Ісламське кримінально-процесуальне законодавство: питання прав людини

  • Юсіф Мамедов Київський інститут міжнародних відносин
Ключові слова: ісламські кримінальні злочини Хадд, Кісас та Тазир, права обвинуваченого в ісламі, процесуальні гарантії, принцип законності (незворотної дії), принцип презумпції невинності, принцип рівності, принцип ультимативного доведення, каді, иджтихад

Анотація

Встановлено, що жорсткі ісламські покарання практично не застосовуються через високий тягар доведення та необхідність залучення вичерпної кількості свідків. Доведено, що ісламська система кримінального правосуддя надає обвинуваченому основні гарантії. Зазначається, що за шаріатом ісламські кримінальні злочини поділяються на три категорії: Хадд, Кісас та Тазир. Відзначається, що ісламське кримінальне право передбачає, що обвинувачений не винен, якщо його вина не доведена. Зазначається, що рівність перед законом являє собою один з головних правових принципів за ісламською кримінальною моделлю, оскільки всі особи рівні перед законом і засуджуються однаково незалежно від релігійного чи економічного статусу (відсутність імунітету). Встановлено чотири головні принципи, що націлені на захист прав людини в ісламському кримінальному праві: принцип законності (незворотної дії), принцип презумпції невинності, принцип рівності та принцип ультимативного доведення. Крім того, ісламська система кримінального правосуддя надає обвинуваченим безліч гарантій, яких завжди дотримуються під час затримання, розслідування, судового розгляду і після суду. Встановлено, що такими правами є: 1) право кожної людини на захист життя, честі, свободи і власності; 2) право на належну правову процедуру; 3) право на справедливий і відкритий судовий розгляд перед неупередженим суддею; 4) свобода від примусу до самообмови; 5) захист від довільного арешту і затримання; 6) негайне судове провадження; 7) право на оскарження. Відзначається, що якщо людині пред’явлено звинувачення, у неї є багато засобів захисту. Зазначається, що судовий процес повинен бути справедливим, у чому неостанню роль відіграє каді (суддя). Встановлено, що на додаток до процесуальних гарантій, кваліфікація і характер каді, а також строгі вимоги ісламських правил доведення покликані забезпечити справедливий судовий розгляд у справі обвинуваченого. Доведено, що дотримання цих принципів є свідченням того, що права обвинуваченого повністю гарантуються відповідно до ісламського кримінального права.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Abdelwahab Bouhdiba, & Muḥammad Maʻrūf Dawālībī. (1998). The individual and society in Islam (p. 301). UNESCO Pub.

al ‘Alwani, T. J., & DeLorenzo, Y. T. (1995). The Rights of the Accused in Islam. Arab Law Quarterly, 10(1), 3–16. doi: https://doi.org/10.2307/3381657.

ʻalī Ibn Aḥmad Ibn Ḥazm, & Fouad Muhammad Ayad. (1985). al Muhalla (p. 141). Islamic Mosque At Texoma.

Al-Saleh, O. A. (1982). Right of the Individual to Personal Security in Islam. From Islamic Criminal Justice System. M Cherif Bassiouni (Ed). (pp. 55–90). See NCJ-87479. United States.

Ann Elizabeth Mayer. (1991). Islam and human rights: tradition and politics. Westview Press.

Arafa, M. A. (2012). Corruption and Bribery in Islamic Law: Are Islamic Ideals Being Met in Practice? GGU Law Digital Commons. https://digitalcommons.law.ggu.edu/annlsurvey/vol18/iss1/9/

Awad, A. M. (1982). The Rights of the Individual under Islamic Criminal Procedure. In The Isalmic Criminal Justice System. (p. 59). Oceana Publications.

AẒĀD, M. (1985). CONDUCT AND QUALITIES OF A QĀḌĪ. Islamic Research Institute. International Islamic University.

Brown, J. (2017). Stoning and Hand Cutting—Understanding the Hudud and the Shariah in Islam. Yaqeen Institute for Islamic Research. Retrieved from https://yaqeeninstitute.org/jonathan-brown/stoning-and-hand-cutting-understanding-the-hudud-and-the-shariah-in-islam/.

Choudhury, M. A. (1992). ‘Alwdni,Mawdudur Rahman,Shahid Vawda. American Journal of Islamic Social Sciences, 516.

Dainow, J. (1966). The Civil Law and the Common Law: Some Points of Comparison. The American Journal of Comparative Law, 15(3), 419–435. doi: https://doi.org/10.2307/838275.

G Benmelha. (1982). Ta’azir Crimes. From Islamic Criminal Justice System. M Cherif Bassiouni (Ed). (pp. 211–225). See NCJ-87479. United States.

Kuliyev. E. (2007). Koran. Izdatelskiy dom “UMMA”.

M Cherif Bassiouni, Association Internationale De Droit Pénal, & Arab Organization For Social Defense Against Crime. (1982). The Islamic criminal justice system. Oceana Publications.

Mlynek, J., Kloepfer, M., Herzog, F., & Krauß, D. (n.d.). History and prospect of Islamic Criminal Law with respect to the Human Rights.

Qatar - Decree No. 6 of 2018 amending Certain Provisions of Decree No. 27 of 2001 on Approving the Accession of Qatar to the Convention Against Torture and Other Cruel, Inhuman or Degrading Treatment or Punishment. (n.d.). Retrieved from http://www.ilo.org/dyn/natlex/natlex4.detail?p_lang=en&p_isn=107853&p_country=QAT&p_count=133&p_classification=01.05&p_classcount=2

Yahaya Yunusa Bambale. (2003). Crimes and punishments under Islamic law. Malthouse Press.


Переглядів анотації: 130
Завантажень PDF: 477
Опубліковано
2020-10-30
Як цитувати
Мамедов, Ю. (2020). Ісламське кримінально-процесуальне законодавство: питання прав людини. Науково-теоретичний альманах Грані, 23(10), 47-57. https://doi.org/10.15421/172092
Розділ
ПОЛІТОЛОГІЯ