ім. Лесі Українки
  • Іван Донець Волинський інститут післядипломної педагогічної освіти
Ключові слова: сучасна культура, джаз, дзен-буддизм, сучасний дзен, західний дзен, івент, дзен-презентація, екзистенційна криза

Анотація

Метою статті є культурологічно-філософське осмислення пограничних феноменів сучасної культури, що виникають на межі різних традицій, життєвих стратегій, культурних і мистецьких сфер. Актуальність дослідження пов’язана з методологічно-екзистенційною потребою осмислити певні явища на межі в умовах постсучасної культури (міжкультурні взаємозапозичення, світоглядна криза, плюралізм, споживацьке суспільство, етично-естетична дезорієнтація, сцієнтизм та інонаукові практики знань і досвіду тощо), що можна екстраполювати на інші схожі тенденції, і практично-екзистенційною значимістю, пов’язаною з реальною необхідністю пошуку створення компромісної і творчої платформи для «діалогу культур», культивування і відчуття єдності людини і світу, людини і людини, реалізації збалансованих і цілісних стратегій життя у суспільстві та окремої особистості. Проаналізована природа джазу як культурного явища, що втілює свободу музичного мислення, стихійної імпровізації, образної динаміки, особливого сприйнятливого середовища та атмосфери відкритості, мінливості, прийняття, що здатний породжувати нові (інші) музичні і культурні феномени. Виявлено особливості дзену як духовно-естетичної практики на Заході, причини його поширення і специфіку прихильної аудиторії. З’ясовано, що дзен-буддизм став світоглядною платформою для значного джазового і субкультурного середовища, особливо у 60-і роки ХХ століття – епоху великого заперечення і великої відмови, пошуку духовної самоідентичності, автентичних витоків людської трансцендентності, особистої творчої самореалізації та етичного самовдосконалення. Захоплення дзеном, його медитативною простотою і буденністю життєвих вчинків стали рятувальною стратегією для багатьох представників творчих і протестних молодіжних рухів, альтернативним духовним ресурсом для інтелектуальної еліти Заходу. Визначено, що ці процеси і явища мають специфічну пограничну природу, що дає їм можливість, з одного боку, органічно і динамічно поєднувати різні характеристики і функції, з іншого – формувати нові перспективи у культурному середовищі. Окреслено симулятивний і технологічний характер сучасних подієвих індустрій та креативного менеджменту у контексті нових медіа, соціальних мереж, рекламного бізнесу. Представлено інтегрований підхід у сучасних івент-технологіях: дао- і дзен-презентації, засновані на стриманій мінімалістичній естетиці дзен і даоських принципів сприйняття життя і світу. Відкритість, щирість, природність цих подієвих акцій – потенційна перспектива новітніх культурних індустрій та івент менеджменту.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Bodrijjar, Zh. (2015). Simuljakry i simuljacija [Simulacra and simulation]. Moskva: Ripol-klassik [in Russian].

Dzhazovyj dzen [Jazz Zen]. Retrieved from http://www.muzcentrum.ru/news/35221-dzhazovyj-dzen [in Russian].

Delez, Zh., & Gvattari, F. (2005) Rizoma [Rhizoma]. Tysjachi plato – Thousands of plateaus. Retrieved from https://web.archive.org/web/20180929012423/http://www.situation.ru/app/j_art_1023.htm [in Russian].

Zavadskaja, E. V. (1977). Kul'tura Vostoka v sovremennomzapadnom mire [Culture of the East in the modern Western world]. Moskva: Nauka [in Russian].

Korneeva, E. Dzen na kazhdyj den': iskusstvo japonskogo minimalizma [Zen for every day: the art of Japanese minimalism]. Retrieved from https://www.tk-lanskoy.ru/stati/dizayn-interera-sovety-i-idei/dzen-na-kazhdyy-den-iskusstvo-yaponskogo-minimalizma/ [in Russian].

Kravchenko, V. (2017). Jekzo-dzen kak surrogat japonskogo dzen-buddizma v sovremennom rossijskom masskul'te [Exo-Zen as a surrogate for Japanese Zen Buddhism in modern Russian mass culture]. Filosofskij polilog – Philosophical polylogue, 1, 126–140 [in Russian].

Mamardashvili, M. (1992). Kak ja ponimajufilosofiju [As I understand philosophy]. Moskva: Progress [in Russian].

Podoroga, V. (1996). Vyrazhenie i smysl [Expression and meaning]. Moskva: AdMarginem [in Russian].

Rejnol'ds, G. (2012). Obnazhennyj orator. Dao prezentacii [Nude Speaker. Tao presentation]. Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].

Rejnol'ds, G. (2014). Prezentacija v stile dzen. Osnovy dizajna dlja teh, kto hochet vystupat' luchshe [Zen presentation. Design Basics for Those Who Want to Perform Better]. Moskva: Mann, Ivanov i Ferber [in Russian].

Svas'jan, K. A. (1987). Fenomenologicheskoe poznanie. Propedevtika i kritika [Phenomenological Cognition. Propedeutics and criticism]. Erevan: Izd-vo AN Arm. SSR [in Russian].

Sudzuki, D. T. Vvedenie v dzen-buddizm [Introduction to Zen Buddhism]. Retrieved from http://www.psylib.ukrweb.net/books/sudzd01/index.htm [in Russian].

Fromm, Je. (1995). Dzen-buddizm i psihoanaliz [Zen Buddhism and Psychoanalysis]. Moskva:Medium [in Russian].

Hlobystin, Andrej. Dzen-dendizm [Zen Dandyism]. Retrieved from https://www.timeout.ru/spb/artwork/73481 [in Russian].

SantiMarina. (2010). Improvisation: Between Technique and Spontaneity. Cambridge Scholars Publishing.


Переглядів анотації: 59
Завантажень PDF: 168
Опубліковано
2020-11-25
Як цитувати
Пригода, Т., & Донець, І. (2020). Джаз, дзен, івент як пограничні явища cучасної культури. Науково-теоретичний альманах Грані, 23(11), 25-33. https://doi.org/10.15421/172098
Розділ
ФІЛОСОФІЯ