Ранньосередньовічний релігійно-меморіальні пам’ятники Азербайджанського регіону

  • Ельдар Мехтієв Гянджинський державний університет
Ключові слова: храм, церква, монастир, Гадабай, Кавказька Албанія, християнство, Азербайджан, меморіал

Анотація

Гадабай, розташований у західній частині Азербайджанської Республіки. У регіоні Гадабай є багато ранньосередньовічних християнських храмів, церков і монастирів, які стосуються Кавказької Албанії. Ця стаття присвячена ранньосередньовічним храмам та релігійним пам’ятникам Кавказької Албанії в Гадабаї. В останнє десятиліття було досліджено храм Гадабай, Чалдаш, Чанахчі, Гірдіман (Пір Джаваншир), Аг кілсе (Біла церква), храми Айріванг та монастир Хамшиванг. Ці історичні пам’ятники встановлені в ранньосередньовічний період Кавказької Албанії. Ранньосередньовічне релігійне становище країни значною мірою вивчалося азербайджанськими албанськими вченими. Як відомо з джерел, у ранньому Середньовіччі релігійна ситуація в Албанії загалом була надзвичайно складною. Таким чином, ідолопоклонство зберігалося, і християнство та зороастризм намагалися поширитись. Між їх ідеологами та прихильниками йшла жорстока боротьба. Захист зороастризму сасанідами та християнства римлянами, а потім і візантійцями неодмінно сприяє тому, що міжрелігійна боротьба вийшла за межі країни. Думаючи про структуру суспільства, яка існувала в регіоні Гадабай у ранньому Середньовіччі, правильніше було б звертатися безпосередньо до джерел з історії Албанії. При вивченні ранньосередньовічних археологічних пам’яток регіону Гадабай використовувались античні та середньовічні джерела, матеріали історичних, археологічних та етнографічних досліджень, що проводились у різних пам’ятниках, зразки матеріальної культури, що зберігаються в музеях, фондах та приватних колекціях. Як відомо, праці Страбона, Плоломея, Кірокоса Гянджалі та особливо албанського історика М. Каланкатуклу дають дуже цінну інформацію про історію Албанії. Звичайно, вивчення всього цього стосовно археологічних матеріалів та у порівняльній формі має велике наукове значення. М. Каланкатуклу стверджує, що за часів правління албанського царя Арсвагена та принца Хурда з Гірдімана «в Гірдімані ще залишились язичники». На той час християнство було вже широко поширеним у країні.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Goyushov, R. B. (1985). Christianity in Caucasian Albania. Baku: "Elm" [in Russian].

Hagverdiyev, T. Sh. (1998). Gadabay: memory of ancient land. Baku: "Diplomat" [in Azerbaijani].

Jabiyev, G. J. (2003). This is the Homeland. Baku: "Nafta-Press" [in Azerbaijani].

Jacobson, A. L. (1985). Development process of medieval architecture. Leningrad (Saint-Petersburg): "Science"

[in Russian].

Khalilov, M. J. (2011). Christian monuments of Albania (IV–X centuries). Baku: "Khazar University" Press

[in Azerbaijani].

Mammadov, A. M. (2014) Ancient Ganja (on the basis of archaeological researches). Baku: "Teknur" [in Azerbaijani].

Mammadova, G. G. (2004). Architecture of Caucasian Albania. Baku [in Russian].

Mammadzadeh, K. M. (1978). Azerbaijan construction art (IV–XVI centuries). Baku: "Elm" [in Azerbaijani].

Kalankatuklu, Mowses. (1993). The Albanian History. (Trans. Ziya Bunyadov). Baku: "Elm" [in Azerbaijani].

Taghiyev, B. M. (2007). Toponimics of Gadabay. Baku: "Azerneshr" [in Azerbaijani].


Переглядів анотації: 80
Завантажень PDF: 152
Опубліковано
2020-10-28
Як цитувати
Мехтієв, Е. (2020). Ранньосередньовічний релігійно-меморіальні пам’ятники Азербайджанського регіону. Науково-теоретичний альманах Грані, 23(9), 92-103. https://doi.org/10.15421/172087
Розділ
ІСТОРІЯ