Концепція Л. М. Толстого про непротивлення злу насильством та її духовна спрямованість

  • В’ячеслав Кузьменко Дніпропетровський державний університет внутрішніх справ
Ключові слова: сутність буття людини, непримиренне усвідомлення, період, протиріччя, жага до життя, невідворотність смерті, духовний пошук, осягнення православної віри, вища духовність

Анотація

На думку Л. Толстого, сутність людини полягає в усвідомленні суперечності між притаманною йому спрагою життя та неминучістю смерті. У «Сповіді» Л. Н. Толстой пише, що можливість духовного пошуку виходу з наявною дилеми полягає у розумінні православної віри. Однак багато людей не одразу приходять до «віри». Підхід людини до усвідомлення цього протиріччя це найвища духовність. Саме завдяки «вірі» людина здатна позбутися думок про зіпсування душі і, відповідно, припинити чинити зло і не може протистояти злу насильством.За словами Л. Толстого, до якого він приходить, любов укладена в серці людини. Це положення розуміли не лише богослови, але й філософи, воно яскраве, життєстверджуюче, як стверджує мислитель, положення любові в людському серці розкривається в заповідях Христа.У «Сповіді» Л. Н. Толстой пише, що до проблеми непротивлення злу він прийшов після п’ятдесяти років. Я хотів би зазначити, що він неявно вирішує це як у романі «Війна і мир», так і в романі «Анна Кареніна». Вказана проблема для нього завжди актуальна. Згадаймо образи капітана Тушина та Анатолія Курагіна. Автор не виступає проти, але повністю їх розводить. Суперечливим, однак, таким, що живе у «любові», зображений і образ Безухова. Те саме можна сказати і про Вронського, і про Ганну Кареніну, і про її чоловіка. Але мислитель звернувся безпосередньо до проблеми непротивлення злу після п’ятдесяти років. Про це яскраво свідчать його релігійні, публіцистичні та художні твори.Чи може людина, яка живе в стані ненасильства, у стані любові до ближніх, займатися вирішенням проблем приватного життя, чи віра потребує цього точно. Мислитель відповідає на це питання у Сповіді. Зауважимо, що Л. Н. Толстой вирішує проблему непротивлення злу в повному обсязі, як він стверджує, під впливом знань та життєвого досвіду, під впливом усього, що йому дано з дитинства.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Balu, A. (1908). Uchenie o khristianskom neprotivlenii zlu nasiliem [Teaching about Christian non-resistance to evil by violence]. (A. Balu, Trans.). Moskva: Posrednik [in Russian].

Van Lantcziui. (2018). Transkulturnye filosofskie paralleli: sistema obrazov romana L. N. Tolstogo «Voina i mir» v svete idei Konfutciia i Lao-tczy [Transcultural philosophical parallels: the system of images of Leo Tolstoy's novel "War and Peace" in the light of the ideas of Confucius and Lao Tzu]. Irkutsk: Izd-vo IGU [in Russian].

Golubeva, G. A. (2007). Etika [Ethics]. Moskva: Ekzamen [in Russian].

Gusev, N. N. (1936). Letopis zhizni i tvorchestva L. N. Tolstogo [Chronicle of the life and work of L. N. Tolstoy]. Moskva, Leningrad: Academia [in Russian].

Gusev-Roshchinetc, V. I. (2009). Neprotivlenie zlu nasiliem [Non-resistance to evil by violence]. Moskva: Kazarov [in Russian].

Guseinov, A. A., & Apresian, R. G. (2005). Etika [Ethics]. Moskva: Gardariki [in Russian].

Guseinov, A. A. (1995). Velikie moralisty [Great moralists]. Moskva: Respublika [in Russian].

Dmitrievskaia, I. V. (2013). Metafizika zlogo serdtca: problema ontologizatcii zla v bytii mira i cheloveka [Metaphysics of the Evil Heart: the Problem of Ontologizing Evil in the Life of the World and Man]. Moskva: Flinta [in Russian].

Emelianov, B. V., & Malyshev, M. A. (2010). Russkaia mysl po-russki i po-ispanski [Russian Thought in Russian and in Spanish]. Ekaterinburg: Izd-vo Uralskogo un-ta [in Russian].

Ivanov, N. G. (2018). Besedy o prestuplenii i nakazanii v predelakh ugolovnogo prava i ne tolko, umnozhaiushchie skorb [Conversations about crime and punishment within the limits of criminal law and not only, multiplying grief]. Moskva: Iurlitinform [in Russian].

Ilin, I. A. (2019). O soprotivlenii zlu siloi [On resistance to evil by force]. Moskva: Dar, pech. [in Russian].

Ilin, I. A. (2012). Osnovy khristianskoi kultury [Foundations of Christian culture]. Moskva: LitRes [in Russian].

Kvitko, D. Iu. (1928). Filosofiia Tolstogo [Philosophy of Tolstoy]. Moskva: Kommunist [in Russian].

Kubikov, I. N. (1928). Lev Tolstoi [Lev Tolstoy]. Moskva; Leningrad: Gos. izd-vo [in Russian].

Lukatckii, M. A. (2018). Kultura i obrazovanie v trudakh Lva Tolstogo i Erikha Fromma – myslitelei, izmenivshikh nashe ponimanie mira [Culture and Education in the Works of Leo Tolstoy and Erich Fromm ¬– Thinkers Who Changed Our Understanding of the World]. Moskva: MAKS Press [in Russian].

Lure, Ia. S. (1993). Posle Lva Tolstogo: Ist. vozzreniia Tolstogo i probl. XX v. [After Leo Tolstoy: East. views of Tolstoy and probl. XX century]. Sankt-Peterburg [in Russian].

Ordina, O. N. (2008). Russkaia religioznaia filosofiia XIX veka: I. Kireevskii, K. Leontev, F. Dostoevskii, L. Tolstoi [Russian religious philosophy of the 19th century: I. Kireevsky, K. Leontiev, F. Dostoevsky, L. Tolstoy]. Kirov: Staraia Viatka [in Russian].

Petcukh, V. A. (2008). Russkaia tema [Russian theme]. Moskva: Globulus [in Russian].

Sokhriakov, Iu. I. (2000). Natcionalnaia ideia v otechestvennoi publitcistike XIX nachala XX vv [The National Idea in Russian Journalism of the 19th and early 20th centuries]. Moskva: Nasledie [in Russian].

Sukhov, A. D. (2001). Iasnopolianskii mudretc: Traditcii russkogo filosofstvovaniia v tvorchestve L. N. Tolstogo [Yasnopolyansky sage: Traditions of Russian philosophizing in the works of L. N. Tolstoy]. Moskva [in Russian].

Taliashvili, G. A. (1951). Lev Tolstoi i Gruziia [Lev Tolstoy and Georgia]. Tbilisi: Zaria Vostoka [in Russian].

Titlinov, B. V. (1907). «Khristianstvo» gr. L.N. Tolstogo i khristianstvo evangeliia ["Christianity" gr. L.N. Tolstoy and Christianity of the Gospel]. Sankt-Peterburg: tip. Montvida [in Russian].

Tolstoi, L. N. (1983). Publitcisticheskie proizvedeniia 1855–1886. Vospitanie i obrazovanie [Publicistic works 1855-1886. Upbringing and education]. Sobr. soch. – Collected Works. (Vol. 16). Moskva: Khudozhestvennaia literatura [in Russian].

Tolstoi, L. N. (1986).Dnevniki 1847–1894 [Diaries 1847–1894.]. Sobr. soch. – Collected Works. (Vol. 21). Moskva: Khudozhestvennaia literatura [in Russian].

Tolstoi, L. N. (1983). Publitcisticheskie proizvedeniia 1855–1886. Ispoved [Publicistic works 1855-1886. Confession]. Sobr. soch. – Collected Works. (Vol. 16). Moskva: Khudozhestvennaia literature [in Russian].

Shirokova, I. G. (2006). Etika [Ethics]. Moskva: Prior [in Russian].


Переглядів анотації: 170
Завантажень PDF: 145
Опубліковано
2020-08-10
Як цитувати
Кузьменко, В. (2020). Концепція Л. М. Толстого про непротивлення злу насильством та її духовна спрямованість. Науково-теоретичний альманах Грані, 23(5), 96-104. https://doi.org/10.15421/172057
Розділ
ФІЛОСОФІЯ